Szerző: Bizó Dániel

2007. október 11. 15:10

Terjeszkedés miatt csökkent a Sony Ericsson nyeresége, év végére megelőzheti a Motorolát

[Bloomberg/HWSW] Két év óta először csökkent a Sony Ericsson negyedéves profitja, a cég ugyanakkor az elemzői várakozásoknak megfelelően teljesített. A nyereségesség az alsókategóriás készülékek növekvő arányának esett áldozatul, melyek a világ negyedik legnagyobb mobilgyártójának globális terjeszkedését szolgálják -- sikeresen, ugyanis a szállítások volumene a piac ütemét meghaladóan, dinamikusan bővült. Egyes vélemények szerint év végére a valaha stabil második Motorola a Sony Ericsson mögé eshet vissza, amennyiben a két cég piaci dinamikája nem változik meg.

[Bloomberg/HWSW] Két év óta először csökkent a Sony Ericsson negyedéves profitja, a cég ugyanakkor az elemzői várakozásoknak megfelelően teljesített. A nyereségesség az alsókategóriás készülékek növekvő arányának esett áldozatul, melyek a világ negyedik legnagyobb mobilgyártójának globális terjeszkedését szolgálják -- sikeresen, ugyanis a szállítások volumene a piac ütemét meghaladóan, dinamikusan bővült. Egyes vélemények szerint év végére a valaha stabil második Motorola a Sony Ericsson mögé eshet vissza, amennyiben a két cég piaci dinamikája nem változik meg.

A londoni székhelyű japán-svéd vegyesvállalat harmadik negyedéves nyeresége 10,4 százalékkal 267 millió euróra olvadt a tavalyi 298 millióhoz képest, miközben a forgalom 6,7 százalékkal 3,11 milliárdra emelkedett. Az egy évvel korábbihoz képest a cég 31 százalékkal több, körülbelül 25,9 millió mobilkészüléket szállított le az elmúlt három hónap során, amivel 1 százalékpontnyi piacrészesedést szerzett, 9 százalék fölé növelve -- igaz, szekvenciálisan ez alig több az előző negyedévnél, miközben tavaly még növekedést tudott felmutatni. A nyereségességet a csökkenő átlagos eladási ár rontotta, mely a tavalyi 147 euróról 120 euróra olvadt, ahogyan a vállalat az alsó árszegmensbe is kiterjesztette termékportfólióját, melyeket elsősorban a fejlődő piacokra szán.

A vállalat az olcsó mobiltelefonokkal a Nokia és a Motorola területére tör, melyek hagyományosan erősek az olyan feltörekvő országokban, mint Brazília, Oroszország, India és Kína, valamint ezek térségei. Ennek megfelelően a piac több mint kétharmadát uraló Nokia átlagos eladási ára 90 eurót tett ki a második negyedév során, míg tavaly ugyanabban az időszakban még 100 euró fölött volt. A Nokia rendkívül sikeres az alsókategóriás szegmensben, és hatalmas volumene révén egészséges nyereségességet is képes elérni.

Sony Ericsson K200A Sony Ericsson idén év elején mutatta be alsókategóriás K200 és J120 modelljeit, melyektől az értékesítés felfutását várta az alsó szegmensben is, a fejlett és fejlődő piacokon egyaránt, ugyanakkor kifejezetten utóbbi fogyasztói számára lehet vonzóak az olcsóbb modellek. Hasonló változáson megy keresztül a koreai Samsung, melynek kínálata szintén a prémium és középkategóriára koncentrálódik, ugyanakkor az előbb említett piacokra való belépés stratégiai jelentőségű.

Miközben a legnagyobb öt mobilgyártó közül négy fejlődést mutat fel, addig a Motorola látványosan szenved, mivel RAZR-modelljei óta nem tudott hasonlóan sikeres terméket produkálni. Az amerikai vállalat volumene nagy mértékben visszazuhant az idei első két negyedév során: az első három hónapban szekvenciálisan közel 31 százalékkal 45,5 millióra esett vissza az értékesített modellek száma, ami még a szezonális hatástól megtisztítva is rendkívül rossz.

A második negyedévben további 20 százalékkal este a készülékek szállításai. Ennek köszönhetően a megerősödő Samsung már átvette a globális piac második helyét, és a Bloomberg által megkérdezett Martin Garner, az Ovum elemzője szerint a cégek jelenlegi dinamikája alapján év végére a Motorola akár a Sony Ericsson mögé kerülhet. A japán-svéd tandem üzleti, Walkman és Cybershot modelljei sikerének köszönhetően remek időszakot tudhat maga mögött -- a Walkmanekből a második negyedévben havonta 3 milliót adott el.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról