Terjeszkedés miatt csökkent a Sony Ericsson nyeresége, év végére megelőzheti a Motorolát
[Bloomberg/HWSW] Két év óta először csökkent a Sony Ericsson negyedéves profitja, a cég ugyanakkor az elemzői várakozásoknak megfelelően teljesített. A nyereségesség az alsókategóriás készülékek növekvő arányának esett áldozatul, melyek a világ negyedik legnagyobb mobilgyártójának globális terjeszkedését szolgálják -- sikeresen, ugyanis a szállítások volumene a piac ütemét meghaladóan, dinamikusan bővült. Egyes vélemények szerint év végére a valaha stabil második Motorola a Sony Ericsson mögé eshet vissza, amennyiben a két cég piaci dinamikája nem változik meg.
A londoni székhelyű japán-svéd vegyesvállalat harmadik negyedéves nyeresége 10,4 százalékkal 267 millió euróra olvadt a tavalyi 298 millióhoz képest, miközben a forgalom 6,7 százalékkal 3,11 milliárdra emelkedett. Az egy évvel korábbihoz képest a cég 31 százalékkal több, körülbelül 25,9 millió mobilkészüléket szállított le az elmúlt három hónap során, amivel 1 százalékpontnyi piacrészesedést szerzett, 9 százalék fölé növelve -- igaz, szekvenciálisan ez alig több az előző negyedévnél, miközben tavaly még növekedést tudott felmutatni. A nyereségességet a csökkenő átlagos eladási ár rontotta, mely a tavalyi 147 euróról 120 euróra olvadt, ahogyan a vállalat az alsó árszegmensbe is kiterjesztette termékportfólióját, melyeket elsősorban a fejlődő piacokra szán.
A vállalat az olcsó mobiltelefonokkal a Nokia és a Motorola területére tör, melyek hagyományosan erősek az olyan feltörekvő országokban, mint Brazília, Oroszország, India és Kína, valamint ezek térségei. Ennek megfelelően a piac több mint kétharmadát uraló Nokia átlagos eladási ára 90 eurót tett ki a második negyedév során, míg tavaly ugyanabban az időszakban még 100 euró fölött volt. A Nokia rendkívül sikeres az alsókategóriás szegmensben, és hatalmas volumene révén egészséges nyereségességet is képes elérni.
A Sony Ericsson idén év elején mutatta be alsókategóriás K200 és J120 modelljeit, melyektől az értékesítés felfutását várta az alsó szegmensben is, a fejlett és fejlődő piacokon egyaránt, ugyanakkor kifejezetten utóbbi fogyasztói számára lehet vonzóak az olcsóbb modellek. Hasonló változáson megy keresztül a koreai Samsung, melynek kínálata szintén a prémium és középkategóriára koncentrálódik, ugyanakkor az előbb említett piacokra való belépés stratégiai jelentőségű.
Miközben a legnagyobb öt mobilgyártó közül négy fejlődést mutat fel, addig a Motorola látványosan szenved, mivel RAZR-modelljei óta nem tudott hasonlóan sikeres terméket produkálni. Az amerikai vállalat volumene nagy mértékben visszazuhant az idei első két negyedév során: az első három hónapban szekvenciálisan közel 31 százalékkal 45,5 millióra esett vissza az értékesített modellek száma, ami még a szezonális hatástól megtisztítva is rendkívül rossz.
A második negyedévben további 20 százalékkal este a készülékek szállításai. Ennek köszönhetően a megerősödő Samsung már átvette a globális piac második helyét, és a Bloomberg által megkérdezett Martin Garner, az Ovum elemzője szerint a cégek jelenlegi dinamikája alapján év végére a Motorola akár a Sony Ericsson mögé kerülhet. A japán-svéd tandem üzleti, Walkman és Cybershot modelljei sikerének köszönhetően remek időszakot tudhat maga mögött -- a Walkmanekből a második negyedévben havonta 3 milliót adott el.