Szerző: Bizó Dániel

2007. szeptember 3. 13:59

Súlyos notebookszállítási gondokkal küzd a Dell, és nem egyedül

[Computerworld/HWSW] Alkatrészhiányból fakadó szállítási nehézségekkel küzdenek a notebookgyártók , melyek a legnagyobb márkák forgalmára is kihatással vannak. A Gartner piackutató cég becslése szerint a Dell fogyasztói noteszértékesítése éves szinten, közel 20 százalékkal esett vissza az év második három hónapjában, miközben a piac nagyjából ugyanekkora ütemben bővült -- vagyis a vállalat csak kétharmadát forgalmazta a papírformának. A Dell gondjai nem egyedülállóak, és a csúszások hazánkba is begyűrűztek.

[Computerworld/HWSW] Alkatrészhiányból fakadó szállítási nehézségekkel küzdenek a notebookgyártók, melyek a legnagyobb márkák forgalmára is kihatással vannak. A Gartner piackutató cég becslése szerint a Dell fogyasztói noteszértékesítése éves szinten, közel 20 százalékkal esett vissza az év második három hónapjában, miközben a piac nagyjából ugyanekkora ütemben bővült -- vagyis a vállalat csak kétharmadát forgalmazta a papírformának. A Dell gondjai nem egyedülállóak, és a csúszások hazánkba is begyűrűztek.

Katasztrofális negyedév

A Gartner számai alapján a Dell mindössze 887 ezer hordozható számítógépet értékesített a fogyasztói piacon a második negyedévben, szemben az egy évvel korábbi 1,1 millióval. Ez a teljesítmény gyakorlatilag katasztrofálisnak tekinthető annak fényében, hogy a notebookpiac, azon belül is a kiskereskedelmi csatornákban értékesített fogyasztói modellek a PC-piac húzóerejét képezik, a növekedési ütem 20 százalék feletti. Az iSuppli 23, az IDC 28 százalékos első negyedéves volumennövekedésről számolt be, Magyarországon pedig közel harmadával több laptop talált gazdára az év elején, mint tavaly ugyanakkor. Becslések szerint a Dell az ötödik szereplője a hazai piacnak.

"Szinte nehéz elhinni, hogy ilyen számokat látunk" -- nyilatkozta az amerikai Computerworldnek Mikako Kitagawa, a Gartner elemzője. "A Dellt teljesen legyilkolták a [második] negyedévben" -- tette hozzá. A HP ugyanis 2,4 millió konzumer laptopot értékesített ugyanebben az időszakban, közel háromszor annyit, mint riválisa. Negyedéves jelentésében a Dell elismerte, hogy a normálisnál nagyobb elmaradása van, a magyarázat ugyanakkor messze nem tükrözte a Gartner által felfedett számokat. A vállalat szerint ugyanis az Inspiron és XPS modelljei iránti "vártnál nagyobb kereslet" az oka ennek, megemlítette az "egyes laposkijelzők ellátásának" szűkösségét is.

Dell márkabolt a Westendben

A Dell elsőként a kelet-európai régióban Magyarországon nyitotta meg márkaboltját idén nyáron, hogy erősítse jelenlétét a helyi fogyasztói piacon.
A Gartner egy másik elemzője, Leslie Fiering ugyanakkor úgy nyilatkozott, a mostani jelenségen nincs mit csodálkozni, a Dell problémáit ugyanis a cég magatartása okozta, hiszen más nagy márkák biztosítani tudták ellátási láncukat. "Mikor igazán préseled a beszállítókat, valószínűleg kevésbé készek kisegíteni, mikor a helyzet szorossá válik" -- mondta arra utalva, hogy a beszállítók ilyen esetben azokat a PC-márkákat részesítik előnyben, amelyekkel üzletileg jobb kapcsolatokat ápolnak. Az elemző véleményének megalapozottságát látszik alátámasztani, hogy a Dell második negyedéves pénzügyi jelentésekor a profitnövekedést nagy részben az alkatrészárak csökkenésével magyarázta.

Magyarországra is begyűrűzött

Fehér Zsolt, a Laptop.hu vezetője elmondta, hogy valóban voltak problémák a Dell körül. "Volt egy tétel, egy hónapot csúszott. Az brutális volt" -- nyilatkozta lapunknak. Tudomása szerint az LCD-panelek szállításai körül adódtak problémák. Hozzátette ugyanakkor, hogy nem merne általános következtetéseket levonni, ugyanis ezt egy esetben tapasztalták, ami akár teljesen már okokból fakadhat. A közeljövővel kapcsolatban elmondta, hogy a karácsony felé közeledve szokásos, hogy a szállítási idő 2-4 héttel megnyúlik, erre előre felkészülnek.

Egy másik vezető hazai notebookkereskedő név nélkül nyilatkozó képviselője elmondta, hogy a Dellnek még mindig "folyamatos csúszásai vannak", de ez nem korlátozódik rájuk, másokat is, sőt mindenkit érint az iparágat sújtó kapacitáshiány, jelentkezik az Acernél vagy a HP-nál is -- itthon pedig nincs különbség termékszegmensek között, mindenhol tapasztalni. A Dell egy június közepei megrendelést még mindig nem teljesített, pedig már szeptember elejét járjuk, vagyis már a 60 napon is túl vannak.

A kereskedő lapunknak elmondta, hogy a szűkösség következtében a memória- és panelárak is emelkedtek. Utóbbit véleménye szerint az okozza, hogy a panelgyártók az LCD-tévépanelek felé fordultak. Az év vége felé közeledve ráadásul még nagyobb gondokat vár, így októberig igyekeznek az ünnepi szezonra feltölteni a készleteket. Eddig állták a sarat, ugyanis, mint fogalmazott, "volt akkora pufferünk", hogy kiszolgálják a vevőket, viszont a "készletünk fele eltűnt".

A cikk megjelenését követően érkezett meg a Dell válasza. A hivatalos állásfoglalás szerint az igény túlhaladta a kapacitásokat, ez jelenthet csúszásokat a szállításban. A Dell magyar disztribútorai ugyanakkor megfelelő, jelentős készletekkel rendelkeznek, mindössze néhány szállítmányra várnak. Új megrendelés esetén 2-5 hetes átfutással kell számolni. A Dell becslése szerint minden tizedik eladott notebook Dell márkájú Magyarországon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról