Szerző: Bizó Dániel

2007. április 24. 09:58

Remekelt a Samsung a mobilpiacon, botlott a Motorola

[iSuppli] Ahogyan azt a negyedéves jelentések alapján vélni lehetett, remekelt a Samsung Electronics a mobiltelefonok piacán. Az év első három hónapja során a dél-koreai vállalat volt az egyetlen a világ öt legnagyobb mobilgyártója közül, mely szekvenciálisan növelni tudta szállításait, állítja az iSuppli piackutató cég. A legrosszabb negyedévet a Motorola könyvelhette el, sőt, az egész iparágat magával húzta.

[iSuppli] Ahogyan azt a negyedéves jelentések alapján vélni lehetett, remekelt a Samsung Electronics a mobiltelefonok piacán. Az év első három hónapja során a dél-koreai vállalat volt az egyetlen a világ öt legnagyobb mobilgyártója közül, mely szekvenciálisan növelni tudta szállításait, állítja az iSuppli piackutató cég. A legrosszabb negyedévet a Motorola könyvelhette el, sőt, az egész iparágat magával húzta.

Belassult a mobilpiac

Az iSuppli becslése alapján az első negyedévben 12,8 százalékkal csökkent a mobilkészülékek globális piaca, ami a tipikusan szezonális hatásokra vezethetőek vissza, ugyanakkor a 253 milliós volumen mindössze 13,5 százalékkal múlta felül az egy évvel korábbit, ami két éve nem látott mélypont a növekedés ütemét tekintve. Elemzők szerint a nagy szállítók gyenge szereplését a szezonalitás mellett nagy mértékben magyarázza a Motorola ténykedése. Az amerikai vállalat döntése, hogy elárasztja a piacot olcsó modellekkel, elriasztotta a többi nagy szereplőt is.

Megindult a Samsung?

Ilyen körülmények között a negyedik negyedévhez képest a Samsung Electronicsnak sikerült egyedül a szállításait növelni a top5 mobilgyártó közül, méghozzá 9,1 százalékkal közel 35 millióra. Ezzel részesedése 13,8 százalékra emelkedett, ami kétéves csúcs. Tina Teng, az iSuppli elemzője szerint a növekedés forrása elsősorban az Ázsiába szállított olcsó készülékek szállításainak emelkedése -- ez természetesen az átlagos eladási ár 10 százalékos csökkenését is magával hozta.

A Samsung mobilrészlege év elején új vezért kapott, aminek hatása a negyedéves teljesítményre valószínűleg minimális lehet, Choi Gee-sung ugyanakkor hamar magára irányította a szakma figyelmét azzal a kijelentésével, hogy a Nokia helyére pályázik. A samsungos veterán korábban a cégóriás tévégyártó részlegét tette világelsővé. Az első negyedéves javulás azonban egyelőre inkább a gyenge évvégének köszönhető.

Hullámvölgyben a Motorola

Törekvései ellenére a Motorola kiábrándító negyedévet produkált. Volumene 30,9 százalékkal 45,5 millió darabra zuhant, aminek nagy részét az iSuppli szerint főként a Samsung és dél-koreai társa, az LG Electronics szippantotta fel. Az amerikai vállalat gyenge szereplésének oka részben az európai piacon produkált rossz értékesítési mutatók -- a Motorola hagyományosan erős Amerikában, ez azonban a világpiac kevesebb mint harmadát teszi ki.

Teng szerint a volumen csökkenése mögött akár szándékosság, stratégiai lépés is meghúzódhat. "A nemrég történt felvásárlások, váltások a termékmixben és a halvány emelkedés az átlagos eladási árban a Motorola azon stratégiáját jelzik, hogy a piacrészesedés gyors növelése előtt feljavítják a nyereséghányadot. A Motorola jelenleg is a piacformáló etalonná vált RAZR utódját keresi, a következő slágermodellt, elemzők ugyanakkor rámutattak, hogy az egész termékportfóliónak kell erősnek lennie a tartósan sikeres szerepléshez, mert a kasszasikerek kiszámíthatatlanok. A vállalat vezetői azt is elismerték nemrég, hogy a RAZR tömegtermékké tétele stratégiai hiba volt.

Nokia, a pénzgyár

Továbbra is toronymagas piacvezető a Nokia. A finnek 91,1 millió készüléket szállítottak le az első negyedévben, ami 13,6 százalékkal kevesebb az előzőnél, így részesedése halványan, négy tized százalékponttal 36 százalékra olvadt. A Samsung tavalyi gyenge szereplését jelzi, hogy a Nokia ennek ellenére is valamivel magasabb növekedést ért el éves szinten (21,3 vs. 20 százalék), mint koreai riválisa. A Nokia piacvezető a fejlődő országokban és a 3G-s készülékek terén is, de ami ennél is fontosabb, méretgazdaságosságát kiaknázva továbbra is a legjobb nyereségességet tudja felmutatni, 16,2 százalékos üzemi eredményhányaddal.

Brillíroz a Sony Ericsson

A Sony Ericsson a piacnál magasabb ütemben vesztett szállításaiból, amit inkább magyaráz kimagasló negyedik negyedéve, mikor Walkman és Cybershot készülékei vezetésével brillírozott. Éves összehasonlításban a cég közel 64 százalékkal több mobilt értékesített az első negyedévben, ami messze a legmagasabb növekedési ütem a vezető szállítók között, és több mint négyszerese a piac növekedési ütemének. A 21,8 millió készülékből a globális trendeknek megfelelően növekvő hányadott képzett a fejlődő piacokra szánt J-sorozat felfutása, ami csökkentette az átlagos eladási árat.

Javult az LG is

A tavaly szenvedő LG Electronics is jól kezdte az évet. Szállításai mindössze 6,5 százalékkal 15,8 millióra olvadtak, amivel a második legjobb teljesítményt érte el, és nyereségessége javult a Chocolate- és más felső-kategóriás telefonoknak hála. Mint azt korábban említettük, az LG főként a Motorola kárára terjeszkedett, regionálisan pedig feltűnően jól teljesített hazájában, az 50-milliós Dél-Koreában. Prémium készülékeinek és javuló költséghatékonyságának köszönhetően a vállalat növelte nyereséghányadát, azonban így is közel 10 százalékponttal marad el az iparágvezető Nokiától.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról