Szerző: Bodnár Ádám

2007. április 17. 15:42

DirectX 10 a középkategóriában: itt az NVIDIA GeForce 8600 és 8500

Az NVIDIA ma útjára indította a GeForce 8 sorozat középkategóriás tagjait, a vállalat összesen három új lapkát jelentett be, a GeForce 8600 GTS-t, a 8600 GT-t, valamint a 8500 GT-t. Ezek az első megfizethető, középkategóriás videochipek, amelyek teljes DirectX 10 gyorsítást kínálnak. Amint az ismert, a rivális ATI a mai napig nem tudta piacra dobni saját DX10 chipjeit, a pletykák szerint a premier idén május 10-én esedékes, vagyis jó fél évvel az NVIDIA GeForce 8800 megjelenése után.

[HWSW] Az NVIDIA ma útjára indította a GeForce 8 sorozat középkategóriás tagjait, a vállalat összesen három új lapkát jelentett be, a GeForce 8600 GTS-t, a 8600 GT-t, valamint a 8500 GT-t. Ezek az első megfizethető, középkategóriás videochipek, amelyek teljes DirectX 10 gyorsítást kínálnak. Amint az ismert, a rivális ATI a mai napig nem tudta piacra dobni saját DX10 chipjeit, a pletykák szerint a premier idén május 10-én esedékes, vagyis jó fél évvel az NVIDIA GeForce 8800 megjelenése után.

Az NVIDIA új középkategóriás chipjei a G84 kódnevű lapka különféle változatai. A G84-et 80 nanométeres csíkszélességgel gyártják és 289 millió tranzisztort tartalmaz, a chip a GeForce 8800, azaz a G80 alapjaira épül, azonban a megjelenése óta eltelt fél év nem múlt el nyomtalanul, ugyanis a vállalat mérnökei számos finomtást hajtottak végre annak érdekében, hogy a shaderek hatékonyabbak legyenek. A GeForce 8800 GTX-ben 128 shader processzor található, a GeForce 8600-ban viszont csak 32, a 8500-ban pedig 16. Sajnos a G80 brutális memóriavezérlőjét is megcsonkították, a G84-be már csak 128 bites került, így a memória-sávszélesség a 8600 GT változat esetében ugyanannyi, mint a GeForce 7600GT esetében: 22,4 GBps.

Az új chipek esetében nagy hangsúlyt kapott a HD anyagok lejátszása, ennek megfelelően a G84 hardveresen gyorsítja az MPEG-2, VC-1 (WMV9) és H.264 anyagok lejátszását amelynek köszönhetően a processzor-terhelés ilyen videók visszajátszásánál mindössze 18-21 százalék -- állítja az NVIDIA, összehasonlítási alapul a GeForce 7-es sorozat 59-75 százalékos mutatóját hozva. Újdonság még, hogy a G84 mindkét kimenetét képes azonos HDCP-kulccsal "védeni", ami lehetővé teszi a jogvédett tartalmak megjelenítését a nagyméretű, két DVI bemenettel rendelkező (dual-DVI) megjelenítőkön. A HDCP-támogatásnak természetesen csak a lehetősége adott, hogy a G84-re épülő kártyák HDCP-képesek lesznek-e, az a gyártókon múlik.

A GeForce 8600 két változatban kerül piacra, a GTS verzió 675 MHz-en működik, a shader egységek órajele 1,45 GHz, a chiphez kapcsolt GDDR3 memória pedig 2 GHz-en működik. A GT kivitel némileg lassabb ennél, az 540 MHz-es magórajelhez 1,19 GHz-es shader órajel és 1,4 GHz-es memória dukál. A GeForce 8500 órajele mindössze 450 MHz, ehhez 900 MHz-es shader processzorok és 800 MHz-es memória társul, ez a chip tehát nem fog benchmark-rekordokat dönteni. A tesztekben azonban a 8600 GTS/GT is csalódást keltően szerepelt, a legtöbb esetben azonos sebességű vagy lassabb mint GeForce 7900GS vagy egy Radeon X1950 Pro, az ilyen kártyák ára pedig a GeForce 8800 megjelenése óta a középkategóriába esett vissza.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról