Szerző: Bodnár Ádám

2007. április 16. 09:51

A Microsoft helyett a Google vette meg a DoubleClicket

Történetének legnagyobb akvizícióját jelentette be pénteken a Google, amikor közölte, megállapodást között az internetes hirdetéskiszolgáló rendszert üzemeltető DoubleClick felvásárlásáról. A 3,1 milliárd dolláros készpénzes tranzakció a hatóságok jóváhagyását követően még az idén lezárulhat.

[HWSW] Történetének legnagyobb akvizícióját jelentette be pénteken a Google, amikor közölte, megállapodást között az internetes hirdetéskiszolgáló rendszert üzemeltető DoubleClick felvásárlásáról. A 3,1 milliárd dolláros készpénzes tranzakció a hatóságok jóváhagyását követően még az idén lezárulhat.

Monopólium?

A DoubleClick felszippantásával a Google hirdetési ügyfeleinek olyan megoldást kínálhat, amelynek segítségével azok egyetlen felületen tudják tervezni és nyomon követni a keresések mellett megjelenített hirdetéseket és a "banner" kampányokat -- magyarázta Eric Schmidt, a Google elnök-vezérigazgatója, aki azt ígérte, a Google jelentősen fel is gyorsítja majd a DoubleClick működését, hogy a hirdetések a lehető leghamarabb megjelenjenek az oldalakon. A DoubleClick hirdetéskiszolgáló ("adszerver") rendszere jól illeszkedik a Google azon törekvésébe, hogy a szöveges hirdetések mellett több grafikus és videohirdetést értékesítsen.

A megállapodás eredményeképp a Google nem csak a saját maga, hanem a mások által értékesített hirdetéseket is képes lesz megjeleníteni, amivel tovább növelheti bevételeit, megkezdheti a felzárkózást ezen a téren a Yahoo mögé, illetve megnehezítheti a Microsoft dolgát, amely most készül belépni erre a piacra. A Wall Street Journal információi szerint a Google mellett a Yahoo, az AOL és a Microsoft is erősen érdeklődött az eladó DoubleClick iránt, a redmondiak ezzel egycsapásra vezetők lehettek volna a hirdetéskiszolgáló piacon, most azonban saját megoldás fejlesztésére vannak kényszerítve, ami előnyt biztosít a Google számára, hogy megerősítse pozícióit.

A Google riválisai máris jelezték, szerintük a DoubleClick felvásárlása versenyjogi aggályokat vet fel. A Microsoft mellett az AT&T és a Time Warner is úgy véli, az akvizíció révén a Google monopolhelyzetbe kerülhet az internetes hirdetési piacon, miután a Google jelenleg is a legnagyobb a keresések mellett megjelenített, valamint a tartalomfüggő szöveges hirdetések terén, miközben a DoubleClick az első a grafikus hirdetések kiszolgálásában. A Google vezetői mindazonáltal magabiztosak, szerintük az Igazságügyi Minisztérium és az amerikai versenyhivatal (FTC) egyaránt hozzájárulását adja az ügyletre.

Régóta barátok

A DoubleClick jelenlegi tulajdonosa egy kockázati tőkebefektető cég, a San Franciscó-i Hellman & Friedman, amely busás haszonra tett szert az eladásból: 2005-ben a vállalat 1,1 milliárd dollárért szerezte meg a DoubleClicket, majd feldarabolással profiltisztítást hajtott végre, aminek keretén belül értékesítésre került az e-mail marketing tevékenység, valamint az Abacus adatmenedzsment és analitikai egység. A dotkom-boom meglovaglására 1996-ban alakult a DoubleClick, és egyhamar az online hirdetési piac egyik vezetőjévé nőtte ki magát a reklámértékesítésre és -kiszolgálásra alapozva. Jelenleg 150 millió dollárra becsült éves forgalmának ez a két terület kétharmadát teheti ki.

Eric Schmidt elmondta, a Google már "nagyon hosszú ideje" foglalkozott a DoubleClick megvásárlásával. Érdekesség, hogy a két cég New York-i központja ugyanabban az irodaházban van és a vállalatok dolgozói között barátságos a viszony, a céges kultúrák is hasonlóak, ami zökkenőmentes és gyors integrációt sejtet. A felvásárlás kapcsán kézenfekvő kérdésként merül fel, hogy a Google szolgáltat-e a felhasználók keresési szokásaival kapcsolatos információkat a DoubleClick felhasználói számára, hogy azok pontosabban "be tudják lőni" a célcsoportjaikat. Sergey Brin, a vállalat társalapítója szerint azonban a Google számára elsődleges a végfelhasználók adatainak védelme.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról