Szerző: Bodnár Ádám

2007. március 8. 13:28

Egészségesen növekedik a merevlemezpiac, továbbra is élen a Seagate

2006-ban 15,5 százalékkal növekedett a merevlemezpiac volumene -- adta hírül az iSuppli piackutató vállalat. Tavaly világszerte 434,2 millió meghajtó került leszállításra, míg 2005-ben 375,8 millió darab. A negyedik negyedéves forgalom 119,7 millió darab volt, ez éves szinten 15,8 százalékos, szekvenciálisan pedig 8,3 százalékos növekedést jelent, noha az év vége felé a gyártókat nyersanyaghiány sújtotta -- jegyzi meg az iSuppli.

[HWSW] 2006-ban 15,5 százalékkal növekedett a merevlemezpiac volumene -- adta hírül az iSuppli piackutató vállalat. Tavaly világszerte 434,2 millió meghajtó került leszállításra, míg 2005-ben 375,8 millió darab. A negyedik negyedéves forgalom 119,7 millió darab volt, ez éves szinten 15,8 százalékos, szekvenciálisan pedig 8,3 százalékos növekedést jelent, noha az év vége felé a gyártókat nyersanyaghiány sújtotta -- jegyzi meg az iSuppli.

A nagy gyártók mindegyike profitált a Seagate és a Maxtor összeolvadásából

A gyártók rangsorát továbbra is a Seagate vezeti, a 2006-os évet 33,1 százalékos piacrésszel zárta, ez éves szinten 4,4 százalékpontos növekedést jelent. Érdekes, hogy a Seagate által tavaly tavasszal bekebelezett Maxtor piaci részesedése nem került át egy-az-egyben a Seagate-hez, azt a nagy gyártók szinte egyenlő arányban szívták fel. A rangsorban a második helyen álló Western Digital 1,9 százalékponttal 19,6% százalékra növelte részesedését, a harmadik Hitachi GST 0,6 százalékpontos növekedést és 16,1 százalékos részesedést könyvelhetett el.

A koreai Samsung 2,8 százalékponttal 10 százalékra növelte részesedését, ezzel megelőzte a Toshibát a rangsorban, miközben a kizárólag mobil merevlemezeket gyártó Toshiba 0,3 százalékpontos növekedést követően 9 százalékos részesedéssel zárta a 2006-os évet, ezzel pedig visszaesett az ötödik helyre. A hatodik helyen a Fujitsu végzett, amely 6,4 százalékról 6,9 százalékra növelte részesedését. A hetedik helyre még befért a Maxtor, amelynek részesedése a Seagate-akvizíció miatt 14,1 százalékról 3,7 százalékra apadt.

Biztató kilátások, új technológiák 2007-re

A kilátások biztatóak, 2007-re 17 százalékos növekedést vár a piackutató cég. A gyártók sorra térnek át a merőleges adatrögzítés használatára, ezáltal nagyobb és nagyobb kapacitású meghajtókat hozva létre. Az ilyen meghajtók létjogosultságát a digitális tartalmak robbanásszerű terjedése indokolja, az előrejelzések szerint az otthonokban meg fognak jelenni a kifejezetten digitális média tárolására használt, akár több terabájt kapacitású házi szerverek.

Tavaly az egyik legnagyobb növekedést produkáló szegmens a külső merevlemezeké volt, amelyek egyre népszerűbbek a fogyasztók körében, akik szeretik az internetről letöltött filmeket, zenéket biztos helyen eltárolni. A külső meghajtók forgalma 2006-ban 37 százalékkal 2,6 millió darabra nőtt.

Érdekes ugyanakkor, hogy csökken az igény a legkisebb, 1 hüvelykes merevlemezek iránt, ennek oka hogy a legfontosabb felhasználási területükön, a merevlemezes zenelejátszókban kezdik átvenni az uralmat a flash memóriák. A flash memóriák kisebb helyet foglalnak, kevesebbet fogyasztanak, gyorsabbak, zajtalanok, nem keltenek vibrációt, és ma már egységnyi kapacitásra vetített árban is versenyképesek az apró merevlemezekkel. Ez jól látható például az Apple termékkínálatában is, ahol a merevlemezes iPod minit felváltotta a flash memóriás iPod nano.

Az idei év másik fontos trendje a flash memória megjelenése lesz a merevlemezekben, amelyek lényegében a flash memóriák fentebb vázolt előnyeivel egészítik ki a meghajtókat. A technológiát elsőként támogató Windows Vista a flash memóriában tárolja a legsűrűbben használt adatokat, amelyekhez így gyorsabban férhet hozzá, ami nem csak a teljesítményre van jótékony hatással, hanem a fogyasztásra és hőtermelésre is, hiszen egyes esetekben a merevlemez forgása akár teljesen le is állítható. Az ilyen hibrid megoldások elsősorban noteszgépekben számíthatnak sikerre, ahol az akkumulátoros használat miatt fontos tényező a fogyasztás.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról