Szerző: Bobor Szabolcs

2007. március 6. 14:18

Összefoglaló: Web2.2 Symposium

Immáron második, már-már hagyományosnak számító alkalommal rendezték meg a Magyar Telekom székházában azt a konferenciát, amelyen a magyar webes élet színe-java tiszteletét tette, előadóként vagy hallgatóként. A tavalyival szemben idén kibővített, kétnapos program várta az érdeklődőket, így bőven volt idő minden aktuális témát kivesézni.

[HWSW] Immáron második, már-már hagyományosnak számító alkalommal rendezték meg a Magyar Telekom székházában azt a konferenciát, amelyen a magyar "webes élet" színe-java tiszteletét tette, előadóként vagy hallgatóként. A tavalyival szemben idén kibővített, kétnapos program várta az érdeklődőket, így bőven volt idő minden aktuális témát kivesézni.

Meg lehet élni blogolásból?

Nagy érdeklődéssel vártuk a magyar blogszolgáltatók beszélgetését, melyen a HWSW blogjának, a Buzz-nak a képviseletében Bőle György beszélgetett Papp Lászlóval (Freeblog), Balog Mártonnal (logout.hu), Barczi Imrével (blog.hu) és Dobó Mátyással (blogter.hu). A téma leginkább az volt, hogy meg lehet-e élni a blogokból, illetve hogy a civil tartalmaknak mennyire van létjogosultságuk. Abban egyetértettek a felek, hogy igenis van létjogosultsága a civil írásnak, leginkább azért, mert független amatőrökről van szó az esetek többségében. A Blogter próbálkozott fizetett újságírókat rávenni a blogolásra, de ez a kísérlet kudarcba fulladt -- ezek szerint a lelkesedés nagyobb mozgatórugó, és az alulról építkező blogok sikeresebbek, mint a kötelező kényszer hatása alatt írottak.

"Tök mindegy hol kezdesz el blogolni, ha jó vagy, meg fogunk keresni" - mondta a blog.hu-s Barczi Imre. Ez a hozzáállás általánosnak tekinthető, ha valaki jól ír, akkor akár még munkát is kaphat az anyacégeknél. A hozzáértő embereket folyamatosan keresik a szerkesztőségek tagjai. Emellett (vagy épp emiatt) pedig kontroll sem nagyon van a blogokon. Ha egy hirdetőt pocskondiáznak, mert a terméke silány minőségű, akkor a hirdetőnek ezt el kell viselnie. A szolgáltatók nem kontrollálják a tartalmat csak azért, mert az alkalomadtán sérti a hirdető jó hírnevét.

A beszélgetőpartnerek megosztottak voltak azzal kapcsolatban, hogy amit nyújtanak, az csak egyszerűen egy szolgáltatás, vagy azon túlmutató média. A Buzz és a Logout média funkciót tölt be (vagy szeretne betölteni), hisz a címlapra összegyűjtött bejegyzések együttesen már plusz tartalmat adnak a látogatónak. A Freeblog egyértelműen technológiai szolgáltatóként tekint önmagára, hisz a motort licencelhetik mások (példának okáért a Buzz).

A bloggerekből lesz az újságírók következő generációja?

Nagyjából mindegyik szolgáltatónak van partnerkapcsolata egy nagyobb céggel, így pl. a Blogter mögött a T-Online, a blog.hu mögött pedig az Index áll, és általában ezek a kapcsolatok egyrészt reklámszempontból hasznosak, másrészt például ami az Indexen már túl durva, vagy személyes, szubjektív véleményt tükröz, akkor azt inkább a blogban írják meg -- a moderátor a következő hasonlattal élt: "Az Index az arc, a blog pedig a segg?"

A jövővel kapcsolatban optimista mind az öt résztvevő, bíznak a közösségi tartalmak felemelkedésében és elterjedésében, ám a jövőre vonatkozó üzleti terveik nincsenek. Rávilágítottak arra, hogy hosszú távon csak az lehet a megoldás, hogy a blogszolgáltatás csak egy legyen egy minél szélesebb portfolió számos eleme közül. A konklúzió tehát az, hogy egyrészt több lábon kell állni, minél több, összekapcsolt szolgáltatást kell nyújtani, és emellett igenis figyelni kell folyamatosan a tehetséges amatőröket, mert képzett publicista kevés van, és a több százezer blogger közül ki lehet termelni az újságírók következő generációját.

Új Freemail

A második nap izgalmas előadásokban bővelkedett, bejelentették az új Freemail-t, illetve az iWIW API-t. A 3 millió accountot kezelő Freemail a bejelentő Tóthmátyás Tibor szerint a legnagyobb hazai program, azaz itt található a legtöbb programsor. A "magyar standard" fölött azonban eléggé elszállt az idő, gondoljunk csak a webes levelezőfelületek etalonjára, a Gmailre, vagy a megújult Yahoo! Mail-re. A Freemail március 30-án útjára indítja új felületét, mely most már teljesen AJAX-os lesz, tehát az oldal újratöltése nélkül fognak érkezni az információk. A fiókokhoz tartozó tárhelyet felemelik 1 gigabájtra, ami bőven elég lehet a felhasználók legtöbbjének.

Ezenkívül rengeteg plusz szolgáltatást építenek be a Freemailbe, ezáltal lesz "webkettes" Fotótár -- a feltöltött képeinket megoszthatjuk, taggelhetjük és kommenteket lehet fűzni hozzájuk. A Skype-hoz hasonló Klikk beszélgető szoftvert beépítik a webes felületbe, és letöltés nélkül lehet majd használni -- egyelőre PC-PC hívásokra, de később kiterjesztik vezetékes telefonokra is ezt a lehetőséget. Nem akarnak konkurálni a Gmail-lel, de ezekkel az újításokkal megközelítőleg azonos szintre lépnek. Jelenleg 10 ezer felhasználó bevonásával béta teszt zajlik, hogy minden hibát ki tudjanak javítani az indulásig.

iWIW-fejlesztések

Az iWIW jelenéről és jövőjéről a tavalyi konferenciához hasonlóan Simó György, a T-Online vezérigazgatója beszélt. Kiderült, hogy hamarosan az IWIW nyitni fog jobban a külvilág felé, mely többek közt azt takarja, hogy új platformokon is elérhető lesz a szolgáltatás: mobilon, televízión (az IP TV segítségével). Bár még nem tudni, hogy mennyire lesz nyitott, de törekednek az API elkészítésére (Application programming interface), mely segítségével függetlenül, kívülről is el lehet érni az iWIW szolgáltatásait, ezáltal akár újakat hozva létre. Ilyen funkciót tölt be a Google Maps API-ja is, melyet bárki használhat, ezáltal saját, testreszabott térképet implementálhat a weblapjába.

A magyar Windows Vista megjelenésének örömére kiadott iWIW gadget önnön létezésével megerősítést nyerhetett az a tény, hogy az API kezdetleges formában ugyan, de már létezik, ezért bízunk abban, hogy hamarosan még több lehetősége lesz a független fejlesztőknek, hogy mindenféle kiegészítőkkel és mashupokkal lepjék el a netet. Eléggé ráfér ez már az iWIW-re, hisz 2005 óta alig voltak szemmel látható fejlesztések és változások, míg a konkurensek kezdenek elhúzni az IWIW mellett -- legalábbis a kínált szolgáltatásokat tekintve. A T-Online-nál ezt felismerték, és a háttérben lezajlott optimalizálások után nekiállnak a tényleges fejlesztéseknek. Nem akarnak "Myspace-esedni", de például lehetőség lesz a jelenleg eléggé zárt és merev felépítésű adatlapokat személyre szabni, videók és képek beszúrásával színesíteni azokat.

A Web2.2 Symposium hiánypótló vállalkozásként indult tavaly, és úgy gondolom, van létjogosultsága egy ilyen, mindent átfogó és a szakmában mindenkit megmozgató konferenciának. A Symposium két napja alatt felvonult a magyar web apraja-nagyja, a Freemail 2.0 és az iWIW API bejelentése pedig azt mutatja, hogy a piac meghatározó szereplői is komoly összejövetelnek tartják ezt az eseményt. Ezenkívül pedig azon emberek véleményét is sikerült megtudni, meghallgatni, akik a magyar web "mögött" állnak, és a mozgatórugói ennek a hatalmas gépezetnek. A tudáscsere nagyon fontos, valamint izgalmas is, ha nem a neten, arctalanul zajlik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról