Szerző: Bizó Dániel

2007. február 2. 08:42

Továbbra is gyenge a Lenovo teljesítménye, a menedzsment időt kér

[Reuters/Bloomberg] Úgy tűnik, szervezeti hatékonyságát végre rendbehozta, az Ázsián kívüli piacokon azonban továbbra sem hozza az elvárható eredményeket a Lenovo. Az IBM veszteséges PC-gyártó részlegét két éve felvásárló kínai cég éves összehasonlításban 23 százalékkal emelkedő profitról számolt be, észak-amerikai szállításai azonban részesedésével együtt csökkentek.

[Reuters/Bloomberg] Úgy tűnik, szervezeti hatékonyságát végre rendbehozta, az Ázsián kívüli piacokon azonban továbbra sem hozza az elvárható eredményeket a Lenovo. Az IBM veszteséges PC-gyártó részlegét két éve felvásárló kínai cég éves összehasonlításban 23 százalékkal emelkedő profitról számolt be, észak-amerikai szállításai azonban részesedésével együtt csökkentek.

Stagnáló piaci részesedés

Az elemzői konszenzust halványa meghaladó, javuló tendenciát mutató pénzügyi teljesítmény elsősorban a cég költségcsökkentési programjának, valamint az erőteljes kínai jelenlétből fakadóan növekvő ázsiai piacrészesedésnek köszönhető. A Lenovo naptári negyedik -- a pénzügyi év harmadik -- negyedéves nyeresége 57,7 millió dollárt tett ki, ami 23 százalékkal múlja felül a 2005 hasonló időszakában realizált 46,8 milliót. Az árbevétel 4 milliárd dollárra rúgott, ami halványan haladja csak meg az egy évvel korábbi 3,98 milliárdot. A tavaly elindított átszervezések keretében a munkaerő 5 százalékától, mintegy ezer embertől szabadult meg a cég, aminek költségei a március végén záródó pénzügyi évben még megtérülnek, majd a következő évben már 250 millió dollár megtakarítást hoznak.

A vállalat részesedése lényegében stagnál globálisan, halványan olvad vagy növekszik, attól függően, milyen számokat nézünk. A Goldman Sachs Group szerint a negyedik negyedévben a globális PC-piac volumene 8,7 százalékkal bővült, míg a Lenovo a szállítások 8 százalékos növeléséről számolt be, ugyanakkor a Gartner mindössze 7,4 százalékos piacbővülésről beszél ugyanezzel az időszakkal kapcsolatban.

Az azonban bizonyos, hogy míg Ázsia távol-keleti felén megerősítette vezető pozícióját a Lenovo, addig Észak-Amerikában teret vesztett riválisaival szemben, és nem sikerült bekerülnie a legnagyobb öt PC-szállító közé sem. A Lenovo 17 százalékkal több PC-t értékesített Kínában, ami a számítógépekből származó árbevétel 40 százalékát tette ki. Ezzel szemben Amerikában (Észak-, Közép-, és Dél-), mely a forgalom negyedét képezi, 4 százalékkal csökkentek szállításai, míg az Európát, Közel-Keletet és Afrikát felölelő szuperrégióban is mindössze 3 százalékkal sikerült növelekednie.

Legalább három év kell

Elemzők szerint a vonzó megjelenésű gépek és a disztribúciós csatornák hiánya, továbbá a helyi piacokkal kapcsolatos tapasztalatlanság a fő tényezők, melyek magyarázzák a nemzetközi piacokon való gyenge teljesítményt. A Lenovo, örökölve az IBM hagyományait, nincs jelen például az Egyesült Államok fogyasztói piacán, mely egyre nagyobb szeletet hasít ki magának.

A vállalat vezetői, akik között számos ex-IBM-es található, elmondták, hogy erőfeszítéseket tesznek a nemzetközi piacon való márkaépítés érdekében. "Nem volt egy könnyű negyedév. Láttunk néhány biztató jelet, de sokat kell még tennünk" -- mondta Mary Ma alelnök. A Lenovo kínai részesedése 36 százalék fölé tehető, globálisan azonban mindössze 7-8 százalék közé taksálják a piackutató cégek. A vállalat igazgatótanácsának elnöke, Yang Yuanqing kérte a befektetőket, legyenek türelemmel, mert legalább három évbe telik, mire erős nyereségességet tudnak felmutatni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról