Mellékleteink: HUP | Gamekapocs
Keres

Megtorpant a plazmapiac, a Matsushita a többiek kárára tovább szárnyal

Bizó Dániel, 2007. január 31. 14:24
Ez a cikk több évvel ezelőtt születetett, ezért előfordulhat, hogy a tartalma már elavult.
Frissebb anyagokat találhatsz a keresőnk segítségével:

[CNET News.com/Reuters/HWSW] Meglepően gyengén teljesítenek a piacon a plazmatévék, amit az LCD-televíziók vártnál nagyobb nyomása eredményez. A DisplaySearch kutatócég adatai szerint 2006 utolsó három hónapjában alig szállítottak le valamivel több plazmapanelt mint egy évvel korábban, ami példátlan, sőt a harmadik negyedévhez képest még csökkent is valamivel a volumen. A szállítások mind a gyártók, mint a DisplaySearch előrejelzését jelentősen alulmúlták. A kellemetlen piaci körülmények ellenére azonban a japán Matsushita Electric a világ legnagyobb plazmapanel-gyártójaként elégedett mosollyal zárhatja az évet, ugyanis riválisai kárára drasztikusan tudta növelni szállításait.

[CNET News.com/Reuters/HWSW] Meglepően gyengén teljesítenek a piacon a plazmatévék, amit az LCD-televíziók vártnál nagyobb nyomása eredményez. A DisplaySearch kutatócég adatai szerint 2006 utolsó három hónapjában alig szállítottak le valamivel több plazmapanelt mint egy évvel korábban, ami példátlan, sőt a harmadik negyedévhez képest még csökkent is valamivel a volumen. A szállítások mind a gyártók, mint a DisplaySearch előrejelzését jelentősen alulmúlták. A kellemetlen piaci körülmények ellenére azonban a japán Matsushita Electric a világ legnagyobb plazmapanel-gyártójaként elégedett mosollyal zárhatja az évet, ugyanis riválisai kárára drasztikusan tudta növelni szállításait.

Megtorpant a kereslet

A televíziókba épített plazmapanelek (PDP, plasma display panel) szállításai a negyedik negyedév során mindössze 3 százalékkal múlták felül az egy évvel korábbi volument, míg a harmadik negyedévhez képest négy százalékkal csökkentek -- áll a DisplaySearch jelentésében. A gyártók összesen 15 százalékkal becsülték túl a keresletet, míg a DisplaySearch 9 százalékkal lőtt fölé. A negyedik negyedéves PDP-piac 2,7 millió darabot, és 1,8 milliárd dollárt tett ki, utóbbi 15 százalékos csökkenést jelent, ahogyan az árak drasztikusan zuhantak.

A kutatócég szerint a számok annak köszönhetőek, hogy az LCD-televíziók már a 42-49 hüvelykes (107-124 centiméteres) mérettartományban is egyre nagyobb teret nyernek, visszaszorítva a plazmát, miközben Észak-Amerikában a vártnál kisebb kereslet mutatkozott a 50 hüvelykes vagy nagyobb méretű televíziók iránt, az árcsökkentések ellenére is. Ebből kifolyólag készletek halmozódtak fel a tévégyártók disztribúciós csatornáiban, így a PDP iránti kereslet is megcsappant. A DisplaySearch úgy véli, a felépült készletek miatt további áresés várható a plazmapanelek és televíziók oldalán.

Az LCD-technológia, köszönhetően a monitorokból származó bevételből finanszírozható hatalmas fejlesztési büdzséknek, az elmúlt évek során felzárkózott a plazma által biztosított képminőséghez, és a gyártók gigantikus beruházásainak köszönhetően az egyre nagyobb méretű panelek versenyképes előállítása válik lehetővé. A méretgazdaságosság prózai erejéből fakadóan az LCD egyre feljebb és feljebb szorította, és szorítja a rivális technológiát, így a plazma például mára 100 centiméter alatti formátumban már alig tudja felvenni a kesztyűt.

Az LCD-gyártásban erősen érdekelt vállalatok képviselői szerint a vevők már nem érzékelnek érdemi különbséget a PDP és LCD-panelek között, így a döntő tényező a televíziók esztétikai megjelenése, valamint természetesen az ár. A Sharp szerint, mint a világ vezető LCD-tévé márkája, és technológiailag vezető LCD-panelgyártója, a plazma jelenleg a DisplaySearch által is citált 42-49 hüvelykes tartományt veszti el, és megkezdődik az 50 hüvelyknél nagyobb készülékek elhódítása is.

Matsushita-roham

Ilyen piaci dinamika közepette a Matsushita Electric PDP-gyártása rendkívül jó évvégét tudhat maga mögött, és további hatalmas beruházásokról döntött az elmúlt hetekben. Az oszakai vállalat a negyedik negyedévben közel szekvenciálisan 10 százalékponttal 40,1 százalékra növelte részesedését a globális PDP-szállításokból, miután 27 százalékkal több panelt értékesített.

A szintén japán Pioneer hasonlóan sikeresen tört előre, ami a Matsushitával együttesen leginkább a koreaiakat érintette érzékenyen: a harmadik negyedévben még vezető LG Electronics 11 százalékpontot vesztett el a 36 százalékkal megzuhanó szállításokkal, mindössze 21,5 százalékot érve el, miközben a Samsung SDI 2,4 százalékponttal 20,8 százalékra szorult vissza. Említésre méltó szereplő még a Fujitsu Hitachi Display.

Panasonic plazmatelevíziói népszerűségére alapozva a Matsushita újabb PDP-gyár megépítése mellett döntött, hogy tovább tudja növelni eladásait, és költségelőnyre tegyen szert versenytársaival szemben. A 2,3 milliárd dolláros beruházással felépülő üzem építése idén novemberben kezdődhet meg, a termelés beindulása pedig 2009 májusára tehető. Teljes pompájában akár havi 1 millió nagyméretű plazmapanel előállítására képes üzem, mely a vállalat ötödik PDP-gyára lesz, a jelenleg ismert beruházások alapján a világ legnagyobbja lesz. A Matsushita ennek révén a 37 hüvelyk feletti laposkijelzős televíziók piacán 25 százalékos részesedést céloz meg.

Facebook
Adatvédelmi okokból az adott hír megosztása előtt mindig aktiválnod kell a gombot! Ezzel a megoldással harmadik fél nem tudja nyomon követni a tevékenységedet a HWSW-n, ez pedig közös érdekünk.