Szerző: Bizó Dániel

2007. január 30. 13:53

A Nokia vezet a mobilpiacon, de a Motorola és a Sony Ericcson alakította a trendeket 2006-ban

[iSuppli/IDC/HWSW] Tovább növelte fölényét tavaly a Nokia, és ismét több mobiltelefont szállított, mint az őt követő két vállalat együttesen -- írja az iSuppli mobilpiaci jelentésében. A nagy márkák közül a legnagyobb arányú növekedést azonban a Sony Ericsson és a Motorola könyvelhette el, drasztikusan növelve piacrészesedésüket. Az IDC piackutató cég szerint 2006 során a globális mobilpiac meghaladta az 1 milliárd darabot -- elsőként a történelemben.

[iSuppli/IDC/HWSW] Tovább növelte fölényét tavaly a Nokia, és ismét több mobiltelefont szállított, mint az őt követő két vállalat együttesen -- írja az iSuppli mobilpiaci jelentésében. A nagy márkák közül a legnagyobb arányú növekedést azonban a Sony Ericsson és a Motorola könyvelhette el, drasztikusan növelve piacrészesedésüket. Az IDC piackutató cég szerint 2006 során a globális mobilpiac meghaladta az 1 milliárd darabot -- elsőként a történelemben.

Finn uralom

A Nokia a piac egészét jelentősen meghaladó ütemben, több mint 30 százalékkal növelte szállításait 2006-ban, amely így megközelítette a 350 milliót darab mobilt, a cég részesedése pedig év végére a 36 százalékot. A finn vállalat erősségét Európa -- ahova minden harmadik Nokia készülék kerül -- és az olcsó modellekkel megcélzott fejlődő országok jelentik. A cég újabb mérföldkövet ért el a negyedik negyedévben, mikor több mint 100 millió mobilt értékesített mind az iSuppli (106 millió), mind az IDC adatai (105,5 millió) alapján, ami körülbelül 26 százalékos növekedést jelent az egy évvel korábbi időszakhoz képest.

A RAZR-hatás

Rendkívül jó évet zárt a Motorola mobilrészlege, mely a világ második legnagyobb szállítója. A tavalyi év egészében közel másfélszeresére ugrott a leszállított készülékek volumene és elérte a 217 milliót, ami az iSuppli értékelése szerint főként a RAZR-modellek népszerűségének volt köszönhető. "A RAZR mobilok sikere az egész ipart a vékony modellek irányába nyomta" -- mondta el Tina Teng, az iSuppli elemzője. "Ma jóformán az összes elsővonalbeli telefongyártónak van szupervékony modellje" -- tette hozzá. Az IDC adatai alapján az amerikai vállalat az év végén 22,3 százalékos szelettel bírt a globális tortából.

EPD
Az elektroforézis elektromos töltés hatására kialakuló mozgást jelent. Az EPD-k működési elve, hogy a pixelek kis tartályokból épülnek fel, melyben fekete folyadék, és egy világos, fehér részecske található. A pixel attól függően változik, hogy a részecske lesüllyed, vagy felemelkedik a látható réteg közelébe. Az EPD-ket elektronikus papírnak is szokták nevezni, mivel rendkívül vékonyak, nem igényelnek háttérvilágítást és folyamatos áramellátást sem, reflektív tulajdonságuk révén pedig igen magas, és kellemes kontrasztot biztosítanak.
A Nokiához hasonlóan a Motorola is erős jelenléttel bír az olyan fejlődő piacokon, mint India és Kína, ennek jegyében bemutatták az iparág első, ún. elektroforetikus kijelzőjével (EPD) szerelt készülékét, az alsókategóriás Motofone-t. Hasonló elven működő kijelzővel működik a Sony Librié könyvolvasó is. Az LCD helyett EPD alkalmazásával vált lehetségessé, hogy a Motofone nemcsak rendkívül olcsó, hanem extrém vékony, könnyű, hosszú az akkuideje és stílusos is -- cserébe viszont gyakorlatilag csak telefonálni lehet vele.

Stagnáló koreaiak, robogó svéd-japán kötelék

Ismét dobogós lett a dél-koreai Samsung Electronics, ugyanakkor a vállalat részesedése 11-12 százalékra olvadt, mivel a piaci ütemet alulmúló ütemben volt képes csak növelni szállításait, mely mintegy 14,6 százalékos növekedést és 118 millió darabos eladásokat jelent. Az iSuppli szerint ennek oka, hogy a másik dél-koreai gyártóhoz, az LG Electronics-hoz hasonlóan a Samsung ázsiai jelenléte gyenge, szállításai csökkentek, és készletek halmozódtak fel. A magyarázat az olcsó modellek hiányában keresendő, mivel a koreaiak kifejezetten a közép- és felsőkategóriára összpontosítanak, melyek túlságosan drágák a fejlődő országok vásárlóinak többsége számára.

A tavalyi év talán legjobban a Sony Ericssonnak sikerült, ha figyelembe vesszük kezdeti súlyos nehézségeit. A svéd-japán vegyesvállalatot az életben maradás kényszere hozta létre 2001-ben, és 2003 második feléig veszteséges volt a működése, miközben piaci részesedése egyre csak olvadt. Ezzel szemben tavaly, az iparágat messze felülmúlva, 46,4 százalékkal növelte szállításait, megközelítve a 75 millió telefont, melyből 26 millió a negyedik negyedévben került értékesítésre, ami éves szinten több mint 60 százalékos növekedést és 9 százalékos részesedést jelent.

Teng szerint a siker annak köszönhető, hogy a vállalat igen erősen teljesít a közép- és felsőkategóriákban, melyeket gyakorlatilag portfoliójának egésze céloz, miközben megkezdte behatolását a fejlődő piacokra is olcsó modellekkel. Az elemző hozzátette, hogy a Walkman és Cybershot modellek gyakorlatilag az egész világon vonzóak, mivel sokak által igényelt funkciókat céloznak meg eredményesen. A Sony Ericsson az ötödik helyről a negyedikre ugrott előre a gyártók rangsorában 2006-ban, átlépve a küszködő LG-t.

Az LG, ahogyan már fentebb említettük, a piac egészénél lassabb ütemben növekedett, szállításai mindössze 17,4 százalékkal emelkedtek, meghaladva a 64 milliót, becsli az iSuppli. Az IDC szerint pedig év végére részesedése 5,8 százalékra esett vissza, amit gyakorlatilag stagnáló, éves szinten 5 százalékkal emelkedő volumene magyaráz. Az LG visszatérését új Chocolate készülékektől, és az utódnak szánt prémium Shine sorozattól várja.

A legnagyobb mobilgyártók teljesítménye 2006-ban, iSuppli
A top 5 gyártó teljesítménye 2005-ben és 2006-ban, ezer darab; forrás: iSuppli

Milliárd vagy nem milliárd

Az IDC szerint 2006 negyedik negyedévében 295 millió mobilkészülék került leszállításra világszerte, így a mobiltelefonok éves globális volumene meghaladta az 1 milliárdos lélektani határt. A cég szerint tavaly 22,5 százalékkal 1,02 milliárdra emelkedett a gyártók által leszállított készülékek száma. A növekedés motorját egyre inkább a fejlődő piacok képezik, ahogyan a fejlett országok telítődnek. Más elemzők és a vállalatok szerint a tavalyi volumen 1 milliárd alatt maradt, a becslések jellemzően 960 és 990 millió közé esnek. Figyelemre méltó, hogy a piac folyamatosan koncentrálódik a legnagyobb 5 gyártó kezében, súlyuk tavaly 8-10 százalékponttal 83-85 százalékra emelkedett.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról