Szerző: Bodnár Ádám

2006. december 28. 11:50

A Sharp is Lengyelországban épít LCD-üzemet

A Sharp hamarosan Lengyelországban is gyártani kezdi az LCD-tévéinek legfontosabb alkatrészét, a panelmodult. A japán gyártó ennek érdekében 44 millió eurót ruház be Lengyelországban, amelyet 2010-ig további 150 millió eurós beruházás követ majd.

[HWSW] A Sharp hamarosan Lengyelországban is gyártani kezdi az LCD-tévéinek legfontosabb alkatrészét, a panelmodult. A japán gyártó ennek érdekében 44 millió eurót ruház be Lengyelországban, amelyet 2010-ig további 150 millió eurós beruházás követ majd.

Szűkös gyártókapacitás

Az Aquos márkanéven kapható Sharp LCD-tévék moduljait -- amelyek a kijelzőn kívül a beépítéshez szükséges egyéb alkatrészeket is tartalmazzák -- jelenleg Japánban gyártják, Kameyamában. A Lengyelországban gyártott kijelzőmodulok kezdetben a Sharp barcelonai üzemébe kerülnek majd, itt építik be őket a tévékészülékekbe, kisebb részük pedig a német Loewe AG által gyártott tévék alkatrésze lesz.

A lengyel gyár kezdeti kapacitása havi 100 ezer modul lesz -- mondta el a Sharp szóvivője, aki megemlítette, hogy akár a tévékészülékek összeszerelését is beindíthatja 2007-ben Lengyelországban a vállalat. A Sharp 1999 óta vezeti az LCD-tévék piacát, azonban az utóbbi időben visszaesett a Samsung és a Philips mögé, amelyet a Sharp vezetői a szűkös gyártókapacitással magyaráznak. Éppen ezért a lengyel mellett egy mexikói üzem létesítését is fontolgatják a cégnél.

Európa a központ

Európa a digitális tévék (plazma, LCD) legnagyobb piaca, a globális tortából mintegy 40 százalékos szeletet kihasítva. A piacot uraló távol-keleti gyártók számára tehát megéri Európába hozni a termelés egy részét, mivel a legyártott készülékek nagyméretűek, sérülékenyek, ha Ázsiában készülnének, a logisztikai feladatok költségesek lennének és a szállítás is sok időt venne igénybe.

Ezért az idén számos japán és koreai cég közölte, kelet-európai összeszerelő üzemet létesít, ahol LCD- vagy plazmatévéket szerelnek majd össze, innen árasztva el a kontinenst áruval. Lengyelország különösen kedvelt célpontja az ilyen beruhátásoknak, 2006 során az LG.Philips és a Toshiba is gyárépítésbe kezdett is, a Sony azonban inkább a szlovákiai Nyitrát választotta.

95 százalékos piaci növekedés

Az LCD- és plazmatévék eladásai évről évre megduplázódnak, ay iSuppli becslése szerint az idén az LCD-k eladásai 95 százalékkal nőnek 2005-höz képest. A növekedés bár látványosan lassul, de még jövőre is 57 százalékos bővülést vár az iSuppli, amely szerint a globális piac 62,5 millió készüléket tesz ki. A zuhanó árok miatt a forgalom azonban csak 20 százalékkal nő 2007-ben -- jövendöli a piackutató cég.

Bár a készülékek ára évi átlagban 12,8 százalékkal csökken majd 2010-ig, a technológiai fejlődésnek köszönhetően a gyártók képesek egyre nagyobb és nagyobb tévéket előállítani, amelyeket magasabb áron értékesíthetnek. Így a gyártói árbevételek 2010-ig évi átlagban 17,2 százalékkal bővülhetnek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról