Szerző: Bizó Dániel

2006. szeptember 21. 15:32

Kelet-Európa a digitális tévék gyártói bázisává alakul

[Czech Business Weekly/HWSW] A Toshiba és a Sony is újabb kelet-európai LCD-tév égyárak létesítése mellett döntött, melyek révén a világ legnagyobbjának számító európai piacon támadó keresletet kívánják kielégíteni. A beruházások mértéke egyenként több tízmillió euróra rúghat, és több ezer ember számára teremtenek munkalehetőséget.

[Czech Business Weekly/HWSW] A Toshiba és a Sony is újabb kelet-európai LCD-tév égyárak létesítése mellett döntött, melyek révén a világ legnagyobbjának számító európai piacon támadó keresletet kívánják kielégíteni. A beruházások mértéke egyenként több tízmillió euróra rúghat, és több ezer ember számára teremtenek munkalehetőséget.

Gombamódra szaporodnak a gyárak

A Toshiba Lengyelországban, Wroclaw egy külvárosában tervezi felépíteni az évente akár 1,5-2 millió darab, nagyméretű LCD-tévé összeszerelését végző üzemét, adta hírül a japán nyelvű Nihon Keizai Shimbun üzleti lap. A beruházás összege eléri a 34 millió eurót, írják, ugyanakkor a Toshiba állítása szerint a pontos összegről még nem született döntés. A létesítmény nagyjából 1000 embernek adhat munkát.

A wroclawi helyszínre magyarázat, hogy az LG.Philips itt építi meg új gyárát, amely LCD-tévék számára termel beépítésre váró paneleket. Az üzem kapacitása évi 3 millió panel, amit az évtized végéig háromszorosára növelnek, majd 2011-re 11 millióra bővítenek. A munkálatok június közepén kezdődtek, és a termelés 2007 márciusában indulhat be. A nagyméretű LCD-panelek forrásának biztosítása, és a felvevőpiachoz való közelség révén a Toshiba a jelenlegi 6 százalékról 10 százalékra kívánja növelni európai részesedését a 26 hüvelykes, vagy annál nagyobb méretű készülékek terén.

A Toshiba mellett a Sony is a napokban közölte, a szlovákiai Nyitrában kívánja léterhozni harmadik európai LCD-tévé bázisát, ezzel biztosítva, hogy képes lesz kielégíteni a növekvő keresletet. Az új üzem tervezett kapacitása évi 3 millió készülék. A helyszín viszonylag közel fekszik a Sony másik, Trnavában található gyárához. A japánok elképzelései szerint a trnavai tevékenységet fokozatosan a nyitrai létesítményhez csoportosítják át, amely 2007 szeptermerében kezdi meg működését. Teljes pompájában 3 ezer embernek ad majd munkát az itteni gyár.

Bár nem LCD, de a Samsung SDI nemrég közölte, hogy a magyaroszági, Gödön található telephelyén mintegy 72 millió eurós beruházással plazmapanelek gyártását végző üzem létesül. Az üzem a Dél-Koreából érkező paneleket készíti fel a TV-készülékekbe való beszereléshez, majd ezeket a plazmakijelzőket Európa számos országába szállítják, a Samsung mellett más vállalatok gyáraiba, ahol végül beépítésre kerülnek. A beruházás 530 új munkahelyet teremt.

A legnagyobb piac

Európa a digitális tévék (plazma, LCD) legnagyobb piaca, a globális tortából mintegy 40 százalékos szeletet kihasítva. Az LCD- és plazmatévék eladásai évről évre megduplázódnak, a DisplaySearch adatai szerint az idei második negyedévben a plazmák forgalma 95 százalékkal, az LCD-k eladásai pedig 135 százalékkal nőtt 2005 második negyedévéhez képest. Aaz iSuppli piackutató úgy véli, 2009-ben a világszerte értékesített tévéknek már csak 42 százaléka lesz hagyományos, képcsöves modell, 48 százalékukban már LCD-panel, 4 százalékukban pedig plazmakijelző teljesít majd szolgálatot.

A piacot uraló távol-keleti gyártók számára megéri Európába hozni a termelés egy részét, mivel a legyártott készülékek nagy méretűek, sérülékenyek, ha Ázsiában készülnének, a logisztikai feladatok költségesek lennének és a szállítás is sok időt venne igénybe. A DisplaySearch adatai alapján az európai LCD-TV-piac tavaly 8,6 millió darabra rúgott, amivel a globális piac 41 százalékát hasította ki magának. Az idei és a következő három év során a bővülés átlagos üteme közel 30 százalékot tesz majd ki, míg 2009-re elérheti a 30 millió darabot. A Toshibának Wroclawban és Plymouth-ban (Anglia), a Sonynak pedig Barcelonában és Nyitrában lesz gyártósi bázisa, hogy ellássa a piacot.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról