Szerző: Bodnár Ádám

2006. szeptember 18. 14:08

233 millió PC eladására számít idén a Gartner

A Gartner piackutató cég szerint a PC-k és az LCD-tévék lesznek a karácsonyi bevásárlási szezon legnagyobb slágerei, kettejük harcából pedig a tévék kerülnek ki győztesen, ugyanis a gyártók feles kapacitása miatt villámgyorsan zuhannak az árak, amelyre valószínűleg ráerősítenek majd a várható marketing-kapmányok.

[HWSW] A Gartner piackutató cég szerint a PC-k és az LCD-tévék lesznek a karácsonyi bevásárlási szezon legnagyobb slágerei, kettejük harcából pedig a tévék kerülnek ki győztesen, ugyanis a gyártók feles kapacitása miatt villámgyorsan zuhannak az árak, amelyre valószínűleg ráerősítenek majd a várható marketing-kapmányok.

Lassuló növekedés

A nagyképernyős tévék fogják tehát uralni a karácsonyi bevásárlási listákat, de ez nem fogja befolyásolni a PC-piac idei kilátásait -- összegzi a Gartner. A neves piackutató cég úgy véli, 2006-ban világszerte 233,7 millió személyi számítógép talál majd gazdára, ami 2005-höz képest 10,5 százalékos növekedést jelent. A gyártók számára azonban rossz hírt jelent, hogy a PC-k forgalma tavalyhoz képest 2,5 százalékkal 198,3 milliárd dollárra apad. Tavaly még 15,5 százalékkal nőttek a PC-eladások világszerte, értékben pedig közel 10 százalékkal bővült a piac.

A PC-eladások növekedésének motorjai idén is a notebookok lesznek, az elemzőcég meglátása szerint ebben a szegmensben a forgalom 31,4 százalékkal ugrik majd meg. A notebookok töretlen népszerűsége azonban nem lesz elég ahhoz, hogy megállítsa a piaci növekedés lassulását, mivel asztali gépekből még mindig jóval több fogy mint hordozható PC-kből, ráadásul a notebookok sokszor asztali gépeket váltanak le, vagyis forgalmuk az asztali PC-k rovására növekedik.

További visszatartó tényező, hogy a vállalatok most érnek egy jelentős gépfrissítési ciklus végére, a 2000 körül megvásárolt számítógépek lecserélése lassan befejeződik és a közeljövőben nem várhatók olyan technológiai áttörések, amelyek robbanásszerűen növelnék a keresletet. Piaci szakértők a Windows Vista megjelenésétől várták a PC-eladások fellendülését az év végén, a Microsoft azonban 2007 elejére csúsztatta át az operációs rendszer kereskedelmi megjelenését.

A fejlődő piacok húzzák az eladásokat

Az eladások növekedését továbbra is az árak csökkenése motiválja majd, amely viszont közvetlenül visszahat a gyártói bevételekre. A fejlett piacokon a vállalatok egyre olcsóbban kínálják gépeiket, hogy rávegyék a vevőket az újabb modellek megvásárlására, a régebbiek lecserélésére. George Shiffler, a Gartner elemzője úgy látja, a Windows Vista megjelenése adhat némi lökést a piacnak, de a cég továbbra is kitart azon álláspontja mellett, hogy az új operációs rendszer megjelenése (vagy éppen késése) nem lesz jelentős hatással az eladások alakulására.

A 10 százalékot alig meghaladó növekedés a fejlődő piacokon múlik, ahol alacsony a PC-penetráció és a gazdaság is gyorsabban növekszik mint Nyugat-Európában, Japánban vagy az Egyesült Államokban. A Gartner szerint a fejlődő piacokon még évekig tarthat a PC-eladások kétszámjegyű százalékos növekedése, így a PC-gyártóknak nincs más választása, mint a feltörekvő országokra koncentrálni egészen addig, amíg a fejlett piacokon meg nem indul ismét a PC-k cseréje, azonban a következő frissítési ciklus kezdete legkorábban 2008-ban várható, amikorra a Windows Vista is megérett a vállalati bevezetésekre.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról