:

Szerző: Bodnár Ádám

2006. augusztus 31. 09:36

Jövőre már a Ryanair gépeiről is lehet mobiltelefonálni

[News.com/HWSW] A magyarországi járatokat is üzemeltető Ryanair diszkont légitársaság gépein 2007 közepétől lehetővé fogja tenni utasai számára, hogy a fedélzeten is használják mobiltelefonjaikat. A vállalat technológiai partnere az OnAir lesz, amely jövő év közepére a jelenleg 107 darab Boeing 737-esből álló flotta felét, összesen 50 gépet szerel fel a szükséges berendezésekkel, a további repülőket pedig ezután alakítják majd át.

[News.com/HWSW] A magyarországi járatokat is üzemeltető Ryanair diszkont légitársaság gépein 2007 közepétől lehetővé fogja tenni utasai számára, hogy a fedélzeten is használják mobiltelefonjaikat. A vállalat technológiai partnere az OnAir lesz, amely jövő év közepére a jelenleg 107 darab Boeing 737-esből álló flotta felét, összesen 50 gépet szerel fel a szükséges berendezésekkel, a további repülőket pedig ezután alakítják majd át.

A "picocell" technológia egy kisméretű mobilhálózati cellát, lefedettségi területet hoz létre az úton lévő repülőgép utasterében, az ehhez a cellához kapcsolódó mobiltelefonok pedig az Inmarsat műholdjain keresztül hozzák létre a földi kapcsolatot. Mivel a fedélzeten használt mobiltelefonok csupán pár méteres távolságban lesznak az "adótoronytól", ezért csak rendkívül kis energiával fognak sugározni, nem zavarva a navigációs és kommunikációs berendezéseket. Az utasok csak 3 ezer méteres magasság felett használhatják mobiltelefonjaikat, nehogy véletlenül a földi hálózatokhoz csatlakozzanak.

"Nem kételkedünk abban, hogy az emberek használni fogják" -- mondta Michael O'Leary, a legnagyobb európai diszkont légitársaság, a Ryanair elnök-vezérigazgatója, aki a szolgáltatás áráról nem adott információt, csupán annyit közölt, hogy a tarifák a nemzetközi roaming-díjakhoz hasonlóak lesznek. O'Leary elismerte, hogy a szolgáltatás beindításához szükséges a hatóságok engedélye is, szerinte azonban ez csak idő kérdése. A vállalatvezető utalt rá, hogy a fedélzeti mobiltelefonálás beindítása után a következő lépés a repülőgépes internetszolgáltatás lesz.

Amint arról beszámoltunk, a Boeing az elmúlt hetekben jelentette be, hogy az érdeklődés hiánya és a felhalmozott veszteségek miatt végleg bezárja a repülőgépes internetszolgáltatást nyújtó Connexion részlegét. Piaci szakértők szerint az OnAir technológiája vonzóbb lesz a Connexionnél, bár kisebb sávszélességet biztosít, ugyanakkor olcsóbb és többek számára elérhető. Az OnAir, az Airbus repülőgépgyártó leányvállalata már több európai légitársasággal is folytat kísérleteket a fedélzeti mobiltelefonálással kapcsolatban. Elsőként az Air France egyes járatain lehet majd beszélgetni a jövő év elejétől, később a brit BMI és a portugál TAP gépein tesztelik a technológiát.

A fedélzeti telefonálás lehetősége egyben felveti azt a kérdést is, vajon az utasokat nem zavarják-e majd azok a társaik, akik sokat beszélnek. Az OnAir elnök-vezérigazgatója, George Cooper elmondta, hogy a légitársaságok akár kialakíthatnak külön részleget a telefonálók és a nem telefonálók számára, mint ahogy annak idején külön volt dohányzó és nem dohányzó részleg. Emellett az is elképzelhető, hogy amikor a gép éjszaka repül, a fedélzeten egyszerűen kikapcsolják a hanghívás szolgáltatást és csak SMS-ezni és internetezni lehet majd.

Milyen technológiai és munkaerőpiaci hatások érhetik a backendes szakmát? Május 8-án végre elindul az idei kraftie! meetup-sorozat is (helyszíni vagy online részvétellel).

a címlapról

Hirdetés

Security témákkal folyatódik az AWS hazai online meetup-sorozata!

2024. április 25. 20:53

A sorozat május 28-i, harmadik állomásán az AWS-ben biztonsági megoldásait vesszük nagyító alá. Átnézzük a teljes AWS security portfóliót a konténerbiztonságtól a gépi tanulásos alkalmazások védelmén át, egészen az incidenskezelésig.