Szerző: Bizó Dániel

2006. augusztus 30. 13:15

A Nokia és Dell a legzöldebb informatikai gyártó

[IDG News/HWSW] A nagy elektronikai gyártók közül a Nokia és a Dell a leginkább környezetbarát, míg a Lenovo, az Apple vagy a Motorola a sor végén kullognak -- így látja legalábbis a Greenpeace. A zöld szervezet az alapján pontozott és rangsorolt 14 vállalatot, hogy milyen anyagokat használnak fel termékeiben, valamint milyen környezetvédelmi irányelvekkel és újrahasznosítási gyakorlattal rendelkeznek.

[IDG News/HWSW] A nagy elektronikai gyártók közül a Nokia és a Dell a leginkább környezetbarát, míg a Lenovo, az Apple vagy a Motorola a sor végén kullognak -- így látja legalábbis a Greenpeace. A zöld szervezet az alapján pontozott és rangsorolt 14 vállalatot, hogy milyen anyagokat használnak fel termékeiben, valamint milyen környezetvédelmi irányelvekkel és újrahasznosítási gyakorlattal rendelkeznek.

Az alja

A Green Electronics Guide kizárólag nyilvánosan hozzáférhető információra épít, így azok a vállalatok, amelyek nem teszik transzparenssé környezetvédelmi gyakorlatukat, azok hátrányba kerülnek a besorolásnál. A Lenovo képviselője úgy fogalmazott: "...nem hisszük, hogy a Greenpeace besorolása pontosan tükrözné a Lenovo környezetvédelmi eredményeit". A Lenovo ugyanis, mint a vállalat közleményében elmondta, minden üzleti ügyfele számára kínál újrahasznosítási lehetőséget, aminek részletei azonban nem hozzáférhetőek nyilvánosan a vállalat weboldalain.

Ezzel együtt is a Greenpeace szerint a Lenovo alacsony pontszámát a polivinil-klorid, vagyis a PVC, valamint a brómtartalmú tűzálló anyagok (BFR) alkalmazása is magyarázza, ráadásul ezek kiiktatására sincs semmiféle nyilvános vállalása. A Lenovo úgy látja, hogy a vállalat világszerte megfelel a mindenkor érvényes környezetvédelmi előírásoknak, vagy meghaladja azokat. Hozzátették, folytatják a korábban az IBM PC-részlegénél élő környezetvédelmi programját, amely a termékek környezettudatos tervezésével és gyártásával foglalkozik. A kínai Lenovo jelenleg a világ harmadik legnagyobb PC-márkája.

Szintén leszerepelt a Greenpeace listáján az Apple, amely az elmúlt évek során reneszánszát éli. A szervezet képviselője szerint kiábrándító látni az Apple pontszámát. "Állítólag világvezetők a tervezés és marketing terén, vezetőnek kellene lenniük a környezetvédelmi innováció terén is" -- nyilatkozott a Greenpeace egyik képviselője. A Greenpeace szerint az Apple is használ mind PVC-t, mind BFR-t termékei többségében, és nem tűzött ki semmiféle ütemtervet ezen anyagok leváltására.

Élen az elmélet és a gyakorlat

Az élen a világ két legje, a mobilpiacot vezető Nokia és a PC-piacot uraló Dell végzett, megosztozva az első helyen. Mindkét vállalat hét pontot ért el a maximális tízből (normalizált pontszám), szemben a Lenovo 1,3, az Apple 2,7 vagy a Motorola 1,7 pontjával. A Nokia mára minden termékéből eltávolította a PVC-t, valamint 2007-től fogva új termékeinben mellőzni fogja majd a BFR-ek használatát is.

A Greenpeace skálája

A Dell ezzel szemben még nem szabadult meg ezektől az anyagoktól, viszont a Greenpeace rendkívül részletesen tárgyalja környezetvédelmi elveit, valamint elfogadható ütemtervvel rendelkezik a PVC és a BFR mellőzésére -- ugyanakkor jelenleg nincsenek ezektől mentes termékei. A Nokia ott veszített pontokat, ahol a Dell sokat nyert, és fordítva, azaz a Greenpeace szerint a környezetvédelem gyakorlása nem ér többet a nyilvánosan tárgyalt környezetvédelmi elveknél.

A Greenpeace értékelése hozzáférhető a szervezet weboldalán, ahol a rangsoron és egy összesített értékelésen kívül megtekinthetjük a pontozási rendszert, valamint az egyes vállalatok részletes kiértékelését. A Greenpeace célja, hogy a médián keresztül szerzett nyilvánossággal környezettudatosabbá tegye a fogyasztókat, és nyomást gyakoroljon a cégekre környezetvédelmi gyakorlatuk javítására.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról