Szerző: Bizó Dániel

2006. augusztus 14. 15:59

Vegyes képet mutat a hazai tőzsdei IT-cégek féléves teljesítménye

Múlt héten tette közzé féléves eredményeit tőzsdén jegyzett a magyar technológiai vállalatok többsége. A Magyar Telekom erős eredményeket mutatott fel annak ellenére, hogy a vezetékes beszélgetésekből származó bevételei drasztikusan visszaestek, de ezt az internetes, valamint mobilforgalom, illetve az IT-szolgáltatások ellensúlyozták. A Synergon-csoport a látványosan bővülő forgalom ellenére nem tudott komoly nyereséget felmutatni, míg a Graphisoft brillírozott.

[HWSW] Múlt héten tette közzé féléves eredményeit tőzsdén jegyzett a magyar technológiai vállalatok többsége. A Magyar Telekom erős eredményeket mutatott fel annak ellenére, hogy a vezetékes beszélgetésekből származó bevételei drasztikusan visszaestek, de ezt az internetes, valamint mobilforgalom, illetve az IT-szolgáltatások ellensúlyozták. A Synergon-csoport a látványosan bővülő forgalom ellenére nem tudott komoly nyereséget felmutatni, míg a Graphisoft brillírozott.

Csökkenő eredmény a Telekomnál

A Deutsche Telekom többségi tulajdonába tartozó Magyar Telekom az idei első félév során 5,4 százalékkal 316,1 milliárd forintra növelte árbevételét, míg üzemi eredménye és adózott nyeresége 6 illetve 8,8 százalékkal 64 milliárd, valamint 48 milliárd forintra csökkent. A profit annak ellenére esett vissza, hogy az vállalat alaptevékenységének teljesítményét mérő EBITDA (kamat-, adófizetés, értékcsökkenés és amortizáció előtti nyereség) halvány javulást mutatott, amit a tavalyinál magasabb értékcsökkenési leírások, valamint az értékesített távközlési eszközök magasabb beszerzési költségei magyaráznak elsősorban.

A vezetékes szegmens bevétele annak ellenére növekedett 3,4 százalékkal, hogy a T-Com hálózatából kezdeményezett belföldi és külföldi beszélgetések értéke 12,8 százalékkal esett vissza, ami csoportszinten egy félév alatt nagyjából 11 milliárd forinttal apasztotta a bevételeket. A vállalat szerint egyre több beszélgetés a mobilhálózatokon zajlik, valamint az ügyfelek megtartása érdekében jelentős kedvezményekre kényszerül. Az előfizetések 80 százaléka valamelyik kedvezményes csomagba tartozik. A fővonalak száma eközben 4,6 százalékkal, 2,8 millióról 2,7 millióra zsugorodott.

Az internetszolgáltatáshoz kapcsolódó hazai forgalom ezzel szemben 21,7 százalékkal 22 milliárd forintra nőtt, amit elsősorban a szélessávú előfizetések népszerűsége magyaráz. A T-Com és az Emitel területén található ADSL-vonalak száma 62,8 százalékkal 407 ezer fölé emelkedett, így a szélessávú kapcsolatok száma összességében közel 446 ezret tett ki. Ezzel párhuzamosan a modemesek száma több mint 45 ezerrel 52 ezerre csökkent. Bár az internetből és informatikai szolgáltatásokból származó forgalomnövekedés ellensúlyozta a hanghívások bevételének csökkenését, az árprés hatására a hazai vezetékes tevékenység működési eredménye közel 29 százalékkal 16 milliárd forintra zuhant.

A csoporthoz tartozó T-Mobile továbbra is magabiztosan őrzi piacvezető pozícióját, részesedése mindössze 0,3 százalékpontot morzsolódott le az egy évvel korábbihoz képest, és 45,3 százalékot tett ki. Az előfizetői létszám közel 5 százalékkal 4,28 millióra emelkedett, miközben a havidíjas előfizetők aránya már eléri az egyharmadot. Ez igen örvendetes tendencia a vállalat számára, hiszen bár az átlagos havi kiadás csökken, a havidíjasok még mindig közel ötször annyit költenek mint a pre-paidesek, havi 10 206 forintot 2252-vel szemben, ráadásul a lemorzsolódási arányuk is sokkal alacsonyabb. A T-Mobile 3,2 százalékkal 135,5 milliárd növelte féléves forgalmát, miközben működési eredménye közel egy százalékkal 34,8 milliárdra fogyott. A jelentésből kiderül az is, hogy a harmadik generációs mobilhálózati fejlesztésekre 6,7 milliárd forintot költöttek fél év alatt.

A Magyar Telekom az organikus növekedési lehetőségek és a működési hatékonyság növelése mellett felvásárlásai révén tehet szert lendületre, a vállalat montenegrói és macedón akvizícióival gyorsan fejlődő piacokra tett szert. Mind a nemzetközi vezetékes, mind a mobilszolgáltatásból származó bevétel több mint 26 százalékkal emelkedett, miközben a jelentősen magasabb bevételarányos nyereséget mutattak fel. A nemzetközi vezetékes szegmens kevesebb mint negyed forgalom mellett a hazai üzletág nyereségének negyven százalékát érte el, míg a nemzetközi mobilvállalatok bevételarányos működési eredménye 33 százalék, szemben a hazai 25 százalékos mutatóval.

Vegyes teljesítmény a Synergonnál

A Synergon-csoport féléves teljesítménye vegyes képet mutat: a Synergon számára a második negyedév hagyományosan gyenge, az előző évinél azonban lényegesen kedvezőbb képet mutat a vállalatcsoport működéséről. A második negyedéves forgalom 14 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit, az üzemi veszteség pedig 78 százalékkal 47,7 millióra csökkent. A tavaly még 181 milliós hiánnyal zárt első félév idén már minimális pozitívumot mutat. Az első féléves nettó eredmény 23 millió forintot tett ki, amely látszólag eltörpül a tavalyi 312 millióhoz képest, utóbbi azonban az alaptevékenységhez nem tartozó rendkívüli bevételeket is tartalmaz.

A Synergon-csoport teljesítményét továbbra is az anyavállalat dominálja, sőt húzza magával, mivel dinamikusan, 28 százalékkal növelte forgalmát, így az idei első félévben 72 százalékát tette ki az összesített árbevételnek. A Synergon és a Synergon-Athos Origin együttesen 7,2 milliárd forint bevételt realizált, üzemi eredménye pedig 107 milliót tett ki. A pénzügyi műveletekből származó nyeresége révén az adózás utáni eredmény 297 millióra rúgott. A második negyedév 52 milliós üzemi veszteséget hozott, amit az első három hónap 160 milliós működési nyeresége ellensúlyozott.

A hálózati anyagok és berendezések forgalmazását végző Fibex erős negyedévet tudhat maga mögött, amivel ellensúlyozni tudta az első negyedév gyenge pénzügyi mutatóit. Forgalma a második három hónap során 20 százalékkal emelkedett, elérve a 447 millió forintot, üzemi eredménye pedig 59 százalékkal 38 millióra ugrott. Féléves bevétele 8 százalékkal 731 millióra emelkedett, működési nyeresége azonban 6 százalékkal 42 millióra csökkent.

A cseh Infinity, amelynek üzleti modellje Microsoft és HP termékek értékesítésére és kapcsolt szolgáltatásokra épít, drasztikusan csökkenő forgalomról számolt be, ami a cég működésében végzett racionalizálás eredménye. A gazdaságtalan tevékenységek megszüntetésével a féléves működési veszteség 62 százalékkal 69 millió forintra mérséklődött. A horvát Span, amely infrastrukturális projektekkel, üzemeltetéssel foglalkozik, erősen növekvő forgalmat bonyolított, azonban az ügyletekért folytatott versenyben tett árengedmények hatására a nyereség eltűnt, és félév alatt 100 millió forintnyi veszteséget halmozott fel. A Synergon mindkét külföldi leánya esetében növekedést és nyereségességet vár el a közeljövőben.

Brillírozott a Graphisoft

A Graphisoft második negyedéve rendkívül jól sikerült, köszönhetően elsősorban az ArchiCAD 10 felfutásának, valamint a forint gyengülésének. Az árbevétel 7,9 millió euróra növekedett, míg üzemi nyeresége 2 milliót tett ki, az építészeti üzletág által dominálva. A második negyedév képezte gyakorlatilag a féléves nyereség egészét: a forgalom az első hat hónap során 14,3 millió eurós árbevétel mellett 2,2 millió az üzemi eredmény. Az ArchiCAD-ből származó forgalom 25,7 százalékkal 7,1 millió euróra nőtt, elérve a hagyományosan erős negyedik negyedéves forgalmat. A nettó eredmény 2,8 millió eurót tett ki a második negyedév, és 3,9 milliót a félév során.

Az építőipari kivitelezéseket támogató Construction üzletág javuló teljesítményt, ugyanakkor még mindig veszteséget könyvelhetett el, és a növekedés üteme is elmaradt a várakozásoktól. A veszteségeket elsősorban a növekedéshez szükséges háttér megteremtése okozza. Említésre méltó az is, hogy a negyedév során határozott úgy a vállalat közgyűlése, hogy leválasztják az ingatlan-üzletágat, ami elsősorban a mérleget fogja átrendezni, és kevésbé a pénzügyi teljesítményt.

Rejtélyes econet

A webes és internetes technológiák területén mozgó econet.hu árbevétele 758 millió forintra nőtt az első hat hónap folyamán, 182 százalékkal múlva felül az egy évvel korábbit. A veszteség ennek ellenére fokozódott, és már közel 200 millió forintott tett ki, szemben a tavalyi 70 millióval. A pénzügyi műveletek, valamint adójóváírás következtében a vállalat nettó eredménye ugyanakkor 67,8 millió forintot tett ki.

Az econethez tartozó Externet internetszolgáltató dinamikusan növelte előfizetőinek számát, elérve a 17 ezret. A Megafone VoIP-szolgáltatás révén az Externet már mintegy 300 üzleti ügyfelet szolgál ki, a csoport által tulajdonolt webes tartalmi oldalak napi látogatottsága pedig elérte a 230 ezret. A vállalat felvásárolta a magyar eMusicot, amely digitális jogkezelő (DRM) alkalmazások fejlesztésével és értékesítésével foglalkozik. Kutatás-fejlesztési projektek mellett az econet bétateszteli az első magyar gridet, amelynek kapacitásait később értékesíteni tervezi.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról