Szerző: Bizó Dániel

2006. augusztus 1. 16:17

Javuló teljesítményt és nyereséget tudott felmutatni a Sony

[The Wall Street Journal/HWSW] Nyereséges negyedévet és javuló üzleti teljesítményt tudhat maga mögött a Sony. A vállalatbirodalom az egy évvel korábbihoz képest 11 százalékkal 1,74 billió jenre, azaz nagyjából 3200 milliárd forintra növelte negyedéves forgalmát. A nyereség 32,2 milliárdot, vagyis nagyjából 60 milliárd forintot tett ki, pedig egy évvel korábban még 7,3 milliárd jenes veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a Sony.

[The Wall Street Journal/HWSW] Nyereséges negyedévet és javuló üzleti teljesítményt tudhat maga mögött a Sony. A vállalatbirodalom az egy évvel korábbihoz képest 11 százalékkal 1,74 billió jenre, azaz nagyjából 3200 milliárd forintra növelte negyedéves forgalmát. A nyereség 32,2 milliárdot, vagyis nagyjából 60 milliárd forintot tett ki, pedig egy évvel korábban még 7,3 milliárd jenes veszteséget volt kénytelen elkönyvelni a Sony.

Magához térő elektronikai divízió

Az idei második naptári negyedév során, amely a vállalat első pénzügyi negyedéve, a cég forgalmának háromnegyedét adó elektronikai divíziója 47,4 milliárd jen üzemi nyereséget hozott a konyhára, szemben a tavalyi 26,7 milliárdos veszteséggel. A javulás nagy részben a tavaly kinevezett új elnök-vezérigazgató, Howard Stringer költségcsökkentési és hatékonyságnövelési programjának köszönhető, amely során üzembezárásokat, elbocsátásokat jelentett be, valamint szűkítette a termékskálát. Stringer a vállalat történetének első "gajdzsin", azaz külföldi vezére, ami jól mutatja a Sony utóbbi években megélt válságának mélységét.

A remek teljesítményt a digitális fényképezőgépek, kamerák és számítógépek iránti élénk kereslet mellett a televíziók forgalmának ugrásszerű emelkedése segítette. Az új Bravia márka sikerének köszönhetően a eladások 70 százalékkal emelkedtek, ami közel 20 milliárd jennel 11 milliárdra csökkentette a tévégyártásból származó veszteségeket. A javulást alapvetően meghatározza a Samsunggal való együttműködés és az S-LCD vegyesvállalat megalapítása, amelyek révén csúcsminőségű LCD-panelek stabil forrására tett szert a japán óriás. A valaha a televíziózás és monitorok világát uraló Sony ma az olyanokat üldözi a piacon, mint a Sharp, a Matsushita (Panasonic), az LG vagy a Samsung.

P(l)ayStation

Az elmúlt évek során fejőstehénnek számító PlayStation által meghatározott Sony Computer Entertainment (SCE) a legutóbbi negyedévben 26,8 milliárdos veszteséget halmozott fel közel 30 százalákkal eső forgalom mellett, ami a PlayStation 3 (PS3) közelgő megjelenésével kapcsolatos költségekkel és a PlayStation 2 gépek és játékok iránti kereslet apadásával magyarázható. Ezt a PlayStation Portable meredeken növekvő szoftvereladásai sem tudták ellensúlyozni.

A Sony és a Microsoft konzoljainak üzleti modellje a hardver keresztfinanszírozására alapul, azaz a gépeket kezdetben veszteséggel árulják, a nyereséget a szoftverekből és az online szolgáltatásokból termelik ki a gépek életciklusa során. Később, ahogyan a gyártástechnológia fejlődésével és a volumen felfutásával megjelenő méretgazdaságossággal a termelés fajlagos költségét leszorítják, lehetőség nyílik akár a hardveren is nyereséget realizálni. Az iparágban konszenzus uralkodik azzal kapcsolatban, hogy a PS3 előállítása költsége szokatlanul magas, így komoly kezdeti veszteségeket okozhat a Sony számára.

A novemberben rajtoló PS3 sikere vagy bukása alapvetően meghatározhatja a Sony egészének későbbi teljesítményét, beleértve az SCE-n kívül az elektronikai és a médiadivíziót is. Az elektronikai divízió a PS3 sikerének "halo" effektjéből táplálkozhat, azaz építi a márkaképet, és a PS3 vevők egy része további Sony-termékeket vásárol majd. Az Interbrand szerint tavaly a Sony márkaértéke 16 százalékkal csökkent, és a 20-ról a 28. helyre esett vissza a globális listán, főként a divízió gyengeségei következtében. Az idei listán sikerült két helyet felkapaszkodnia, főként a Bravianak köszönhetően. A Da Vinci Kóddal arató, ám veszteséges médiabirodalom a PS3-ban található Blu-ray meghajtó esetleges sikerére építhet, ami keresletet stimulálhat HD-felbontású filmek vásárlására, továbbá a PS3 biztonságos online értékesítési csatornát szolgáltathat a tartalmak számára.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról