Szerző: Bodnár Ádám

2006. június 14. 13:39

Elkészült az ATI új csúcskategóriás grafikus chipje

Elkészült az R600, az ATI Technologies következő generációs csúcskategóriás grafikus processzora -- állítja belsős forrásokra hivatkozva a VR-Zone weboldal. Az R600 tape out állapotú, ami azt jelenti, hogy a lapka gyártható állapotú, az ATI állítólag már az első működő mintadarabokat is megkapta chipgyártó partnerétől, amely ebben az esetben 65 nanométeres technológiát alkalmazott.

[HWSW] Elkészült az R600, az ATI Technologies következő generációs csúcskategóriás grafikus processzora -- állítja belsős forrásokra hivatkozva a VR-Zone weboldal. Az R600 "tape out" állapotú, ami azt jelenti, hogy a lapka gyártható állapotú, az ATI állítólag már az első működő mintadarabokat is megkapta chipgyártó partnerétől, amely ebben az esetben 65 nanométeres technológiát alkalmazott.

A tape outtól a kereskedelmi megjelenésig azonban hosszú hónapok telnek el, a mérnökök ugyanis ilyenkor finomhangolják a chip alkatrészeit, majd a módosítások után újabb mintákat gyártanak, amely több hetes folyamat. Óriási szerencsével az R600 akár már az ősszel a boltokban lehet, de emlékezzünk vissza, hogy az R520 (Radeon X1800) esetében a tape outtól a tényleges kereskedelmi megjelenésig 10 hónap telt el, mivel a TSMC-nek gondjai voltak a 90 nanométeres technológiával: a chipek nem működtek az elvárt órajalen és túlságosan melegedtek.

Az R600 már egységes shader architektúrára épül, ami azt jelenti, hogy a pixel és vertex shaderek végrehajtására azonos felépítésű futószalagok állnak majd rendelkezésre, ezáltal nőhet a teljesítmény, ugyanis a futószalagok akármilyen feladatot végre tudnak hajtani, nem kell például a pixel shadereknek a vertex shaderekre várniuk. A chipekben külön logika gondoskodik a feladatok megosztásáról, lehetőség szerint optimálisan kihasználva a futószalagokat.. A pletykák szerint az R600 nem kevesebb mint 64 shader futószalagot tartalmaz, órajele 650 MHz fölött lesz és már a GDDR4 szabványú memóriákat is támogatni fogja.

Az R600 lesz az ATI első DirectX 10-kompatibilis grafikus chipje, a Microsoft új grafikus alkalmazásprogramozási felülete azonban csak a jövő januárban megjelenő Windows Vistában lesz elérhető. Így aztán könnyen lehet, hogy az ATI akkor is a Vista érkezésére dobja piacra az R600-at, ha a chip amúgy már elkészült, az R600 érkezése előtt ugyanis még várható az R580 (Radeon X1900XTX) felfrissített, magasabb órajelű, nagyobb teljesítményű változata, az R580+.

Eközben már az NVIDIA is javában dolgozik saját megoldásán, a G80 kódnevű chipen, a pletykák egyelőre 48 pixel shaderről és külön vertex shaderekről szólnak, utóbbiak számáról egyelőre még semmit sem tudni. Az NVIDIA meglehetősen szkeptikus az egységes shader architektúrával kapcsolatban, a cég szerint az egységes shaderek alkalmazása a grafikus processzorban számos tervezési problémát vet fel és tovább bonyolítja az áramkört, ami végső soron több tranzisztorhoz, nagyobb mérethez, fogyasztáshoz és hőtermeléshez vezethet.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról