Szerző: Bodnár Ádám

2006. június 13. 16:14

Nagy lehetőség a szolgáltatók előtt: mobiltévé a focivébén

A focivébé óriási lehetőség a szolgáltatók és készülékgyártók számára, hogy felhívják a figyelmet a mobiltelefonos tévészolgáltatásokra, azonban elemzők szerint az elvárások magasak, hibázni nem lehet.

[HWSW] A focivébé óriási lehetőség a szolgáltatók és készülékgyártók számára, hogy felhívják a figyelmet a mobiltelefonos tévészolgáltatásokra, azonban elemzők szerint az elvárások magasak, hibázni nem lehet.

Valódi áttörés vagy felesleges újítás?

Számos szolgáltató szerint a mobiltelefonos tévézés, filmnézés lesz a harmadik generációs hálózatok "killer application"-je, vagyis az az alkalmazás, ami miatt a felhasználók érdeklődni kezdenek az új technológia iránt. Az ezzel járó adatszolgáltatás ráadásul újabb szolgáltatói bevételi forrást jelent majd a beszélgetések és a szöveges üzenetek mellett. Ez elsősorban a nyugat-európai vállalatoknak kulcsfontosságú, ahol a piacok telítettek, már kevés lehetőség van új ügyfelek megszerzésére, így a meglevőekből kell a lehető legtöbb bevételt kipréselni.

A mobiltévének elsősorban Európában hozhatja meg a várt áttörést a focivébé, egyre több szolgáltató használja ki az esemény rendkívüli vonzerejét és hirdeti szolgáltatását az izgalmasnak ígérkező meccsekkel. Szakértők szerint azonban ha a nézők kicsit is csalódnak a szolgáltatásban a nem megfelelő minőség miatt, az hosszú időre visszavetheti a mobiltelefonos tévéadások iránti keresletet. Most fog eldőlni, a mobiltelefon vajon valóban reális alternatívája a tévékészülékeknek, vagy a mobiltévé csak egy újabb felesleges, öncélú újítás, amelyet a szolgáltatók le akarnak nyomni az előfizetők torkán.

"Az idei vébé vízválasztó lehet a mobiltelefonos tévéadások sikerében" -- véli David McQueen, az Informa Telecoms and Media vezető elemzője. "A szolgáltatók megmutathatják, mire képesek, és felmérhetik az ügyfelek igényeit." Az Informa szerint a világbajnoksággal kapcsolatos mobil tartalmak (közvetítések, videók, képek, hangok) összesen mintegy 300 millió dolláros bevételt hoznak a mobilszolgáltatók konyhájára.

Kevés a készülék

A mobiltelefonokra kétféleképp juthat el az adás: a kifejezetten hordozható eszközökhöz kifejlesztett (DVB-H) hálózaton, vagy a harmadik generációs mobilhálózatokon, streaming formában. Ugyanakkor az LG például egy harmadik utat választott, az általuk piacra dobott LG-V9000 készülék a földi sugárzású digitális adásokat (TDMB) képes fogni. A világ negyedik legnagyobb mobiltelefon-gyártója 400 darab LG-V9000-es készüléket biztosított a Münchenben megrendezett TDMB World Cup Trial Service Conference résztvevőinek, a készülékeket a futball-világbajnokság szervezőbizottságának tagjai és a nemzetközi média képviselői tesztelhetik a próbaüzem során

Berlinben, Hamburgban, Hannoverben, és Münchenben az E-Plus, az O2, a T-Mobile, és a Vodafone összesen 14 tévécsatorna (ARD, ZDF, Nord3, BR, RBB, RTL, Sat1, ProSieben, n-tv, N24, VOX, MTV Music, Eurosport, és egy regionális csatorna), illetve hat rádióállomás adását teszi elérhetővé a DVB-H szabvánnyal kompatibilis mobiltelefonok tulajdonosai számára. A nyár végéig tartó tesztprogram alatt az előfizetők élőben élvezhetik a labdarúgó világbajnokságról készült közvetítéseket.

A TDMB vagy DVB-H adások egyelőre csak nagyon kevés készüléken foghatók, ráadásul a DVB-H adások jelenleg csak teszt formájában működnek, de Olaszországban például a "3 Italia" szolgáltató megvásárolta a 2006-os Világbajnokság kizárólagos DVB-H közvetítési jogát és mind a 64 meccset élőben közvetíti DVB-H teszthálózatán -- amelyet az előfizetők a DVB-H szabvánnyal kompatibilis telefonokon nézhetnek meg. A legtöbb szolgáltató ugyanakkor meglevő 3G hálózatát használja a sugárzásra, ami egyben azt is jelenti, hogy a meccsek megtekintéséhez elég egy 3G-s, videolejátszára képes mobiltelefon.

Az idő előrehaladtával és a készülékek fejlődésével a mobiltelefonos tévézés egyre elterjedtebb lesz -- véli McQueen. Az Informa elemzője szerint a 2008-as Olimpiai Játékok idején már jóval nagyobb lesz a technológia elfogadottsága, a 2010-es focivébére pedig minden tizenharmadik mobiltuljadonos rendelkezni fog tévéadások megjelenítésére képes készülékkel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról