Szerző: Bodnár Ádám

2006. április 19. 15:21

Az Oracle segítségével optimalizálja járatait a Malév

A Malév január óta az Oracle által kifejlesztett, nemzetközi szinten is egyedülálló flottarotációs rendszert használja, amely révén a légitársaság a korábbinál jóval hatékonyabban tudja összehangolni repülőgépparkját menetrendjével, éves szinten mintegy egymilliárd forintot takarítva meg.

[HWSW] A Malév január óta az Oracle által kifejlesztett, nemzetközi szinten is egyedülálló flottarotációs rendszert használja, amely révén a légitársaság a korábbinál jóval hatékonyabban tudja összehangolni repülőgépparkját menetrendjével, éves szinten mintegy egymilliárd forintot takarítva meg.

Dr. Gönci János, a Malév vezérigazgatója elmondta, a vállalat költségei évente mintegy 120 milliárd forintra rúgnak, ennek derekát a flotta üzemeltetése adja, amely mintegy 40 milliárd forintot tesz ki. Az új flottarotációs rendszerrel itt tehát 2-3 százalékos megtakarítás érhető el, ami a nehéz helyzetben levő, veszteséges vállalatnál rendkívüli eredmény -- mutatott rá a vezérigazgató. "Figyelembe véve, hogy az Oracle megoldása két hónap alatt kitermelte az árát, úgy is felfoghatjuk, hogy a Malév azt ajándékba kapta" -- mondta Gönci.

Hogy működik a FLORO?

A FLORO névre keresztelt szoftver egy intranetes, webes környezetben működő megoldás, amelynek hátterében Oracle 10g adatbázis és Oracle Application Server működik. Gönci elmondta, a fejlesztés és bevezetés során szempont volt, hogy a FLORO használatához ne kelljen új hardvereket beszerezni, így a megoldás a már meglevő infrastruktúrára települt. A szoftver összesen két x86-alapú szerveren fut, egyiken az adatbázis, másikon az alkalmazásszerver. A fejlesztés az Oracle JDeveloper fejlesztőkörnyezetben történt.


Dr. Gönci János (Malév), Rácz Kata (Malév), Füzes Péter (Oracle)

A Malév összesen 29 géppel rendelkezik, a flotta 4 eltérő típusból (Boeing 767, Boeing 737, Fokker 70, Bombardier CRJ-200) és összesen 6 altípusból áll. A jelenlegi járatszámot, a gépek darabszámát és típusainak számát figyelembe véve a FLORO szoftver 35-40000 egyenlet megoldásával hozza létre az optimális megoldást. Az Oracle által kifejlesztett megoldás egy matematikai modell segítségével a menetrendben szereplő járatokhoz, a költségek, a várható utaslétszám és a várható bevétel figyelembevételével hozzárendeli a flotta megfelelő repülőgépét úgy, hogy az flotta-szinten, azaz a rendszer egészét tekintve a legmagasabb eredményt érje el a vállalat számára.

A menetrendi gépkiosztás aktuális kereslet szerinti felülbírálása eddig manuálisan történt, így azonban legfeljebb egy-, vagy kétlépcsős típuscserék hajthatók végre, ami két vagy három, egy időben közlekedő repülőgép felcserélését jelenti. A manuális típuscsere vezérelve a várható utaslétszám volt, míg a januárban bevezetett FLORO számos olyan tényezővel számol, amely a manuális munka során nem vehető figyelembe. A FLORO bemeneti adatai a menetrend mellett az egyes járatok becsült utasszáma és a várható bevétel, az egyes géptípusok üzemeltetési költségei, a típuscserék költségei, valamint a repülőgépek paraméterei, mint a kapacitás, a hatótáv, valamint a karbantartási jellemzők. A Malév jelenlegi flottáját és egy hónapos időszakot figyelembe véve ez mintegy 35-40 ezer egyenletet jelent, amelyet a rendszer közel 20 perc alatt old meg.

Maximális nyereség vagy minimális költség

A FLORO több stratégia szerint futtatható le. Az első szerint minden járatnak repülnie kell, azaz a rendszer nem ad olyan megoldást, amely gazdaságossági szempontok alapján járatokat töröl. A második stratégia a legnagyobb nyereségre törekszik, más üzleti szempontokat nem vesz figyelembe, például nincs tekintettel a típuscserék számára, amelyek sok szervezési és adminisztrációs feladattal járnak. A harmadik stratégia szerint minden lehetséges járatot rotálni kell, azaz az első stratégiához hasonlóan minden járatot el kell vinni, de ha ez nem oldható meg, akkor a veszteséges járatok törlésével egy lerepülhető menetrendet állít elő. Ezt a változatot csak akkor kell lefuttatni, ha az első stratégia nem adott megoldást. A negyedik lehetőség, hogy manuálisan, járatonként megadható, hogy a rendszer kötelezően, vagy a nyereségtől függően tervezzen egy járattal.

Oracle-előny
Az Edison Group költségeket összehasonlító vizsgálata megállapította, hogy a Microsoft SQL Server 2005-höz képest az Oracle Database 10g R2 jóval könnyebben felügyelhető. A teszt során megmérték a leggyakrabban használt adminisztrátori feladatokhoz szükséges időt, illetve az azok elvégzéséhez szükséges folyamatlépések számát, és megállapították, hogy az Oracle-felhasználók 30 százalékkal kevesebb folyamatlépést kell végrehajtsanak, ami 38 százalékkal kevesebb időt vesz igénybe. A zhatékonyabb adminisztrációnak köszönhető megtakarítás adminisztrátoronként az évi 31 ezer dollárt is elérheti -- állapítja meg az Edison.

Az Oracle sikere elsősorban az Automatic Database Diagnostic Monitor diagnosztikai eszközhöz, illetve az SQL Tuning Advisor SQL-elemző szolgáltatáshoz hasonló optimalizáló funkcióknak köszönhető. Ugyanazon adatbázis-optimalizálási feladatok elvégzéséhez az Oracle Database 10g R2-vel 74 százalékkal kevesebb időre és 38 százalékkal kevesebb lépésre volt szükség, mint a Microsoft SQL Server 2005-tel.
A FLORO által elkészített megoldásokat a Malév szakemberei több más üzleti szempontot figyelembe véve módosítják, amit a bemenő adatok megváltoztatásával érnek el. Ha az eredmény nem megfelelő, a paraméterek megváltozatása után a Malév szakemberei újrafuttatják a szoftvert mindaddig, amíg az eredmény az adott üzleti szituációt minden szempontból kielégíti. A FLORO-ban beállítható, hogy egy járat kötelezően végrehajtandó, vagy csak akkor, ha nyereséget termel. Emellett például a típuscserék költségének megadásával csökkenthető a cserék száma: a matematikai maximált eredményhez nagyságrendileg havi ezer gépcsere szükséges, ez pedig megoldhatatlan feladat, viszont 10 százalékkal kisebb eredményt már 500 körüli cserével teljesíteni lehet. Az eddigi manuális géprotációval havi szinten mintegy 140-170 típuscserét hajtottak végre.

Felszállás előtt

A Malév jelenleg havonta futtatja le a FLORO-t, de már dolgozik azon, hogy több naprakész bemenő adat biztosítása, a gépcserék gyorsabb lebonyolítása és a munkafolyamatok belső átszervezése révén gyakrabban, akár tíznaponta vagy hetente újra meghatározhassa a következő időszak optimális gépbeosztását.

A rendszerből kijövő eredmény módosítására a járatok indulását megelőző 72 órán belül már nincs mód, mivel a menetrendért ekkor már az Operation Control, az üzemi működés csapata a felelős. Ez a részleg a valós, pillanatnyi körülményeknek -- például meghibásodás miatti gépcsere, járatok késése -- megfelelően azonban módosíthatja az optimális tervet úgy, hogy lehetőleg minden utas elérje az úticélját. Bár ezek a módosítások csökkentik a flottaszintű eredményt, a valós működéshez elkerülhetetlenek. A Malév azonban a FLORO-hoz hasonló megoldás bevezetését tervezi e területen is, amivel az üzemeltetők úgy hozhatják meg a változtatásokkat, hogy azok a rendszer egészét tekintve a legkevésbé rontsák az eredményességet.

A FLORO tervezése 2005-ben kezdődött, a tesztelésre tavaly decemberben került sor, január 1-től pedig már élesben használják a rendszert. Januárban 3564 járathoz kellett az optimális gépösszeállítást megtalálni, a szoftver lefuttatása az eredeti menetrendi tervhez képest 425 esetben javasolt típuscserét, és összességében 97 millió forinttal növelte a flottaszintű eredményt. Februárban a tervezett 3276 járatból a FLORO 426 járaton javasolt típuscserét, ami 60 millió forint eredményjavulást jelentett.

Bár a FLORO egyedi fejlesztés, Füzes Péter, az Oracle hazai leányvállalatának vezetője kiemelte, hogy a szoftver módosításokkal gyakorlatilag bármilyen logisztikai területen bevezethető, ahol kulcsfontosságú a flotta kihasználtsága. Füzes elmondta, már több érdeklődő is van a megoldásra, azonban neveket egyelőre nem állt módjában elárulni.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról