Az Oracle segítségével optimalizálja járatait a Malév
A Malév január óta az Oracle által kifejlesztett, nemzetközi szinten is egyedülálló flottarotációs rendszert használja, amely révén a légitársaság a korábbinál jóval hatékonyabban tudja összehangolni repülőgépparkját menetrendjével, éves szinten mintegy egymilliárd forintot takarítva meg.
Dr. Gönci János, a Malév vezérigazgatója elmondta, a vállalat költségei évente mintegy 120 milliárd forintra rúgnak, ennek derekát a flotta üzemeltetése adja, amely mintegy 40 milliárd forintot tesz ki. Az új flottarotációs rendszerrel itt tehát 2-3 százalékos megtakarítás érhető el, ami a nehéz helyzetben levő, veszteséges vállalatnál rendkívüli eredmény -- mutatott rá a vezérigazgató. "Figyelembe véve, hogy az Oracle megoldása két hónap alatt kitermelte az árát, úgy is felfoghatjuk, hogy a Malév azt ajándékba kapta" -- mondta Gönci.
Hogy működik a FLORO?
A FLORO névre keresztelt szoftver egy intranetes, webes környezetben működő megoldás, amelynek hátterében Oracle 10g adatbázis és Oracle Application Server működik. Gönci elmondta, a fejlesztés és bevezetés során szempont volt, hogy a FLORO használatához ne kelljen új hardvereket beszerezni, így a megoldás a már meglevő infrastruktúrára települt. A szoftver összesen két x86-alapú szerveren fut, egyiken az adatbázis, másikon az alkalmazásszerver. A fejlesztés az Oracle JDeveloper fejlesztőkörnyezetben történt.
Dr. Gönci János (Malév), Rácz Kata (Malév), Füzes Péter (Oracle)
A Malév összesen 29 géppel rendelkezik, a flotta 4 eltérő típusból (Boeing 767, Boeing 737, Fokker 70, Bombardier CRJ-200) és összesen 6 altípusból áll. A jelenlegi járatszámot, a gépek darabszámát és típusainak számát figyelembe véve a FLORO szoftver 35-40000 egyenlet megoldásával hozza létre az optimális megoldást. Az Oracle által kifejlesztett megoldás egy matematikai modell segítségével a menetrendben szereplő járatokhoz, a költségek, a várható utaslétszám és a várható bevétel figyelembevételével hozzárendeli a flotta megfelelő repülőgépét úgy, hogy az flotta-szinten, azaz a rendszer egészét tekintve a legmagasabb eredményt érje el a vállalat számára.
A menetrendi gépkiosztás aktuális kereslet szerinti felülbírálása eddig manuálisan történt, így azonban legfeljebb egy-, vagy kétlépcsős típuscserék hajthatók végre, ami két vagy három, egy időben közlekedő repülőgép felcserélését jelenti. A manuális típuscsere vezérelve a várható utaslétszám volt, míg a januárban bevezetett FLORO számos olyan tényezővel számol, amely a manuális munka során nem vehető figyelembe. A FLORO bemeneti adatai a menetrend mellett az egyes járatok becsült utasszáma és a várható bevétel, az egyes géptípusok üzemeltetési költségei, a típuscserék költségei, valamint a repülőgépek paraméterei, mint a kapacitás, a hatótáv, valamint a karbantartási jellemzők. A Malév jelenlegi flottáját és egy hónapos időszakot figyelembe véve ez mintegy 35-40 ezer egyenletet jelent, amelyet a rendszer közel 20 perc alatt old meg.
Maximális nyereség vagy minimális költség
A FLORO több stratégia szerint futtatható le. Az első szerint minden járatnak repülnie kell, azaz a rendszer nem ad olyan megoldást, amely gazdaságossági szempontok alapján járatokat töröl. A második stratégia a legnagyobb nyereségre törekszik, más üzleti szempontokat nem vesz figyelembe, például nincs tekintettel a típuscserék számára, amelyek sok szervezési és adminisztrációs feladattal járnak. A harmadik stratégia szerint minden lehetséges járatot rotálni kell, azaz az első stratégiához hasonlóan minden járatot el kell vinni, de ha ez nem oldható meg, akkor a veszteséges járatok törlésével egy lerepülhető menetrendet állít elő. Ezt a változatot csak akkor kell lefuttatni, ha az első stratégia nem adott megoldást. A negyedik lehetőség, hogy manuálisan, járatonként megadható, hogy a rendszer kötelezően, vagy a nyereségtől függően tervezzen egy járattal.
Oracle-előny |
Az Edison Group költségeket összehasonlító vizsgálata megállapította, hogy a Microsoft SQL Server 2005-höz képest az Oracle Database 10g R2 jóval könnyebben felügyelhető. A teszt során megmérték a leggyakrabban használt adminisztrátori feladatokhoz szükséges időt, illetve az azok elvégzéséhez szükséges folyamatlépések számát, és megállapították, hogy az Oracle-felhasználók 30 százalékkal kevesebb folyamatlépést kell végrehajtsanak, ami 38 százalékkal kevesebb időt vesz igénybe. A zhatékonyabb adminisztrációnak köszönhető megtakarítás adminisztrátoronként az évi 31 ezer dollárt is elérheti -- állapítja meg az Edison. Az Oracle sikere elsősorban az Automatic Database Diagnostic Monitor diagnosztikai eszközhöz, illetve az SQL Tuning Advisor SQL-elemző szolgáltatáshoz hasonló optimalizáló funkcióknak köszönhető. Ugyanazon adatbázis-optimalizálási feladatok elvégzéséhez az Oracle Database 10g R2-vel 74 százalékkal kevesebb időre és 38 százalékkal kevesebb lépésre volt szükség, mint a Microsoft SQL Server 2005-tel. |
Felszállás előtt
A Malév jelenleg havonta futtatja le a FLORO-t, de már dolgozik azon, hogy több naprakész bemenő adat biztosítása, a gépcserék gyorsabb lebonyolítása és a munkafolyamatok belső átszervezése révén gyakrabban, akár tíznaponta vagy hetente újra meghatározhassa a következő időszak optimális gépbeosztását.
A rendszerből kijövő eredmény módosítására a járatok indulását megelőző 72 órán belül már nincs mód, mivel a menetrendért ekkor már az Operation Control, az üzemi működés csapata a felelős. Ez a részleg a valós, pillanatnyi körülményeknek -- például meghibásodás miatti gépcsere, járatok késése -- megfelelően azonban módosíthatja az optimális tervet úgy, hogy lehetőleg minden utas elérje az úticélját. Bár ezek a módosítások csökkentik a flottaszintű eredményt, a valós működéshez elkerülhetetlenek. A Malév azonban a FLORO-hoz hasonló megoldás bevezetését tervezi e területen is, amivel az üzemeltetők úgy hozhatják meg a változtatásokkat, hogy azok a rendszer egészét tekintve a legkevésbé rontsák az eredményességet.
A FLORO tervezése 2005-ben kezdődött, a tesztelésre tavaly decemberben került sor, január 1-től pedig már élesben használják a rendszert. Januárban 3564 járathoz kellett az optimális gépösszeállítást megtalálni, a szoftver lefuttatása az eredeti menetrendi tervhez képest 425 esetben javasolt típuscserét, és összességében 97 millió forinttal növelte a flottaszintű eredményt. Februárban a tervezett 3276 járatból a FLORO 426 járaton javasolt típuscserét, ami 60 millió forint eredményjavulást jelentett.
Bár a FLORO egyedi fejlesztés, Füzes Péter, az Oracle hazai leányvállalatának vezetője kiemelte, hogy a szoftver módosításokkal gyakorlatilag bármilyen logisztikai területen bevezethető, ahol kulcsfontosságú a flotta kihasználtsága. Füzes elmondta, már több érdeklődő is van a megoldásra, azonban neveket egyelőre nem állt módjában elárulni.