Szerző: Bodnár Ádám

2006. március 17. 10:33

Az online zeneboltok forgalma már jövőre megelőzi az online CD-eladásokat

Az évtized második felében tovább folytatódik az online zenepiac virágzása, a tavalyi 1,5 milliárd dolláros forgalom 2010-re 10,7 milliárd dollárra ugrik -- jövendöli az In-Stat piackutató cég. A most nyilvánosságra hozott előrejelzés szerint az internetről letöltött zenék értéke már jövőre felül fogja múlni az online megrendelt CD-forgalmát.

[HWSW] Az évtized második felében tovább folytatódik az online zenepiac virágzása, a tavalyi 1,5 milliárd dolláros forgalom 2010-re 10,7 milliárd dollárra ugrik -- jövendöli az In-Stat piackutató cég. A most nyilvánosságra hozott előrejelzés szerint az internetről letöltött zenék értéke már jövőre felül fogja múlni az online megrendelt CD-forgalmát.

"Az internet ma már kulcsfontosságú csatorna"

"Ez azt bizonyítja, hogy az internet ma már kulcsfontosságú csatorna a zeneeladásokban, de a mobiltelefonok is egyre fontosabbá válnak" -- áll az In-Stat jelentésében. "A fogyasztók láthatóan egyre inkább a legális beszerzés mellé állnak és egyre több legális zeneoldal érhető el" -- mondta Stephanie Guza, az In-Stat elemzője. "Azonban a kiadóknak továbbra is komoly gondot okoz az internetes kalózkodás, valamint a kompatibilitással kapcsolatos aggályok."

Online zeneboltokba elsősorban azok járnak, akik hordozható lejátszójukra töltik a dalokat, az ilyen készülékek népszerűsége pedig minden várakozást felülmúl. A problémát az jelenti, hogy nem minden zenebolt kompatibilis minden lejátszóval, az Apple iTunesból megvásárolt dalokat például csak és kizárólag Apple iPodon lehet meghallgatni. Az iPod ugyanakkor nem kompatibilis azokkal a zeneboltokkal, amelyek a Microsoft jogvédett Windows Media technológiáját használják.

Az idén egymilliárd dal online eladása várható

A londoni székhelyű International Federation of the Phonographic Industry (IFPI) jelentése szerint tavaly az online zeneboltok forgalma 1,1 milliárd dollárt tett ki, ezzel a globális zenepiac 6 százalékát adták. Az IFPI adatai szerint tavaly világszerte 420 millió zeneszámot töltöttek le a hallgatók, szemben a 2004-es 156 millióval. Kutatási eredményekre hivatkozva a szervezet azt állítja, Németországban és az Egyesült Királyságban, amelyek Európa legnagyobb piacai, már többen látogatják az internetes zeneboltokat, mint fájlcserélőket.

Hasonló adatokról számolt be az amerikai Nielsen SoundScan, amely szerint 2005-ben az online zeneboltok forgalma 352 millió letöltött dalt tett ki, ami 2004-hez képest 147 százalékos növekedést jelent. A korábbi vásárlói szokások alapján a Nielsen SoundScan arra számít, hogy 2006-ban hetente átlagosan mintegy 16 millió dalt töltenek le a felhasználók, így az éves forgalom elérheti akár az egymilliárd számot is, ami a tavalyinak közel háromszorosa.

A legnagyobb hazai online zeneboltot üzemeltető T-Online tavaly százezres nagyságrendben adott el dalokat, amelyek mintegy negyedét album formájában töltötték le a vevők. Mivel a T-Online zeneáruház 2004 májusában indult, a tavalyi volt az üzemelésének első "teljes" éve, így nem mérvadó, hogy a forgalom a megelőző évhez képest mennyit emelkedett. A zeneboltot naponta 7-10 ezer felhasználó keresi fel -- tudtuk meg a T-Online sajtófőnökétől. A vállalat idei célja az eladások megtöbbszörözése.

Természetesen a legális zeneforgalom egyelőre meg se közelíti a fájlcserélőkét, ennek oka részben az is, hogy a lemaradott, leginkább árérzékeny piacokon nem érhetők el azok a valóban kényelmes, olcsó és legális zeneszolgáltatások, amelyek a felhasználókat elcsábíthatják a törvénytelen letöltésekről. A BigChampagne adatai szerint a különféle fájlcserélő hálózatokon hetente 250 millió, azaz évente mintegy 13 milliárd dal utazik.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról