Szerző: Bizó Dániel

2006. március 10. 12:18

Megint Google: webes szövegszerkesztőt vásárolt a Microsoft réme

[The Wall Street Journal/HWSW] Google újra és újra: bár a vállalat tagadta, hogy a Microsoft hagyományos magpiacát (szoftverek) célba venné, legutóbbi lépése ennek minden tekintetben ellent mond. A világ vezető keresője ugyanis olyan kezdő vállalkozást vásárolt fel, amely web-alapú szövegszerkesztőt dobott piacra.

[The Wall Street Journal/HWSW] Google újra és újra: bár a vállalat tagadta, hogy a Microsoft hagyományos magpiacát (szoftverek) célba venné, legutóbbi lépése ennek minden tekintetben ellent mond. A világ vezető keresője ugyanis olyan kezdő vállalkozást vásárolt fel, amely web-alapú szövegszerkesztőt dobott piacra.

Word helyett Firefox

Az Upstartle cég 2004 végén indult, és a writely.com oldalán keresztül szolgáltatásként kínálja a szövegszerkesztést, a dokumentumok megosztását, és a csoportos szerkesztés kezelését is. Az ügylet részletei nem nyilvánosak, a Wall Street Journal alapján a kaliforniai cég négy alkalmazottal rendelkezik. A writely.com oldal tanúsága alapján az ügylet lezárulásáig előfizetői stop van, azaz új felhasználók egy ideig nem regisztrálhatnak.

A writely.com segítségével egy hagyományos, telepített szövegszerkesztőhöz hasonlóan tudunk dokumentumokat készíteni, beleértve a képek, táblázatok beszúrását, a szöveg formázását is, beleértve a helyesírás ellenőrzését is. A dokumentumok szerkesztés közben HTML-formátumban vannak, de akár PDF, OpenDocument Text (ODT), vagy Word .doc formátumban is letölthetjük azokat, amennyiben off-line van szükségünk rájuk.

A szolgáltatás adatvédelmet is garantál azáltal, hogy 10 másodpercenként elmenti a változtatásainkat, így hálózati hiba, áramszünet, gépleállás esetén sem veszhet el a munkánk. Azt, hogy kik láthatják, dolgozhatnak egy-egy dokumentumon, egy egyszerű felületről felhasználónként szabályozható. A rendszer a wikikhez hasonlóan minden egyes változtatást naplóz, így ellenőrizhető bárki tevékenysége.

A Google keresőszolgáltatása által megkövetelt gigantikus szerverhálózat további hasznosításával kapcsolatban már régóta beindult az emberek fantáziája. Sokan várják, hogy a vállalat az interneten keresztül, akár ingyen, a reklámbevételekből finanszírozva nyújtson majd webes irodai alkalmazásokat, ezzel megtámadva a Microsoft egyik fő fejőstehenét, az Office-t.

A Google eddig igyekezett elhessegetni az efféle gondolatokat, lépései azonban valóban ilyen irányba mutatnak. Egy akaratlanul kiszivárgott dokumentum például olyan szolgáltatásról beszél, amellyel az összes adatukat, korlátlanul tárolhatják a Google szerverein. A két frissen végzett egyetemista által alapított óriáscég azonban látványosan egyre több szolgáltatást karol fel, köztük a levelezést, térképszolgáltatást, weblapszerkesztést, vagy weboldalak látogatásainak elemzését.

A web, mint szoftver

Egyesek szerint a szoftverek weben keresztül szolgáltatásokként való használata jelenti a jövőt, ami alapjaiban rengetheti meg azon hagyományos szoftvervállalatokat, amelyek későn reagálnak, vagy lassan mozognak. A széles sávú kapcsolatok terjedésével, a hálózati és szerverkapacitások bővülésével lehetővé válik, illetve lehetővé vált már egyes területeken, hogy böngészőnkön keresztül végezzünk el olyan feladatokat, amelyekhez korábban külön szoftver kellett. Ironikus módon éppen a Microsoft fejlesztette ki az AJAX technológiát, amely révén gyors, és nagy tudású webes szolgáltatások építhetőek.

Erre a legkézenfekvőbb példa a webes levelezőszolgáltatások sikere, melyek révén bárhol bármikor hozzáférhetünk levelezésünkhöz, az nem egy-egy számítógéphez van kötve. Ugyanez a rugalmasság jelenti majd a szoftverek webes szolgáltatásokkal való leváltásának egyik fő mozgatórugóját, mivel nagyban serkenti majd a kollaboratív munkavégzést azáltal, hogy az emberek egy közös felületen kommunikálhatnak, működhetnek együtt, az egyes dokumentumokon végzett módosítások azonnal láthatóvá válnak.

A rugalmasság mellett javulhat a vállalati adatbiztonság, és csökkenhetnek az üzemeltetési és beszerzési költségek egyaránt, amit az adatok, szoftverek központosított felügyelete, kezelése magyaráz. A notebookok terjedésével nem csak az alkalmazottak termelékenysége fokozódott, hanem az adatok megsérülésének, ellopásának veszélye is. Míg minden egyes notebook kockázati és költségtényező, addig egy megfelelően védett központi szerveren az adatok sokkal jobban védhetőek titkosított kommunikáció és biometrikus azonosítás révén, és a velük kapcsolatos tevékenység is könnyebben monitorozhatóak kiterjedt naplózással.

A szoftverek webes szolgáltatásként való nyújtásának azonban természetesen megvannak a hátrányai, elsősorban a szükséges újabb beruházások, valamint a teljesítmény kérdése. Az új rendszer nem csak új infrastruktúrát, hanem az alkalmazottak betanítását is igényli, a termelékenység átmeneti vagy akár tartós csökkenése mellett. Ezen túlmenően a folyamatos és rendkívül alacsony válaszidőt követelő, nagy teljesítményű területeken, mint például a mérnöki tervezés, vagy egyes vállalatirányítási feladatok, a webes hozzáférés nem megfelelő.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról