Szerző: Bodnár Ádám

2006. február 7. 10:35

A notebookok átvették az uralmat az asztali PC-ktől

[News.com/HWSW] A történelem során először fordult elő, hogy az amerikai kiskereskedők több noteszgépet adtak el mint asztali PC-t. Korábban néhány hét, hónap vagy negyedév erejéig a notebookok forgalma már felülmúlta az asztali gépekét, azonban az még sose fordult elő, hogy egy teljes évet tekintve is a hordozható számítógépek kerekedjenek felül. Magyarországon egyelőre még az asztali PC-k vezetnek, azonban a hordozható gépek szegmensében a növekedés kétszeres.

[News.com/HWSW] A történelem során először fordult elő, hogy az amerikai kiskereskedők több noteszgépet adtak el mint asztali PC-t. Korábban néhány hét, hónap vagy negyedév erejéig a notebookok forgalma már felülmúlta az asztali gépekét, azonban az még sose fordult elő, hogy egy teljes évet tekintve is a hordozható számítógépek kerekedjenek felül. Magyarországon egyelőre még az asztali PC-k vezetnek, azonban a hordozható gépek szegmensében a növekedés kétszeres.

Történelmi pillanat

A Current Analysis piackutató cég friss jelentése szerint 2005-ben az Egyesült Államokban a kiskereskedelemben értékesített PC-k 50,9 százaléka volt notebook, míg az asztali gépek a forgalom 49,1 százalékát adták. Egy évvel korábban a noteszgépek még csak 43 százalékkal képviseltették magukat, az eladott PC-k 57 százaléka asztali konfiguráció volt.

Noha az Egyesült Államok csak a világ PC-forgalmának mintegy 9 százalékát adja és a kiskeskedelmi adatokba nem számítanak bele a direkt értékesítési modellel dolgozó cégek -- például a Dell -- eladásai, a most nyilvánosságra hozott adatok mégis jelentősek. Richard Shim, az IDC piackutató cég elemzője szerint 2007 végére a notebookok már az összes PC-eladásokat tekintve is megelőzik az asztali gépeket. Korábban az IDC azt jövendölte, a noteszgépek legkorábban 2008-ban vehetik át az uralmat a piacon.

A hordozható PC-k látványos térnyerésének oka az árak gyors csökkenése, az Egyesült Államokban ma már 500-600 dollárért lehet notebookot kapni, 1000 dollárért pedig már minden igényt kielégítő modellek kelletik magukat. A keresletet szintén növeli a vezeték nélküli hálózatok gyors terjedése, a legtöbb új noteszgépnek már alaptartozéka a Wi-Fi vezérlő, de egyre több konfigurációt szerelnek fel GPRS, EDGE vagy akár 3G adapterrel, amelyek segítségével a gyors mobilhálózatokon lehet internetezni.

Hazai pályán

Az IDC harmadik negyedéves adatai szerint Magyarországon a hordozható PC-k piaci részesedése 40 százalék, azonban míg az asztali konfigurációk eladásai éves szinten kevesebb mint 10 százalékkal bővülnek, addig a notebookok szegmensében a fellendülés meghaladja a 30 százalékot. Bár itthon a notebookokat elsősorban vállalatok vásárolják, a kiskereskedelemben is látványosan nőtt a noteszgépek sikere, a hazai piac egyik meghatározó szereplője, a notebook.hu 2005-ben például több mint kétszer annyi gépet értékesített mint egy évvel korábban -- tudtuk meg Miklósi Zsolt ügyvezetőtől.

Egy asztali PC és a hozzá tartozó monitor gyakran már drágább mint egy belépő szintű notebook, így egyre több felhasználó szavaz a hordozható gépek mellett, bár a vevők többnyire az alsó kategóriás gépeket viszik haza. "Örvendetes, hogy megnövekedett a márkás termékek iránti igény, sajnálatos viszont, hogy többnyire a legolcsóbb modelleket keresik, tipikusan a 15 hüvelykes kijelzővel, Celeron M processzorral és DVD-íróval felszerelt konfigurációkat" -- mondta Miklósi. Az első noteszgépüket vásárlók rendszerint még "PC-s szempontok" szerint választanak, elsősorban a teljesítményt helyezik előtérbe, a régebbi notebookjuk helyett újat vásárolók döntésénél azonban már a hordozhatósággal kapcsolatos paraméterek dominálnak.

A notebook.hu ügyvezetője szerint Magyarországon a noteszgépek áremelkedésére lehet számítani, ennek oka a dollár és az euró erősödése a forinthoz képest, illetve az LCD-panelek áremelkedése. További fontos szerepet játszik az, hogy tavaly több nagy gyártó is "túlrendelte magát" és a készletektől nyomott áron szabadultak meg. Miklósi szerint félő, hogy a vevők hozzászoktak a tavalyi, irreálisan alacsony árakhoz és legközelebb akkor vásárolnak, ha az árak ismét ilyen szinten mozognak.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról