Szerző: Ady Krisztián

2005. december 9. 10:00

Kipróbáltuk: Panasonic Lumix LX1 digitális fényképezőgép, szélesvászon mindenhol

Az régóta köztudott, hogy a szélesvászú, vízszintes kiterjedésében szélesebb kép sokkal természetesebb a szemünknek. Ennek igen egyszerű oka van, az emberi szem anatómiája: a két szemünk által alkotott kép, látásunk kiterjedése vízszintesen sokkal szélesebb, mint függőlegesen. A mozifilmek sem véletlenül készülnek szélesvásznú kivitelben, és a nagyméretű, lapos LCD- és plazmatelevíziók sem véletlenül szakítottak a hagyományos 4:3 képaránnyal.

Az régóta köztudott, hogy a szélesvászú, vízszintes kiterjedésében szélesebb kép sokkal természetesebb a szemünknek. Ennek igen egyszerű oka van, az emberi szem anatómiája: a két szemünk által alkotott kép, látásunk kiterjedése vízszintesen sokkal szélesebb, mint függőlegesen. A mozifilmek sem véletlenül készülnek szélesvásznú kivitelben, és a nagyméretű, lapos LCD- és plazmatelevíziók sem véletlenül szakítottak a hagyományos 4:3 képaránnyal.

A szélesvásznú televíziók terjedése -- és persze nem utolsósorban a piaci verseny által diktált fejlesztési kényszer -- a digitális kamerák és fényképezőgépek készítőit is a szélesvásznú képalkotás megvalósítására ösztönzni. Ma már minden komolyabb kamkorderen és fényképezőgépen kiválaszthatunk 4:3, vagy 16:9 képarányú fényképezési módot. Ez azonban jellemzően a fizikai felbontás egy jelentős részének elvesztésével jár, a digitális fényképezőgépek megapixelben mért felbontása ekkor csökken, a videokamera képének sorfelbontásával egyetemben. A gépekbe épített 4:3 arányú érzékelő alsó és felső sávjában sok-sok érzékelőt figyelmen kívül hagyunk, a hagyományos televízión nézett, de 16:9 képarányú filmeknél tapasztalt fekete sávoknak megfelelően.

DMC-LX1

Az általunk kipróbált Panasonic DMC-LX1 kompakt fényképezőgép feltétlenül úttörő ebből a szempontból, hiszen a készülékbe épített érzékelő is 16:9 arányú, így a teljes felbontás megtartása mellett képes a készülék a szélesvásznú álló- és mozgóképek készítésére. Az LX1-ben található CCD érzékelő ráadásul hatalmas felbontású, a széles képek 8,1 megapixelesek, azaz 3840 x 2160 pixelesek is lehetnek.

A szélesvásznú képhez széles látószögű zoomobjektív is dukál, mely ezen a Lumix fényképezőgépen is Leica lencserendszer. A 35 mm-es filmen 28-112 mm-es tartománynak megfelelő zoomobjektív maximálisan 4x-es optikai zoomra képes. A Panasonic újabb sorozatú (FX-9, LX-1, FZ-30) fényképezőgépein az optikai zoomot egy extra zoom is kiegészíti, melyet a felbontás csökkentésével érhetünk el. Ezt úgy kell elképzelnünk, hogy az 5,5 megapixeles képet a 8,1 megapixeles kép középső részének kivágásával készíti el a fényképezőgép, mely 5x-ös optikai nagyításnak felel meg.

Nagy kaland, gondolhatnánk, ezt mi magunk is meg tudjuk tenni a 8,4 megapixeles képpel, később akkora képet vághatunk ki belőle, amekkorát csak akarunk. A 8,4 illetve az 5,5 megapixeles képváltozat mérete között azonban JPEG tömörítés mellett is több mint 1 megabájtnyi különbség van, így könnyen belátható, ez az opció igen kellemes hatással van a Secure Digital memóriakártyán rögzíthető képek számára, és miért vesződnénk ezzel később, ha a készülék megteszi a kivágást helyettünk?

Optikai stabilizálás

A Panasonic összes digitális fényképezőgépének zoomobjektívjét -- a legolcsóbb, bruttó 47 ezer forintos LS1-ét is -- egy optikai képstabilizátor egészíti ki. A két giroszenzor segítségével másodpercenként négyszáz alkalommal elmozdulást, íg kézremegést mérő, illetve egy ennek megfelelően mozgatott, korrigálást végző lencsével rendelkező MEGA OIS rendszer két üzemmódban működhet. A nagyobb hatékonyságú, második üzemmódban a stabilizálás csak az exponálás idején lép életbe, míg a kevésbé hatékony üzemmódban -- videokészítésnél csak ez érhető el -- folyamatosan működik. A rendszer igény szerint ki is kapcsolható.

A MEGA OIS főként a zoomtartomány maximális kihasználásakor, illetve olyan helyzetekben jár jól látható hatással, amikor alacsonyabb zársebességet alkalmazunk, amikor a hosszabb exponálási idő, illetve a kezünk remegése miatt bemozdulhat a felvétel. A Panasonic szerint az OIS segítségével akár három fokozattal alacsonyabb zársebesség mellett is bemozdulásmentes felvételek készíthetők. Egy tény, a nagy zoomtartomány kihasználása mellett, kézből fotózva könnyen bemozdulhatnak a felvételek, és ezt a stabilizáló rendszer szinte teljesen képes kiszűrni.

Venus II

A hatalmas méretű képek feldolgozását a korábbi modellekből már ismert Venus II képfeldolgozó áramkör végzi, mely egyben a kompakt gép szédítő sebességéről is gondoskodik. A felvétel elkészítése az exponáló gomb lenyomásától számított egy századmásodpercen belül megkezdődik. A készülék lelkét adó lapka párhuzamosan képes elmenteni a kártyára az elmentett képet, nem kell megvárnunk a folyamat végét, a következő felvétel készítésére szinte azonnal kész a fényképezőgép. Sorozatfelvétel üzemmódban egy másodperc alatt akár három darab teljes, 8,1 megapixeles felbontású kép is készíthető. A hatalmas mennyiségű képadatot nem csak JPEG tömörítéssel, hanem RAW formátumban is elmenthetjük, melyből később saját beállításaink szerint is készíthetünk felvételt. Ekkor azonban több nagyméretű memóriakártyát feltétlenül készítsünk be a csomagunkba.

A Venus II teszi lehetővé a videofelvételt is a hanggal együtt rögzített videó pedig WVGA felbontású, azaz szélesvásznú, 848 x 480 pixeles is lehet. A 10 vagy 30 kép/másodperces sebességgel rögzített videók felbontása passzol a szélesvásznú, normál felbontású plazmatelevíziókhoz, melyek szintén 848 x 480 pixelesek. A szélesvásznú felvételek mellett természetesen normál, 4:3 képarányú videók is készíthetők. A hangrögzítés nem csak a videók mellett érhető el, válaszhatóan hangos megjegyzéseket is fűzhetünk az egyes képekhez.</>

Joystick

A kompakt készülék kezelését az utóbbi modelleken feltűnt apró joystick, a közvetlen képarányválasztó kapcsoló, illetve automata fókusz, maunális fókusz és makró üzemmód közötti kapcsoló teszi még kényelmesebbé. A joystick segítségével egy közvetlen menüt érhetünk el, a felbontáshoz és egyéb alapvető paraméterek módosításához már nem kell az egyébként könnyen áttekinthető és logikus menüben kutakodnunk. Az üzemmódválasztó tárcsa használata egy gyereknek is nagyszerűen megy, a 14 előre definiált beállításból pedig a két külön tárcsa-álláshoz rendelhetjük gyakrabban használt két üzemmódunkat.

Az LX1 hatalmas méretű, 2,5 hüvelykes kijelzője bár kissé lassan frissül, jó szolgálatot tesz a manuális zoom beállításánál, a kép élességének ellenőrzésénél. Mivel a kompakt fényképezőgépen nincs elektronikus, vagy átnézeti kereső, a nappali fényviszonyokhoz egy "Power LCD" üzemmód is rendelkezésre áll, mely jelentősen megnöveli a kijelző fényerejét. Az akkumulátor kiválóan bírja szusszal, egy fél gigabájtos memóriakártya egyetlen feltöltéssel akár kétszer is megtölthető képekkel.

Az LX-1 kitűnő részletességű felvételein csupán egyetlen fogást lehet találni, a készülék gyenge pontja a mondhatni "szokásos Lumix betegség", a felvételeken látható zaj. A Panasonic kamerái az alap ISO 64-80-100 érzékenység felett zajosabbak, mint a konkurens fénykézőgépek, ezért amennyiben lehetséges, ne menjünk ISO 100-200 érzékenység fölé. A képzaj mértéke inkább nagy nagyításoknál lehet zavaró, de segédprogramokkal (mint például a Neat Image) szerencsére ez utólag általában nagyszerűen korrigálható.

A kompakt DMC-LX1 másik negatív pontja az ára: a Panasonic nem kevesebb mint 160 ezer forintos árat javasol a termékéért, mely az úttörő szélesvásznú kivitelhez képest is enyhe túlzásnak tűnik. Az LX1 szerencsére ennél valamivel kedvezőbb áron is megvásárolható némely hazai fotósboltban, mely már inkább arányban áll a készülék újszerű képességeivel. Amennyiben az ár nem jelent gondot, az LX-1 az egyik legjobb kompakt digitális fényképezőgép jelenleg a hazai piacon.

Panasonic Lumix LX1 fényképezőgép értékelés

   
Minőség 10
Képességek 9
Ár/érték 8
Összbenyomás 9
Az értékelés szubjektív véleményünkön alapul

A Lumix LX1 digitális fényképezőgépet a Panasonic Magyarország biztosította.

Véleménye van?

Tesztképek
Figyelem, a képek 8 megapixel felbontásúak!

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról