Szerző: Bodnár Ádám

2005. október 10. 11:01

Sikerrel teljesítették a sivatagi versenyt a számítógépek által irányított terepjárók

[News.com/HWSW] Történelmet írt egy sofőr nélküli, tisztán számítógépek által irányított Volkswagen Touareg terepjáró: a világon elsőként teljesítette a DARPA Grand Challenge-et, egy több mint 200 kilométeres versenyt a Mojave sivatagan. A Stanley névre keresztelt autót a Stanford egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó kutatólaboratóriuma készítette fel.

[News.com/HWSW] Történelmet írt egy sofőr nélküli, tisztán számítógépek által irányított Volkswagen Touareg terepjáró: a világon elsőként teljesítette a DARPA Grand Challenge-et, egy több mint 200 kilométeres versenyt a Mojave sivatagan. A Stanley névre keresztelt autót a Stanford egyetem mesterséges intelligenciával foglalkozó kutatólaboratóriuma készítette fel.

A DARPA, az amerikai védelmi minisztérium kutatás-fejlesztési részlege tavaly egymillió dollárt ajánlott annak a csapatnak, amelynek autója 10 órán belül teljesíti a távot, azonban 2004-ben még a legjobb autó is csak alig több mint 10 kilométert tudott haladni a sivatagban, aztán elakadt. Idén a díj már kétmillió dollár volt, úgy tűnik a megemelt tét meghozta gyümölcsét, ugyanis a tavalyi 106 után idén összesen 196 csapat nevezett a versenyre, amelyek közül 23-an jutottak a hétvégi döntőbe.

Pentium-alapú notebookok repítették a győztest a célba

Stanleynek 6 órára és 53 percre volt szüksége a győzelemhez, és csupán 11 perccel előzte meg a Carnegie Mellon egyetem által indított Sandstormot, amelyet a verseny nagy esélyesének tartottak. A Stanford egyetem Volkswagenén kívül összesen három további autó tudta 10 órán belül teljesíteni a távot. "Ezek a járművek nem csak egyszerűen rekordot döntöttek, hanem történelmet írtak" -- mondta A DARPA igazgatója, Tony Tether.

Az autókat 10 perces időközökkel indították, azonban útközben egyiket-másikat átmenetileg le kellett állítani, a Stanley például többször is veszélyesen megközelítette az előtte induló Sandstormot, és az ütközés elkerülése érdekében ekkor Stanleyt megállították. Végül a Stanford egyetem kék Volkswagene megelőzte a Carnegie Mellon egyetem vörös Hummer H1-esét. A turbódízel motorral hajtott Stanley volt egyébként az egyetlen olyan jármű a versenyben, amellyel a közúti közlekedésben is részt lehetne venni. Az Egyesült Államokban a Volkswagen autógyártó reklámszlogenje a "Drivers wanted", a Stanley oldalán azonban stílszerűen a "Drivers not required" felirat szerepelt.


Stanley

A Stanley tájékozódását GPS, lézeres szenzorok, valamint kishatótávolságú radar segítette. Az akadályok leküzédésben emellett rendelkezésére állt két kamera, amelyet a vezető és az utas képzeletbeli helyére építettek be. A nagyfelbontású képeket az autó intelligens szoftvere folyamatosan elemezte és így határozta meg a következő "lépést". Az autó agya egy fürtözött rendszer volt, amelyet összesen hét darab Pentium M processzoros noteszgépből állítottak össze és a csomagtartóba szereltek be olyan módon, hogy a rázkódás ne tehessen kárt bennük. Az összes lényeges szoftverből folyamatosan több példány futott egyszerre.

Nagy meglepetés

A versenyző csapatok büszkék lehetnek magukra, ugyanis a Mojave sivatagban kijelölt útvonal cseppet sem volt egyszerű, talán még egy ember vezette terepjáró is megszenvedett volna a sziklákkal. Ennek megfelelően a legtöbb járművet terepjárókból készítették, de a TerraMax nevű versenyző alapjául egy 16 tonnás katonai teherautó szolgált. Ez később nem bizonyult szerencsés választásnak, ugyanis a TerraMax komoly nehézségekbe ütközött egy szerpentin leküzdése során, de végül sikerrel teljesítette a távot, bár több mint 10 óra alatt.


TerraMax

Az idei verseny talán legnagyobb meglepetését a Gray csapat okozta, amelyet egy magánkézben levő biztosítótársaság szponzorált. A Gray família egy újságban olvasott a tavalyi DARPA Challenge-ről és ekkor határozták el, hogy 2005-ben ők is indítanak egy autót. A hibridhajtású, napelemekkel is felszerelt Ford Escape terepjárót a biztosítótársaság informatikai részlegének munkatársai és a Tulane egyetem diákjai bütykölték meg úgy, hogy sofőr nélkül is képes legyen haladni. A Kat 5 végül sikerrel célba ért a negyedik helyen, 7 és fél óra alatt teljesítve a sivatagi útvonalat.

Az amerikai védelmi minisztérium azért folytat erőteljes kutatásokat a robotika és a mesterséges intelligencia irányába, mert az Egyesült Államok feltett célja, hogy 2015-re a katonai járműveinek 30 százaléka már sofőr vagy pilóta nélkül működjön annak érdekében, hogy egy esetleges háború a lehető legkevesebb emberéletet követeljen -- legalábbis amerikai oldalon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról