Szerző: Ady Krisztián

2005. augusztus 4. 13:29

Aratógépen ül az Apple: elindult a japán iTunes, az iPod saját piacán veri a Sonyt

[News.com, HWSW] Az Apple titka egyelőre megfejthetetlen. Az iPod mindenhol learatja a babérokat, ahol a hordozható audiolejátszó és kísérője, az iTunes zenebolt megjelenik -- mától pedig a felkelő nap országa, Japán sem kivétel többé. Az Apple ma elindította a japán iTunes zeneáruházát, számtalan speciális, helyi érdeklődésre számot tartó japán tartalmat keverve a sokszázezer egyéb zeneszám közé.

[News.com, HWSW] Az Apple titka egyelőre megfejthetetlen. Az iPod mindenhol learatja a babérokat, ahol a hordozható audiolejátszó és "kísérője", az iTunes zenebolt megjelenik -- mától pedig a felkelő nap országa, Japán sem kivétel többé. Az Apple ma elindította a japán iTunes zeneáruházát, számtalan speciális, helyi érdeklődésre számot tartó japán tartalmat keverve a sokszázezer egyéb zeneszám közé.

Fontos piac, árverseny

Az albumeladások száma alapján a világ második legnagyobb zenepiacának számító Japán nagyon fontos az Apple számára, miközben a vállalat már több mint félmilliárd zeneszámot értékesített 19 országban az online zenebolt 2003. április 29-ei elindítása óta -- ez alig több mint két éves pályafutást jelent. Az iTunes maga nem jelent hatalmas bevételi forrást az Apple számára, inkább mozgatórugója az iPod lejátszók sikerének, és egyben az online zeneértékesítés példaértékű megtestesítője a jelentős hasznot húzó kiadók számára.

A kaliforniai vállalat 150 japán jenért, azaz durván 1,35 dollárért értékesíti Japánban a dalok 90 százalékát japán boltjában, az európai zeneboltokban is körülbelül ennyiért lehet hozzájutni egy iTunes dalhoz. A fennmaradó 10 százaléknyi tartalomért 200 japán jent kér számonként az Apple, miközben a legnagyobb rivális Sony online zeneboltjában 210 japán jenbe kerül a dalok többsége. Az Apple tehát jelentősen aláígér riválisának.

Hihetetlen siker

Az Apple kezdetben 15 japán tartalomszolgáltatóval kötött szerződést, többek között az Avex Group Holdings-szel is, így számos helyi érdeklődésre számot tartó japán dalt kínál a szigetország lakóinak. "Sok japán tartalom található az üzletben és még több lesz a hónap folyamán" -- közölte Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója a tokiói sajtótájékoztatón.

Az Apple iPod lejátszói rendkívüli mértékben fogynak: a legutóbbi negyedév során többet adtak el a merevlemezes lejátszókból, mint a 2004 végi, ünnepi szezonban. A lejátszó 2001. októberi bemutatása óta több mint 22 millió iPod talált gazdára világszerte, és az In-Stat piackutató vállalat becslései szerint ez a mennyiség akár meg is négyszereződhet 2009-re. Ekkorra 104 millió darabnál járhat majd az Apple "kilóméterórája".

Az Apple Japánban is aratásra készülhet, hiszen a merevlemezes lejátszók piacán már maga mögé utasította kicsit későn eszmélő riválisát, a Sonyt is. Az amerikai vállalat 36 százalékos részesedéssel rendelkezik a japán merevlemezes lejátszó-piacon, miközben a Sony csupán 22 százalékot tudhat magáénak. A japán szórakoztatóelektronikai óriás egyetlen mentsvára már csak a beépített memóriás lejátszók piaca lehet, itt egyelőre sikerült visszavernie az iPod shuffle támadását. A japán iTunes elindulása azonban óriási lökést adhat a kijelző nélküli lejátszónak is, így ezen a fronton is megfordulhat hamarosan a kocka.


A siker kovácsa: Apple iPod

Érthetetlen

Az iPod lejátszók sikere szinte érthetetlen. A piacon számos olyan lejátszó kapható, mely hasonlóan jó minőséget képvisel, s képességeiben is túlmutat az Apple hordozható lejátszóin, az eladási számok azonban azt mutatják, hogy a vásárlóknak egyszerűen az iPod kell. A vállalat titkát többen próbálják megfejteni, egyelőre sikertelenül.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról