Szerző: Bizó Dániel

2005. augusztus 2. 13:06

Újabb kínai erő emelkedik: tőzsdére megy a Baidu.com kereső

[AP/HWSW] Az alig ötéves Baidu.com, a Google kínai megfelelője saját állítása szerint a világ hatodik leglátogatottabb oldala -- köszönetően a több mint százmillió kínai netezőnek. A két kínai által alapított vállalkozás a Google nyomdokain haladva tőzsdére kíván vonulni az Egyesült Államokban, amelytől jelentős, 45 millió dolláros tőkebevonást várnak.

[AP/HWSW] Az alig ötéves Baidu.com, a Google kínai megfelelője saját állítása szerint a világ hatodik leglátogatottabb oldala -- köszönetően a több mint százmillió kínai netezőnek. A két kínai által alapított vállalkozás a Google nyomdokain haladva tőzsdére kíván vonulni az Egyesült Államokban, amelytől jelentős, 45 millió dolláros tőkebevonást várnak.

A baidu.com és a google.com oldalak közötti hasonlóság nem csak a véletlen műve, a két cég kapcsolatban áll egymással, amelynek hatására a kínaiak a Google minimalista stílusát, fókuszáltságát vették fel. A Google jelenleg 2,6 százaléknyi részesedéssel rendelkezik a cégben. Bár a Baidu.com 45 millió dollárosra tervezett tőzsdei bevezetése nem mérhető a Google tőzsdére vonulásához, amikor a vállalatnak 1,6 milliárd dollárt sikerült frissen bevonnia, a megfelelő tőke rendkívül fontos tényező egy magas ütemben bővülő piacon -- tavaly 28 százalékkal bővült az internetező kínaiak száma, így 120 millióan használták már a világhálót.

Nyelvi elszigeteltség

A vállalkozást 2000-ben indította el Robin Li és Eric Xu, akik mindketten az Egyesült Államokban szereztek diplomát. Li korábban az Infoseeknél, egy ameriaki keresőmotort fejlesztő cégnél is dolgozott, míg Xu biotechnológiában szerzett tapsztalatokat. Azóta Xu már kivált a kínai kötelékből.

A Baidu.com és más kínai keresők számára a gigász Google, Yahoo! és a Microsoft árnyékában a speciális írásjelek (hanzi, ejtsd hánzü) és szintaktika miatt nyílik lehetőség. A kínai ideogrammák a latin betűktől nem csak formailag, hanem, tartalmilag, funkcionálisan is teljességgel különböznek, ráadásul a szövegben nincsenek a szavakat, kifejezéseket, mondatokat tagoló szóközök, így egy gép számára még nehezebb az értelmezés. Nem beszélve az ideogrammák jelentéseinek árnyalatairól, így a kontextus meghatározása még komplexebb feladat az oldalakat pásztázó robotok előtt.

Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy Kína 1949-től önkényes változtatásokat végzett a több mint 50 ezer ideogrammát tartalmazó, és körülbelül hatezret intenzíven alkalmazó rendszeren, azzal az ígérettel, hogy megkönnyíti, korszerűsíti azok használatát -- egyes jeleket például összevontak egy újba, míg mások írását leegyszerűsítették. Ezzel szemben Tajvan, Hong Kong és Szingapúr megmaradt a hagyományos íráskészletnél, így a kínai oldalakat indexelő keresőknek több mint kétszer annyi ideogrammát kell elemezni tudnia. Ez nem csekély kapacitásokat követel meg.

Márpedig hatékony algoritmusok nélkül maga keresőbiznisz üzleti modellje gyengül meg, ugyanis az oldalak megfelelő értelmezése nélkül az nem képes releváns szöveges hirdetésekkel ellátni a partneroldalakon található hirdetési felületet -- ahogyan a Google AdSense teszi.

Polip

A kínai piac további sajátossága az erős, nacionalista bürokrácia, amellyel igazán hatékonyan és eredményesen csak megfelelő kapcsolati hálózattal lehet operálni. Kifejezetten igaz ez a demokrácia, vallás és ponrográfiát üldöző cenzúrára is, amelyet a hatóságokkal együttműködve kell betartani. Nem szívesen beszélnek róla -- mivel otthon nehezen lehetne eladni --, de a nyugati vállalatok is többnyire lefekszenek a kínai kormánynak és megszűrik a szolgáltatásaikat, hogy azokon keresztül az inkriminált témák ne juthassanak el az emberekhez. Ilyen nem éppen romantikus együttműködéssel vádolták meg korábban többek között a Google-t és a Microsoftot is.

A kormányzat a kínia vezetés alatt álló vállalatokat preferálja, így a külföldi vetélytársak számára ez egy jelentős korlátot jelent. A kínai kormány támogatja a hazai vállalatokat, hogy azok a hazai piacon megerősödve később felvehessék a versenyt a külföldi szereplőkkel -- akár győzelmet is aratva. A 1,3-1,4 milliárd fős kínai nyelvű piacon a Baidu.com globális megjelenése, követve a Lenovo vagy például a Huawei példáját, talán nincs már olyan messze...

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról