Szerző: Bodnár Ádám

2005. február 18. 12:24

Újra botrány a Grand Theft Auto játék körül

[GameSpot] A Take-Two Interactive kiadó mellett a Sony, a Wal-Mart és a GameStop is érintett abban a perben, amelyet meggyilkolt amerikai rendőrök hozzátartozói indítottak, mivel szerintük a túl erőszakos játék felelős családtagjaik haláláért.

[GameSpot] A Take-Two Interactive kiadó mellett a Sony, a Wal-Mart és a GameStop is érintett abban a perben, amelyet meggyilkolt amerikai rendőrök hozzátartozói indítottak, mivel szerintük a túl erőszakos játék felelős családtagjaik haláláért.

Háromszoros rendőrgyilkosság

A 18 éves Devin Thompson az alabamai Fayette városában még 2003-ban kötött el egy autót, de a rendőrök elkapták és bevitték az őrszobára. "Az élet egy videojáték. Előbb-utóbb meg kell halni" -- mondta Thompson az őrszobán, miközben kihallgatták. Ezután a fiatalember erőszakkal elvette egy rendőr pisztolyát és lelőtte őt, valamint két másik társát. Ezután egy lopott rendőrautóval elmenekült, de nem jutott messzire. A háromszoros gyilkossággal vádolt Thompson tárgyalása júliusban kezdődik.

Két megölt rendőr rokonai 600 millió dollárra perelik a Grand Theft Auto játéksorozatot kiadó Take-Two Interactive-et, a PlayStation 2 konzolt gyártó Sonyt, valamint a Wal-Mart és GameStop üzleteket, ahol Thompson a GTA3 és GTA3: Vice City játékokat vásárolta. A hozzátartozók szerint a gyilkosságok egyértelműen az erőszakos játék számlájára írhatók, Thompson innen merített ötleteket és motivációt cselekedetéhez. A Wal-Mart és a GameStop azért került a képbe, mert a GTA játékokat besorolásuk szerint csak nagykorúaknak lehetne eladni, Thomson azonban vásárlásuk idején nem volt az.

A játékkiadó szerint nincs összefüggés

"Nem akarom, hogy egyetlen család is átélje azt, amit mi az elmúlt években. Itt életek megmentéséről van szó" -- mondta Steve Strickland, az egyik megölt rendőr bátyja. Stricklandék ügyvédje az a floridai Jack Thompson, aki munkájával már régóta a filmek, zenék és játékok erőszakosságára szeretné felhívni a figyelmet. Az ügyvéd egy ilyen témájú weboldalt is üzemeltet, amely a www.StopKill.com címen érhető el.

Az 1990-es évek elején Thompson még a gengszter-rap dalok szövegében található erőszak ellen emelte fel a hangját, azóta azonban inkább a számítógépes játékok kerültek figyelme középpontjába. "A játékipar a történelem legerőszakosabb és legnépszerűbb programjával az összes amerikai rendőrre célkeresztet rakott" -- mondta egy interjúban Thompson, aki szerint több tanulmány is igazolja, hogy a fiatalok agyműködését károsan befolyásolják az erőszakos képek, amelyek a játékokban láthatók.

A Take-Two Interactive kiadó együttérez az áldozatokkal, azonban komolytalannak érzi a rokonok által indított pert. "Thompson úr sajnos az utóbbi időben gyakran csinálja ezt, azonban még egyetlen bíróság sem vette komolyan. A felvetés, hogy direkt kapcsolat van a Grand Theft Auto és e tragikus esemény között, egyszerűen nonszensz. Bárki aki mást mond, azt vagy félrevezették vagy félreérti a tényeket, vagy mindkettő."

Nem gyerekjátékok

Az utóbbi években számos esetben hozták összefüggésbe az erőszakos videojátékokat és az utcán, fiatalok által elkövetett bűncselekményeket, azonban eddig még sosem bizonyosodott be egyértelműen egyik vagy másik program, illetve a fejlesztők vagy a kiadók felelőssége. A nagy médiavisszhangot kiváltó esetek nyomán már a világ számos országában -- így az Egyesült Államokban is -- korhatárhoz kötik a játékok megvásárlását, azonban a kereskedők a legtöbb helyen nem tartatják be e korlátozásokat, a szülők pedig a legritkább esetben ellenőrzik, mivel is játszik csemetéjük.

A felmérések szerint egyre többen játszanak videojátékokkal, a fiatalok mellett az idősebbek is szívesen töltik az idejüket a gépek előtt. Az átlagos konzoljátékos ma az Egyesült Államokban 24 éves, a PC-seket is figyelembe véve a játékok vásárlói átlagosan 29 évesek. Most kezd felnőni az a generáció, amely már egészen fiatal kora óta játszik, és ahogy ezek az emberek elhelyezkednek, a fizetésük nagy hányadát költik játékokra.

Az idősödő közönség igényeihez természetesen egészen másfajta játékokra van szükség, mint amelyeket a gyerekek szeretnek. Folyamatosan nő az "M" besorolású, vagyis kifejezetten felnőtteknek szánt programok száma. A besorolást elkészítő Entertainment Software Rating Board (ESRB) szerint 2001-ben az összes játéknak csak 6 százaléka kapott "M" jelölést, idén azonban már 12 százaléka. Az tavalyi év legkeresettebb játékai, a Grand Theft Auto: San Andreas és a Halo 2 is "M" besorolású volt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról