Szerző: Bodnár Ádám

2005. január 13. 10:51

Pénztárnál is fizethetünk a mobiltelefonnal

[HWSW] A mobiltelefon ma már nem csak beszélgetésre vagy SMS-ezésre való, a felhasználók e-maileznek, fényképeznek vagy játszanak is rajtuk. Hamarosan a pénztáraknál is fizethetnek velük.

Ázsiában már terjed

Ázsiában egyre szélesebb körben terjed a mobiltelefonos fizetés. A legnagyobb japán mobilszolgáltató, az NTT DoCoMo már több mint egymillió olyan mobiltelefont adott el, amely egyben pénztárcaként is működik, ezekkel az ország több mint 13 ezer üzletében lehet fizetni. A FeliCa technológiát támogató boltokban a vásárló egyszerűen a pénztárgép leolvasója elé tartja telefonját és a fizetés máris megtörtént. Egyes vasút- és légitársaságoknál helyettesítheti az utasjegyet, de a Hayakawa apartmanjaiban akár kulcsként is használható már a mobil. A telefonon nyomon követhetőek a számlaegyenlegek és a fizetési tranzakciók is. Dél-Koreában már egy lépéssel előrébb járnak, a mobiltelefonok valóban használhatók hitelkártyaként.

A VISA illetékese szerint az amerikai fogyasztók valószínűleg lassabban térnek majd át a mobiltelefonos fizetésre, mint a japánok vagy a koreaiak, mivel a távol-keleten sokkal inkább megszokott a mobiltelefon több feladatra való használata. A helyzetet tovább bonyolítja, hogy az Egyesült Államokban több mobilszolgáltató működik, ez pedig hátráltathatja a közös szabványok és üzleti modellek bevezetését.

A kártyás fizetés kényelmetlen

Az utóbbi időben a hitelkártya-cégek is felismerték, hogy kis összegű vásárláskor továbbra is kényelmetlen lehet a kártyás fizetés, ezért olyan új konstrukciókat vezettek be, mint a MasterCard PayPass. Az "érintés nélküli fizetés" lehetővé teszi, hogy a kártyákat csupán el kell húzni egy olvasó előtt és a fizetés megtörténik, még aláírásra sincs szükség. Ezzel a hitelkártya-cégek tovább növelhetik a forgalmukat, hiszen a vevők kisebb összegek kifizetésére is szívesen használják majd kártyájukat. A Nokia egy 2003-as bejelentés szerint együttműködik a MasterCarddal annak érdekében, hogy telefonjai támogassák a technológiát.

A "mobiltelefonos hitelkártyák" elterjedését szorgalmazó Infrared Data Association igazgatója, Ron Brown szerint azért áll nagy jövő a mobiltelefonos fizetés előtt, mert a telefonjukat az emberek mindenhová magukkal viszik. A fogyasztók várhatóan gyorsan megszeretik majd a mobiltelefonos fizetést, hiszen ezt a módszert használva nem szükséges a táskájukban vagy a tárcájukban a kártyájuk vagy készpénz után kotorászni.

A mobiltelefonos szoftvereket fejlesztő Vivotech már korábban is végzett kísérleteket mobiltelefonos fizetéssel kapcsolatban, azonban ezek során infravörös kommunikációt használtak. "Az emberek nagyon dühösek voltak. Tényleg nehéz a mobiltelefont egy pontra irányítani" -- ismerte be a balsikert Jorge Fernandes, a vállalat elnök-vezérigazgatója. A Vivotech most olyan rádiós technológiával kísérletezik, amely csupán pár centiméter hatótávolságú. A telefont nem kell hozzáérinteni az olvasóhoz vagy az infraportot ráirányítani, elég csupán pár pillanatra "megmutatni neki".

Biztonsági kockázatok

A mobiltelefon és a hitelkártya házassága természetesen nem lesz zökkenőmentes, például komoly biztonsági problémákat vet fel. Mi történik például, ha valakinek a mobiltelefonját ellopják? Erre lehet megoldás, hogy a felhasználónak minden fizetéskor be kell billentyűznie egy kódot a telefonon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról