Szerző: Rátonyi Gábor Tamás

2004. augusztus 6. 15:34

Hibás számlázás miatt lassú az internet

Az Invitel hibás számlái miatt lassabb a hozzáférésük a távközlési szolgáltató területén élő, és az Enternetnél előfizető ADSL-eseknek -- legalábbis a két cég vitájából ez a következtetés is levonható. A sávszélesség-csökkenés tényleges oka az, hogy a két szolgáltatót összekötő nagy kapacitású vonal -- melyen keresztül az összes Invitel területen élő enternetes ügyfél kijut a világhálóra -- bővítését elszámolási viták miatt nem tudják végrehajtani.

[HWSW] Az Invitel hibás számlái miatt lassabb a hozzáférésük a távközlési szolgáltató területén élő, és az Enternetnél előfizető ADSL-eseknek -- legalábbis a két cég vitájából ez a következtetés is levonható. A sávszélesség-csökkenés tényleges oka az, hogy a két szolgáltatót összekötő nagy kapacitású vonal -- melyen keresztül az összes Invitel területen élő enternetes ügyfél kijut a világhálóra -- bővítését elszámolási viták miatt nem tudják végrehajtani.

A két szolgáltató mindegyike tartozik a másiknak, igaz, a vállalkozások közti forgalomban nem túl jelentős összeggel: míg az Invitel mintegy ötmillió forintot tart vissza, mely az Enternet díjmegosztásból származó jussa, az utóbbi szolgáltató az Invitel hibás számláira hivatkozva 20 millió forintos nagyságrendű összeget nem utal át az alaphálózati szolgáltatónak. Az Invitel pedig a tartozásra hivatkozva nem járul hozzá, hogy az ügyfelek internet-hozzáférését biztosító vonalat az Enternet bővítse.

Az Enternet ügyvezetőjétől, Smuk Zoltántól kapott információk szerint az Invitellel való együttműködésük során rendszeresen olyan számlákat kapnak a nagyobb szolgáltatótól, melyek hemzsegnek a hibáktól. Csak a szúrópróbaszerű ellenőrzések során is számos hibát találnak a számlában, s hónapról hónapra meg is kifogásolják azokat. Az Invitel azonban nem kapkodja el: volt, hogy egy 2003 júniusi számlareklamációt idén nyáron írt jóvá partnerének.

A két szolgáltató között az ADSL-hozzáférések nagykereskedelmi díja az ominózus számla legtöbb tétele. Ez azt jelenti, hogy havonta egyszer az Enternet kap egy számlát partnerétől, melyen fel vannak sorolva az előfizetők és a díjtételek, úgy, mint egyszeri díj, havidíj stb. Az Enternet tartja magát a számviteli- és adójogszabályokhoz, azaz nem teljesített, vagy rosszul kiszámlázott szolgáltatásért nem fizet, hanem rendszeresen megkifogásolja a számlákat.

Az ügyvezető szerint számlareklamációra okot adó hibás tétel jócskán akad: jogcím nélkül kiszámlázott belépési díjjal már éppúgy találkoztak az Invitel számláin, mint olyan névvel, akiről kiderült, hogy nem is az ő ügyfelük, hanem az Axeleróé, az Invitel azonban mégis az Enterneten akarta a nagykereskedelmi díjat behajtani. Smuk szerint egy-egy szúrópróba--szerű ellenőrzéskor mindig találnak hibát az Invitel számláiban, azt megkifogásolják, az Invitel azonban nem ellenőrzi tételesen a számlát, hanem a kifogásolt összegeket javítja vagy törli, és a számlát újra megküldi, amiben azonban az enternetesek ismét hibákat találnak.

Az ördögi körből nehéz szabadulni, Smuk szerint pedig nem az Enternet feladata az Invitel számlázását ellenőrizni. Összehasonlításképpen Smuk megemlítette, hogy másik alaphálózati szolgáltató partnerük, a Matáv számlái közül egy év alatt két alkalommal volt tévedés, amit a távközlési óriás rögtön korrigált is. A két számla közt pedig nagyságrendi különbség van: míg a Matáv területén tízezernyi enternetes ADSL-előfizető van, így a számla is ennyi tételből áll, az Invitel a mindössze kétszáz ügyfélről képtelen kiállítani hibátlan számlát -- és Smuk szerint nem egyszer, hanem hónapról hónapra.

Az Enternet ragaszkodik ahhoz, hogy csak korrekt számlát fizet -- az ügyvezető hasonlatával élve: a közértben is csak akkor fizet az ember a pénztárnál, ha a kosarában található árukhoz nem számolják hozzá a sorban mögötte álló vásárló zsömléit. Az Enternet -- hangsúlyozta Smuk -- nem a fizetési kötelezettség alól akar kibújni, egyszerűen csak korrekt számlázást vár el a partnerétől: az Invitel húszmilliós követelése is rendelkezésre áll, az enternetesek ugyanis ügyvédi letétbe helyezték az összeget.

Az elszámolási vita miatt az Invitel nem hajlandó bővíteni azt a bérelt vonalat, ami a két szolgáltató központját köti össze -- holott az Enternet az erről szóló, külön érkező, és pontos számlákat rendben kiegyenlíti. Az Enternet szerint az Invitel az együttműködési készsége kívánnivalókat hagy maga után.

Az Invitel szintén az együttműködési szándék hiányával vádolja partnerét, legalábbis Vidos Tibor, a telefonszolgáltató külső kapcsolatok és szabályozási igazgatóhelyettese erről számolt be lapunknak. Mint elmondta: a bérelt vonal kapacitásának a növelése az Enternet felhalmozódott adósságának a rendezésétől függ. Azt Vidos is elismerte, hogy voltak hibás számlák, ezeket azonban szerinte korábban már rendezték, épp idén júniusban. Smuk szerint ugyanakkor a megbeszélésen koránt sem zárult le a vita, számos enternetes reklamáció még most is elintézetlen.

Vidos szerint a számlázás terén mindig vannak fejlesztések, de a rendszer gyökeres megújítására nem készülnek. Arra kérdésünkre, hogy az Enternet fejlesztéseit egy tartozásra hivatkozva mennyire etikus felfüggeszteni annak fényében, hogy az Invitel is lóg partnerének, Vidos nem tudott válaszolni. Az Invitel ugyanis ötmillió forintot tart vissza az elmaradt ADSL-díjak fejében. Vidos felhívta ugyanakkor a figyelmet, hogy az Enternet az ADSL díjakat beszedi az előfizetőktől, de nem utalja át nekik -- szerinte tehát annak ellenére is a fizetési kötelezettség alóli kibújásról van szó, hogy az Enternet a tartozását ügyvédi letétbe helyezte.

A számlázás pontosságáról alkotott képet árnyalja, hogy az Invitel másik ADSL-es partnere, az Axelero arról számolt be, hogy a számlázás alapvetően rendben van, az a néhány apróbb probléma, ami adódott, rendben elintézést nyert. Mindenesetre úgy tűnik, a két szolgáltató vitájának ismét az előfizetők isszák meg a levét: a rendelkezésre álló bérelt vonal kapacitása ugyanis véges, az internetezőket már csak korlátozottan tudja kiszolgálni. A kis szolgáltató a Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsához fordult azért, hogy mondják ki: az Invitel nem együttműködő.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról