Szerző: Vörös Péter

2004. július 23. 14:24

Gateway: veszteséges negyedév, javuló kilátások

Wayne Inouye
Wayne Inouye
A Gateway csütörtökön jelentős negyedéves veszteségről és a vártnál alacsonyabb forgalomról számolt be, az utóbbit főként a vállalati ügyfeleinek szállított egyes termékek késlekedése okozta. Jó hír ugyanakkor a vállalat számára, hogy e hónap végétől a Best Buy, az USA legnagyobb fogyasztói elektronikai áruházlánca is elkezdi a Gateway számítógépek forgalmazását.

Az amerikai PC-gyártó a második negyedévben 339 millió dolláros (részvényenként 91 centes) veszteséget ért el, a forgalom 838 millió dollár volt, szemben az egy évvel korábbi 73 millió dolláros (részvényenként 22 centes) veszteséggel és 800 millió dolláros forgalommal. A márciusi eMachines-felvásárlással összefüggő 289 millió dolláros átszervezési kiadások nélkül a veszteség részvényenként 13 cent lett volna. A Thomson First Call által megkérdezett elemzők részvényenként 14 centes veszteségre és 870 millió dolláros forgalomra számítottak.

A veszteség ellenére a vállalat vezetői úgy vélik, hogy hamarosan jobb idők jönnek. Az egyik erre mutató jel az, hogy a Best Buy fogyasztói elektronikai áruházlánc július végén elkezdi a Gateway laptopjainak értékesítését és később várható a Gateway asztali PC-k és kijelzők forgalmazása is. A Best Buy egyúttal folytatja az eMachines számítógépek eladásait is.

Wayne Inouye, az eMachines volt és a Gateway jelenlegi elnök-vezérigazgatója nagyon örül a Best Buy megállapodásnak, amelyen kemény dolgoztak az utóbbi hónapokban. A vállalatvezető szerint az ilyen ügyletek döntő fontosságúak lehetnek a cég jövőjét illetően. Bár a Best Buy fog árulni Gateway PC-monitorokat, de Gateway TV-k értékesítéséről egyelőre nincs szó.

Amióta a Gateway márciusban felvásárolta az eMachinest és kinevezte Inouye-t, új stratégia kezd körvonalazódni a cégnél, amelynek középpontjában a költségek csökkentése és a tömeggyártás hangsúlyozása áll. Ennek érdekében a vállalat bezárta saját kiskereskedelmi hálózatát és az év végéig 2000-re csökkenti alkalmazottai számát.

Némi javulás már tapasztalható: a cég 795 ezer PC-t adott el a negyedév során, ez 32 százalékos növekedés az első negyedévhez és 62 százalékos ugrás az előző év hasonló időszakához képest, bár az erősödés főként az eMachines PC-k eladásainak köszönhető. A PC-k átlagos eladási ára 827 dollár volt a második negyedévben, szemben az első negyedéves 1006 dollárral. "Erős a kereslet termékeink iránt, 2005-ben már újra nyereséges lesz a vállalat" -- mondta Inouye.

A Poway (Kalifornia) központú Gateway a második negyedévben 23 százalékról 15 százalékra csökkentette az értékesítési, általános és adminisztratív költségek (selling, general and administrative /SGA/ costs) arányát az eladásokhoz viszonyítva, mindezt egy negyedév alatt. A cél az SGA-mutató 10 százalék alá való csökkentése, ami 2000 alkalmazottal elérhetőnek tűnik.

Ami a jelenlegi negyedévet illeti, a cég arra számít, hogy a forgalom nő és a veszteség csökken. Rod Sherwood, a Gateway pénzügyi vezérigazgatója szerint a forgalom 900-950 millió dollár, míg a veszteség részvényenként 19-24 cent között lesz, ez utóbbiban szerepet játszik az akvizícióval kapcsolatos mintegy 40-60 millió dolláros kiadás, ami nélkül részvényenként 7-9 cent lenne a veszteség.

A cég egyelőre hagyományos erősségére, a PC-gyártásra szeretne összpontosítani, a fogyasztói elektronikai termékekkel kapcsolatos stratégia egyelőre háttérbe szorul. "PC-vállalat vagyunk és alaptevékenyégünkre koncentrálunk, ebből szeretnénk profitálni" -- közölte Inouye.

A Gateway továbbra is árul TV-ket, de egy sor más fogyasztói elektronikai termék (DVD-lejátszók, digitális kamerák, MP3-lejátszók) jövője kérdéses. A cég készletei nemrég több ilyen termékből elfogytak, ezek azonnali pótlását nem tervezik. "A fogyasztói elektronikai termékek többségén alig van nyereségünk" -- mondta a vállalatvezető.

Ugyanakkor a cég hamarosan elkezdi a PC-k és a fogyasztói elektronikai eszközök elemeit kombináló, úgynevezett konvergencia-termékek árusítását, bár ezzel kapcsolatban nem árultak el részleteket. A Gateway ezenkívül a nemzetközi terjeszkedést is tervezi, hamarosan várható a bejelentés Japánnal és Németországgal kapcsolatban.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról