Szerző: Bodnár Ádám

2004. április 29. 11:54

Egy éves az Apple iTunes Music Store

Steve Jobs
Steve Jobs
Az Apple szerdán ünnepelte az iTunes Music Store első születésnapját, aminek alkalmából új szolgáltatásokat is bevezetett. A iTunes Music Store egy év alatt 70 millió dalt értékesített, amely elmaradt az Apple kitűzött céljától: a vállalat nemrégiben úgy becsülte, egy év alatt mintegy 100 millió dalt töltenek le a felhasználók.

Steve Jobs, az Apple elnök-vezérigazgatója ennek ellenére elégedett volt az iTunes Music Store eredményeivel. "Az iTunes sikere minden elképzelést felülmúlt és új utat mutatott a zeneiparban" -- mondta Jobs. Az áremelésekkel kapcsolatos pletykákat cáfolva az Apple első embere közölte, hogy a dalok továbbra is 99 centbe kerülnek majd, bár egyes albumokért a szokásos 9,99 dollár helyett többet kell fizetni. Jobs úgy véli, hogy az albumok ára előbb-utóbb csökkenésnek fog indulni.

Az Apple iTunes Music Store sikerével szorosan összefügg az iPod audiolejátszó iránti kereslet robbanásszerű növekedése is. A legutóbbi negyedév során az Apple 807 ezer iPod készüléket értékesített. Jobs elmondta, hogy a vállalat az új változatok tervezésénél egyelőre az audiolejátszási képességekre összpontosít, így továbbra sem várható videókat lejátszó, színes kijelzős iPod.

A születésnapos iTunes fontosabb újdonságai között szerepel, hogy a vevők már CD-borítót is nyomtathatnak a kliensprogram segítségével. Említést érdemel még a veszteség nélküli tömörítés bevezetése, amely segítségével a CD-változattal megegyező minőségű dalok készíthetők, azonban méretük csupán fele az eredetinek. Az új iTunes szoftver emellett már képes a Windows Media formátumú zenéket AAC formátumban konvertálni, bár ez kizárólag a jogvédelem nélküli anyagokkal hajtható végre. A Jupiter által elvégzett felmérés szerint a vevők a Windows Media formátumot előnyben részesítik az AAC-vel szemben.

Az Apple saját becslései szerint mintegy 70 százalékos részesedéssel bír az internetes zenepiacon, amennyiben a legális szolgáltatásokat tekintjük. A vállalat hetente 2,7 millió dalt értékesít, ilyen ütemben az idei évben 140 millió dal letöltése várható. "Szerintem az első évben ilyen növekedés egyszerűen fantasztikus" -- mondta Jobs.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról