Szerző: Barna József

2003. október 13. 18:36

Linuxos HP-fürtöt használ a BMW WilliamsF1 csapat

A HP bejelentette, hogy a BMW WilliamsF1 csapat már a nagyfelbontású aerodinamikai modellek egyik leglátványosabb megoldását futtatja fürtözött, Linux alapú, az ipari szabványnak megfelelő HP ProLiant szervereken. A program a mostani BMW WilliamsF1 versenyautó és a 2004. évi Formula-1 évadban bevezetendő új autó terveinek aerodinamikai modellezését végzi. Az autóversenyzés terén kiterjedt elemzést nyújtó új megoldás egy olyan fejlődő integrált informatikai stratégia része, amely biztosítja, hogy a BMW WilliamsF1 csapat az infrastruktúra- és rendszerteljesítmény területén az első rajtkockáról indulhasson.

A HP bejelentette, hogy a BMW WilliamsF1 csapat már a nagyfelbontású aerodinamikai modellek egyik leglátványosabb megoldását futtatja fürtözött, Linux alapú, az ipari szabványnak megfelelő HP ProLiant szervereken. A program a mostani BMW WilliamsF1 versenyautó és a 2004. évi Formula-1 évadban bevezetendő új autó terveinek aerodinamikai modellezését végzi. Az autóversenyzés terén kiterjedt elemzést nyújtó új megoldás egy olyan fejlődő integrált informatikai stratégia része, amely biztosítja, hogy a BMW WilliamsF1 csapat az infrastruktúra- és rendszerteljesítmény területén az első rajtkockáról indulhasson.

A HP és a BMW WilliamsF1 csapat a 2003-as évadban azon fáradozott, hogy a rendszer szimulációs képességét a háromszorosára növelje, és ezzel az autómodell-elemzést a lehető leghatékonyabbá tegye. Ezek az új képességek minden eddiginél részletesebb CFD- (Computational Fluid Dynamics -- számítógépes áramlásdinamika) szimulációkat tesznek lehetővé, és ezáltal a csapat több megoldást tud megvizsgálni a szűkre szabott fejlesztési időszakban. A csapatnak már sikerült a tervezési folyamat egyes elemeihez szükséges időt a korábbi három napról 14 órára leszorítania. Az új szuperszámítógép rugalmasságából adódóan lehetőség van vagy egy nagyobb modell vizsgálatára, vagy több kisebb modell párhuzamos futtatására.

Naethan Eagle, a WilliamsF1 vezető CFD-aerodinamikai szakértője így nyilatkozott: "Az újonnan kiépített, Linux operációs rendszert futtató HP ProLiant szerverfürt jelentős mértékben hozzájárult a mostani teljesítménynövekedéshez. Segítségével fele annyi idő alatt elvégezhetjük a tervezést, a fejlesztést és a tesztelést, ugyanakkor tágabb teret biztosít az új autótervezési koncepciók kikísérletezéséhez."

Az aerodinamikai modellezés segítségével a tervezőcsapatok egészen kis módosításokat végrehajtva kereshetik meg azt az optimális kialakítást, amely még biztosítja az autó úttartásához szükséges légáramot, de már nem kelt felesleges légellenállást.

Az aerodinamikai tulajdonságoknak döntő jelentőségük van az autó teljesítménye és a versenyelőny szempontjából. Az autóvezető közvetlen irányításán kívül eső négy alapvető dinamikai tényező (gumiabroncsok, motorteljesítmény, alváz és aerodinamika) közül hagyományosan az aerodinamika a legnehezebben szabályozható elem. Azért jelentős ez a fejlesztés a csapat életében, mert a nagy pontosságú aerodinamikai modellezésnek köszönhetően a BMW WilliamsF1 csapat mostantól jobban ki tudja használni ezt a tervezési tényezőt.

A rendszer a csapat központjában, az egyesült királyságbeli Grove-ban található.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról