Szerző: Bodnár Ádám

2003. július 11. 12:41

Lezárult a Dunántúli Regionális Vízmű Rt.-nél megkezdett SAP R/3 vállalatirányítási rendszer bevezetése

[Noguchi&Peters] A Dunántúli Regionális Vízmű (DRV) Rt.-nél három évvel ezelőtt kezdték meg az SAP R/3 vállalatirányítási rendszer bevezetését. A mintegy 850 millió forintos projekt fővállalkozója a HP Magyarország volt, illetve a szerződést még a Compaq Magyarország kötötte 1999-ben. A projekt során 650 számítógépes munkahelyet kapcsoltak egy -- majdnem az egész Dunántúlt lefedő -- informatikai hálózatba, a felhasználók közül mintegy 300-an SAP-alkalmazók.

[Noguchi&Peters] A Dunántúli Regionális Vízmű (DRV) Rt.-nél három évvel ezelőtt kezdték meg az SAP R/3 vállalatirányítási rendszer bevezetését. A mintegy 850 millió forintos projekt fővállalkozója a HP Magyarország volt, illetve a szerződést még a Compaq Magyarország kötötte 1999-ben. A projekt során 650 számítógépes munkahelyet kapcsoltak egy -- majdnem az egész Dunántúlt lefedő -- informatikai hálózatba, a felhasználók közül mintegy 300-an SAP-alkalmazók.

A Dunántúli Regionális Vízmű Rt. több évtizede működő nagyvállalat, öt megyében, 370 településen mintegy 200 önálló vízművet üzemeltet. A siófoki központ mellett 7 üzemigazgatóságból és 31 üzemvezetőségből áll. Már 15 évvel ezelőtt használtak számítógépeket, de egészen a legutóbbi időkig "sziget üzemmódban" működtek a különböző rendszerek. Az integrációt az SAP bevezetése hozta el.

A projektfelügyelő bizottság elnöke Tóth István vezérigazgató volt, a DRV és a Compaq részéről is 2-2 tagja volt a csapatnak. A projektet a DRV informatikai igazgatója, Szebényi Tibor vezette. A rendszer bevezetésének kulcskérdése az integráltság volt, s talán ebből eredt a legtöbb konfliktushelyzet is. Hiszen a teljes integráltság érdekében el kellett búcsúzni a DRV dolgozóinak mindazon szigetszerűen működő programoktól, melyek kidolgozásában a cég informatikailag kreatív munkatársai vettek részt. A projekt vezetőinek meg kellett győzniük a munkatársakat, hogy az SAP moduljai sokoldalúbb szolgáltatásokat fognak nyújtani, s ugyanolyan egyszerű lesz őket használni.

Első ütemben a pénzügyi-számviteli, az anyaggazdálkodási és az eszközgazdálkodási modulokat vezették be a DRV-nél, második ütemben a kontrolling, majd az ügyfélszolgálati kapcsolatot támogató közmű (IS-U azóta SAP for Utilities) modult, és legvégül, harmadik ütemben az üzemfenntartási tevékenységet támogató modult. A projekt keretén belül sikerült megvalósítaniuk az SAP-modulokon kívül eső humánerőforrás-gazdálkodási, műszaki információs, gépjármű-nyilvántartási és más területek informatikai integrálását is.

Az SAP rendszer kifejezetten a közművállalatok számára ajánlott IS-U (azóta SAP for Utilities) moduljával készülnek a számlák a víziközmű szolgáltatásról, és ez a háttér segíti az ügyfélszolgálati munkát is. E modul bevezetése önmagában szinte akkora feladat volt, mint az összes többi együttvéve. Több mint negyedmillió fogyasztó adatait kell kezelni, a számlakibocsátás helyessége kiemelten fontos szempont, és ne feledjük el azt sem, hogy a DRV az első víziközmű-szolgáltató, amely hazánkban ezt a rendszert bevezette.

A harmadik ütemben az üzemfenntartási modult vezették be. Egy-egy modul bevezetésén 10-15 fős munkacsoport dolgozott, esetenként több hónapon keresztül, míg elkészült az adott modul paraméterezése a DRV által használt ügyviteli specifikációknak megfelelően. Majd a DRV siófoki központjában kialakított oktatóteremben megkezdték az SAP megismertetését a munkatársaikkal. A tanfolyamokat a HP szakemberei által már kiképzett saját informatikusaik tartották.

A DRV informatikai kultúrája teljesen átalakult az elmúlt években, a vállalat felső vezetőinek szintjén éppúgy, mint a teljes ügyintézői állománynál. Nagyon sokat költöttek oktatásra, saját oktatótermet alakítottak ki a siófoki központban, és fontosnak tartották, hogy a régi dolgozóknak tanítsák meg a számítógépes rendszerek használatát, még ha ez kissé talán nehezebb feladat is volt.

Tóth István vezérigazgató munkáját is megváltoztatta az SAP bevezetése: a vezetői információs rendszer óriási adathalmazt képez napról napra, olyan részletességgel, amelyeket eddig egyáltalán nem kapott meg a cégről. Az adathalmazokból az adatbányászatot még csak most kezdik, de már látják mindazon gazdálkodási előnyöket, amelyek az egyes területek hatékonyságáról, költségeiről megállapíthatók. A víztermelési, és értékesítési adatok elemzése jelentős költségmegtakarítást hozhat, és rugalmasabb munkaszervezést tesz lehetővé.

Az SAP bevezetése természetesen nagymértékű hardverfejlesztéssel, hálózatépítéssel járt együtt. Csaknem 50 telephelyen kellett helyi hálózatot kiépíteni, melyek között az adatátvitelt menedzselt, bérelt vonalak, illetve ISDN kapcsolatok biztosítják. Az SAP éles és tesztrendszereit AlphaServerek szolgálják ki.

2004-ben esedékessé válik az SAP verzióváltás, melyhez kapcsolódóan szükséges hardverfejlesztéseket végrehajtani. Az IT-rendszer üzemeltetése -- beleértve a licencdíjakat, a támogatási-szerződéseket, az informatikus gárdát -- mintegy 260 millió forintjába kerül a DRV-nek évente. A cég éves bevétele mintegy 9 milliárd forint, alkalmazottainak száma 2700.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról