Szerző: Ady Krisztián

2003. június 13. 12:38

A mobilszolgáltatók elégedetlenek a 3G-s telefonok első generációival

A harmadik generációs mobiltelefonok első példányai, melyek gyors internetelérést, kiváló hangminőséget, különleges szolgáltatásokat -- például videokonferenciát -- ígérnek a mobilelőfizetőknek egyelőre rendkívül negatív kritikát kapnak a mobilszolgáltatóktól. A 3G-s szolgáltatók tapasztalatai szerint az első generációs 3G telefonok megbízhatatlanok, drágák, túlságosan nagyok, rövid üzemidővel rendelkeznek és korlátozott szolgáltatásokat nyújtanak.

A harmadik generációs mobiltelefonok első példányai, melyek gyors internetelérést, kiváló hangminőséget, különleges szolgáltatásokat -- például videokonferenciát -- ígérnek a mobilelőfizetőknek egyelőre rendkívül negatív kritikát kapnak a mobilszolgáltatóktól. A 3G-s szolgáltatók tapasztalatai szerint az első generációs 3G telefonok megbízhatatlanok, drágák, túlságosan nagyok, rövid üzemidővel rendelkeznek és korlátozott szolgáltatásokat nyújtanak.

A 3G-telefonokat egyelőre a Hutchison értékesíti Ausztriában, Angliában és Olaszországban, de a svéd, francia, holland szolgáltatókkal közösen kialakított véleményük szerint ezek a telefonok egyelőre alkalmatlanok arra, hogy a mobilelőfizetők kezébe adják őket.

"Hibákat keresünk. Ezek [a mobiltelefonok] egyelőre nem elég megbízhatók, stabilak," -- mondta Pietro Porzio Giusto, a Telecom Italia Mobile alelnöke a 2003 UMTS Deployment Congress rendezvényen.

Mások véleménye szerint ezek a mobilkészülékek egyelőre nem valósítják meg a 3G-s telefónia által ígért újdonságokat, például a nagy sávszélességű internetelérést, a kristálytiszta hangminőséget, a videotelefóniát és a bázisállomások közötti problémamentes váltást.

"Néhány mobiltelefon jó a bázisállomások közötti váltásban, ilyenek a Motorola készülékei. Mások jók a csomagkapcsolt adatátvitelben, de pillanatnyilag egyetlen mobiltelefon sincs, mely mindenben kiválót nyújtana," -- mondta Hakan Dahlstrom, a TeliaSonera hálózati vezetője. Remi Thomas, az Orange UMTS pojektjének vezetője szerint néhány mobilkészülék rendkívül stabil, nem dobálja el a hívásokat, azonban egyáltalán nem nyújt harmadik generációs szolgáltatásokat.

A szolgáltatók nyilatkozatai a pár hónapos kereskedelmi bevezetést követően kialakult képet tükrözik. A Hutchison "3" nevű harmadik generációs szolgáltatása Angliában és Olaszországban márciusban indult el, Motorola és NEC készülékeket forgalmazva. Az európai mobilgyártók ráadásul nem képesek 3G-s telefonokat szállítani, a Nokia első 3G-s készüléke, az új 6650-es mobil szállításai is csak a napokban kezdődnek meg.

"Rendelkezünk 10 darab Nokia 6650 készülékkel, de mindegyiket visszaküldtük szoftverfrissítésre," -- mondta Rudi Westerveld, a Delft-i Műszaki Egyetem professzora, aki a német T-Mobile-lal közösen végez alkalmazásteszteket Hollandiában. "Meglepő lenne, ha a Nokai 6650 megjelenne az üzletekben" -- tette hozzá a Deutsche Bank elemzője, Michael Thelander.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról