Szerző: Vörös Péter

2003. január 29. 19:04

Döntetlenül végződött Kaszparov és a Deep Junior sakkszámítógép második játszmája

Garri Kaszparov
Garri Kaszparov
A hat játszmából álló, "Ember kontra Gép" sakkmérkőzés második partija döntetlenül végződött a világelső orosz Garri Kaszparov és a Deep Junior világbajnok sakkszámítógép között tegnap este New Yorkban.

"Tervem összességében sikerült, de a rajtam lévő nyomás miatt valószínűleg további fél órát töltöttem azzal, hogy eldöntsem: jó-e a döntetlen vagy provokáljak-e tovább bonyodalmakat" -- kommentálta az eseményeket az azerbajdzsáni születésű, de orosz-örmény nemzetiségű nagymester.

A sötét bábukat vezető, 39 éves Kaszparov és a Deep Junior program két programozója, Shay Bushinksy és Amir Ban 30 lépés és valamivel több mint három óra játék után állapodott meg a döntetlenben rendkívül izgalmas taktikai csata után. A Deep Junior nyerte tavaly a sakkszámítógépek világbajnokságát és az elemzők szerint a legtöbb riválisánál jobb a sakkhelyzetek kiértékelésében.

Kaszparov meggyőző fölénnyel nyerte a vasárnap lejátszott első partit, jelenleg tehát 1,5:0,5 arányban vezet a Nemzetközi Sakkszövetség (a FIDE) égisze alatt rendezett mérkőzésen.

Az orosz nagymester sötéttel a szicíliai védelmet választotta, ez Kaszparov egyik kedvenc megnyitása, amelyben a sötét rendszerint agresszív játékot mutat.

A 22. és a 23. lépésekben sorozatos cserék után Kaszparov bástyát áldozott a kevésbé értékes futóért cserébe, viszont a kialakult helyzetben nőttek a nagymester lehetőségei a számítógép királya elleni támadáshoz.

Ezután azonban Kaszparov óvatosabb folytatást választott, amely egyik félnek sem nyújtott nyerési esélyeket és a felek döntetlenben állapodtak meg, a szakértők szerint teljes joggal. A játszma alakulását mutatja be a www.x3dworld.com weboldal.


A második játszma végső állása.

A mérkőzés győztese 300 ezer dollárt vihet haza, a vesztesnek járó vigaszdíj pedig 200 ezer dollár. Döntetlen esetén a felek egyenlő arányban osztoznak az 500 ezer dolláros díjon. Kaszparov a mérkőzés eredményétől függetlenül 500 ezer dollár tiszteletdíjat kap.

Az IBM által speciálisan a sakkozásra megépített, 1,4 tonnás, 418 processzoros Deep Blue szuperszámítógép történelmet írt 1997-ben, mivel az első sakkszámítógép volt, amely legyőzte az uralkodó sakkvilágbajnokot, Kaszparovot, a hagyományos szabályokat követve. Az IBM a New York-i mérkőzés után 'nyugdíjazta' a sakkszámítógépet, amely másodpercenként 200 millió helyzetet volt képes kiértékelni.

Azóta Kaszparov elvesztette 1984-ben elnyert sakkvilágbajnoki címét, miután a szintén orosz Vlagyimir Kramnyik 2000-ben legyőzte őt. Kramnyik három hónappal ezelőtt 4:4-es döntetlen eredményt ért el a német programozók által megalkotott Deep Fritz sakkszámítógép ellen.

A FIDE Élő-pontszámai szerint Kaszparov továbbra is a világ első számú sakknagymestere 2847 ponttal, míg a második helyen álló Kramnyik pontszáma 2807. A világranglista harmadik helyén az indiai Viswanathan Anand áll 2753 ponttal. Az első számú magyar játékos, Lékó Péter pontszáma 2736, ezzel az ötödök helyen áll nagymesterünk, míg a világ legjobb női játékosa, Polgár Judit 2700 ponttal holtversenyben a 13-14. helyen áll, olyan nagymestereket megelőzve, mint az orosz Karpov és az ukrán Ivancsuk.

"A mérkőzés szoros lesz, de elszántan fogok küzdeni a győzelemért" -- mondta Kaszparov. "Egy dolog biztos, a sakkszámítógépek hamarosan le fogják győzni a világ legjobb játékosait is. Csak néhány évet adok magunknak."

Az "Ember kontra Gép" mérkőzést elő egyenesben közvetíti a www.chessbase.com és a www.x3dworld.com honlap. A következő parti csütörtök este, itthoni idő szerint 21:30-kor kezdődik. A második játszmát a felmérések szerint 3,5 millió látogató kísérte figyelemmel az interneten keresztül.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról