Szerző: Vörös Péter

2003. január 6. 09:02

A spam évi 11,9 milliárdos kárt okoz az USA-ban és Európában

[InternetWeek] Egy, a héten megjelenő tanulmány elkészítői megpróbálták felmérni, hogy évente mennyibe kerül a spam a vállalatoknak és a szolgáltatóknak: a végeredményt azt mutatja, hogy a kiadás 8,9 milliárd dollár az amerikai vállalatoknak és 2,5 milliárd dollár az európai cégeknek, valamint további 500 millió dollár az amerikai és az európai szolgáltatóknak.

[InternetWeek] Egy, a héten megjelenő tanulmány elkészítői megpróbálták felmérni, hogy évente mennyibe kerül a spam a vállalatoknak és a szolgáltatóknak: a végeredményt azt mutatja, hogy a kiadás 8,9 milliárd dollár az amerikai vállalatoknak és 2,5 milliárd dollár az európai cégeknek, valamint további 500 millió dollár az amerikai és az európai szolgáltatóknak.

Marten Nelson, a Ferris Research elemzője elmondta, hogy míg a spam törléséhez elegendő egyetlen másodperc, a felhasználók időnként mégis kinyitnak egy-egy ilyen üzenetet. Az is időbe telik, amíg sikerül megkülönböztetni a spamet a valódi üzenetektől. Feltételezve azt, hogy átlagosan 4,4 másodpercbe telik egy-egy üzenet elintézése, az USA vállalatok számára 4 milliárd dollár a kieső termelékenységből fakadó költség.

További 3,7 milliárd dollár kiesés adódik abból, hogy a vállalatoknak erősebb szervereket és nagyobb sávszélességet kell vásárolni, valamint a megfelelő személyzetet is biztosítani kell. A fennmaradó költség egyebek között abból fakad, hogy a bosszankodó felhasználóknak help-desk támogatást kell nyújtani.

A költségek azért kisebbek Európában, mert a spam egyelőre kisebb gondot jelent az öreg kontinensen. Nelson hozzátette azonban, hogy jövőbeni számításoknál figyelembe kell venni a mobiltelefonos spamet, amely egyre nagyobb problémát jelent Európában, mivel a szöveges üzenetküldés igen népszerű.

A Harris Interactive piackutató vállalat pénteken közzétett adatai szerint az internetfelhasználók 74 százaléka támogatja a spam betiltását, 12 százalék ellenzi azt, míg 14 százalék bizonytalan a kérdéssel kapcsolatban. A megkérdezettek 80 százaléka szerint nagyon zavaró a spam, ez igen jelentős növekedés a két és fél évvel korábbi 49 százalékhoz képest.

A piackutató cég szerint a legzavaróbbak a pornográfiával, pénzügyi tanácsokkal és az ingatlanokkal kapcsolatos spamek. A felmérés eredményei ellentmondanak a decemberben közzétett Pew Internet and American Life Project tanulmánynak, amely szerint az amerikai felhasználókat nem öntik el az e-mail üzenetek és nem kapnak sok spamet.

A Harris Interactive szerint az online élet többi eleme javult a felhasználók számára. 25 százalékról 17 százalékra csökkent azon felhasználók száma, akik azt mondták, hogy nagyon zavarja őket, hogy az információk milyen lassan jelennek meg a képernyőn. 20 százalékról 10 százalékra csökkent azon felhasználók száma, akiket zavar az, hogy milyen sokáig tart, míg a webhelyek megjelennek.

Ugyanakkor a felhasználókat továbbra is zavarja, hogy pontatlan és megbízhatatlan információkat kapnak a weben: a megkérdezettek 32 százalékát nagyon zavarta ez a kérdés, 2000-ben ez az arány 35 százalék volt. Nagyjából változatlan volt azon felhasználók aránya, akiket nagyon zavart az, hogy külső segítséget kellett hívni ahhoz, hogy megjavítsák rendszerüket: ez az arány most 21 százalék, két évvel ezelőtt 18 százalék volt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról