Szerző: Gálffy Csaba

2016. december 13. 14:16

Partnerekkel hoz majd önvezető autót a Google

Üzleti modellt váltott a Google önvezető autós projektje, úgy tűnik a cég inkább gyártópartnerekkel indítaná útjára a járműveket, saját autót mégsem tervez.

Az Apple után úgy tűnik a Google is behúzza a kéziféket és kilinccsel előre fordítja meg az autós projekt irányát. A hagyományosan jól értesült The Information szerint ugyanis a saját autó fejlesztése helyett a Google a jövőben az önvezető platformra fókuszál majd, amelyet más gyártók járműveivel dobna piacra.

Nem lesz Google-autó?

Ez drámai váltás az eredeti koncepcióhoz képest, amely még a Tesla-féle víziót követte, vagyis az önvezető platform mellett saját fejlesztésű és saját gyártású autó is szerepelt benne. Ennek prototípusát a cég már korábban bemutatta, az autó pedig azóta is járja az utakat - a Google novemberi önvezetős jelentése szerint 34 ilyen prototípus járja az amerikai utakat, ezzel pedig a kísérleti flotta többségét ez az autó teszi ki (24 darab Lexus RX450h mellett). (A jelentés szerint egyébként a flotta novemberben nem szenvedett balesetet.)

Az első proto-prototípus és a tervezett kinézet. Google cukiságkampány.

A prototípus autókat kimondottan önvezető működésre tervezte a Google, vagyis alapértelmezett állásban nincsenek kezelőszervek a felhasználók előtt. A kísérleti fázisban viszont ideiglenes kormánykerék és pedálok kerülnek a járművekbe, hogy az abban ülő mérnök szükség esetén be tudjon avatkozni az autó működésébe. Ezek a prototípusok lakóövezetekben közlekednek, ezért a sebességet maximum 40 kilométer per órára korlátozza a cég, a főutcákon egészen 56 km/h-s sebességig gyorsulnak.

Mégis szakma az autógyártás?

A Google még tavaly mutatta be saját tervezésű prototípus-autóját, amely először igyekezett választ adni a kérdésre, hogy hogyan nézne ki (kívülről és belülről) az a jármű, amelyben csak utasok vannak. Az autót kívülről szándékosan aranyosra és ártalmatlanra fazonírozták a tervezők, értelemszerűen azért, hogy kevésbé félelmetes, "terminátoros" legyen a robotkocsi. Nagy kihívás volt a belső tér megtervezése is, amelynek szintén bizalmat ébresztőnek és kényelmesnek kell lennie (itt egy interjú az egyik tervezővel).

A Google ugyan nem jelentette ki egyértelműen, de a prototípus létrehozása arra utalt, hogy a cég saját autógyártó márka létrehozását tervezi, és ahogy a hardverpiacon is megjelent saját routereivel, okostelefonjaival és egyéb kütyüivel, úgy az autós piacon is saját márkája alatt kínálja majd az általa tervezett járműveket - nagyjából a Tesla logikáját követve.

A pletykák szerint pont ez változott meg, a cég a jövőben inkább az önvezető platform fejlesztésére koncentrálna majd, a hagyományos elemek (a felfüggesztéstől a lemezpréselésig, a hajtáslánc fejlesztését) előállítását és tucatnyi más tevékenységet pedig végezzék a partnerek. A cég korábban már pedzegette ezt az irányt is, előbb a Fiat-Chrysler konszernnel kötött a Google megállapodást májusban, amelynek keretében a cég biztosítja az önvezető technológiát a gyártó számára.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra?

Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

Jöhet a malware-cunami az iPhone-okra? Nyílik az iOS, de tényleg annyira veszélyes ez? Annyira azért nem kell félni, elég sok kontroll van még az Apple-nél.

A The Information forrásai szerint a Google a szemét inkább az értéklánc csúcsára szegezi, az autógyártás pórias valósága helyett inkább az önvezető autókat on-demand ernyőszolgáltatásba szervező platformon dolgozna. A logikus következő lépés a sofőr kiiktatását követően ugyanis az autókból taxiszolgáltatást szervezni - ezt az utat tervezi bejárni egyébként az Uber és a Nutonomy is, előbbi Pittsburgh, utóbbi Szingapúr és Boston útjain tesztel ilyen szolgáltatást. Az új autós értékláncban várhatóan itt csapódik majd le a profit jelentős része, nem véletlen, hogy a Volkswagen is ebbe az irányba mozdul el.

Az autógyártás beindítása ellen rengeteg érv szól - a terület erősen szabályozott, ráadásul igen tőkeigényes, a fejlesztések piacra kerüléséhez (time to market) rengeteg idő kell. Egy gyorsan mozgó tech-cégnek ezért érthető módon ez nem túl vonzó vízió, ezért elképzelhető, hogy ezt a munkát a Google (ahogy a telefongyártásnál is) kiszervezné, maga pedig inkább a kiszolgáló hardver- és szoftverplatformra, a felhős szolgáltatásokra fókuszálna. Meg nem erősített hírek szerint az Apple is ebbe az irányba terelte tovább saját autós projektjét, saját négykerekűek helyett inkább a platformot fejleszti.

Hamarosan friss részletek

A Google ma késő délután tart sajtótájékoztatót az autós divízió kapcsán, várhatóan ezen jelenti majd be a cég, hogy külön Alphabet-entitásba szervezi ki a tevékenységet. Ezzel együtt pedig a fent említett üzleti modellváltásról is szó lehet, amint többet tudunk, frissítjük a cikket.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról