Szerző: Gálffy Csaba

2016. október 21. 12:16

Felemás negyedév a Microsoftnál

Strukturálisan roppant egészséges a többszörös átalakulásban lévő cég. Az árfolyamhatás nem boldogítja ezúttal sem a befektetőket.

Stagnáló bevételről és visszaeső profitról számolt be a Microsoft a szeptember 30-cal véget érő negyedév (pénzügyi első negyedév) kapcsán. A cég egyszerre több nagyon fontos átalakulást vezényel, a felhős infrastruktúra, és az előfizetéses üzleti modell bevezetése mellett a konzumer szegmenstől való elfordulás és a B2B stratégia is egyszerre feszíti a Microsoftot - így inkább az a meglepő, hogy ezek a mély folyamatok minimális nyomot hagynak a cég pénzügyein.

A bevétel 20,5 milliárd dollárt tett ki, ez stagnálást jelent az előző év hasonló időszakához képest - a valutaárfolyamok hatását kiszűrve azonban 5 százalékos emelkedésnek felel meg. Ugyanígy az adózott eredmény 4,7 milliárdos értéke 4 százalékos esést jelent, az egyszeri tételeket és az árfolyamhatást kiszűrve azonban egészséges 10 százalékos emelkedést mutat.

"Termelékenység és Üzleti Folyamatok"

A változatos Office termékeket, előfizetéseket, szolgáltatásokat illetve a Dynamics portfóliót tömörítő részleg továbbra is a Microsoft igazi aranybányája, 6,66 milliárd dolláros bevétel mellett 3,12 milliárdos üzemi eredményt tud felmutatni. Előbbi 8 százalékkal, utóbbi 2 százalékkal emelkedett (konstans árfolyamon számolva).

Továbbra is gyors ütemű az Office 365 céges bevezetése, egy év alatt 40 százalékkal emelkedett a licencelt alkalmazottak száma. A növekedési ütem ugyan minden negyedévben zsugorodik (ahogy a bázis folyamatosan nő), de relatíve gyorsnak számít. Ahogy a céges előfizetők egyre inkább az előfizetéses modellre állnak át a dobozos licencről, úgy ideiglenesen visszaesik a forgalom (ahogy az egyszeri forgalom helyett visszatérő, de alacsonyabb bevétel keletkezik), ez most 13 százalékos zsugorodást jelent a céges ügyfeleket tekintve.

A konzumer előfizetők száma eközben 18,2 millióról 24 millióra nőtt, ez az érték viszont nem számít annyira kiválónak. Ezen a területen viszont az előfizetések már most ellensúlyozzák a kieső dobozos bevételeket, 8 százalékkal nőtt a konzumer Office összesített forgalma.

Jól teljesít a Microsoft következő generációs stratégiai fegyvere, a CRM és ERP piacon induló Dynamics család - itt a bevételek 13 százalékkal nőttek, a vásárlók pedig szinte mind SaaS-formájában, a Dynamics Online képében fizetnek elő a szoftverre.

"Intelligens Felhő"

A szerveres termékeket és az Azure-t is magában foglaló szegmens 10 százalékkal növekvő, 6,38 milliárdos bevételt, de jelentősen, 11 százalékkal zsugorodó üzemi eredményt tett le az asztalra. Ezt a felhős szolgáltatások felé történő eltolódás okozta, ezeken magasabb bevételt ér el a cég, de lényegesen kisebb a szolgáltatások profittartalma, mint a Windows Serveré (és kapcsolódó termékeké).

Az üzemi eredményt lefelé húzta a masszív befektetési hullám is, az igényeket lekövetve a Microsoft elképesztő építkezésbe kezdett, folyamatosan épülnek a cég adatközpontjai szerte a világban. Szintén lefelé húzta a profitot, hogy a Windows Server 2003-at immár a leglassabb szervezetek is kezdik maguk mögött hagyni, így a méregdrága egyedi támogatási szerződések is kezdenek kiapadni.

Elképesztő évet zárt viszont az Azure - nyugodtan kijelenthetjük, hogy a cég életében a pénzügyi 2016 volt a felhős áttörés éve. Az egy évvel ezelőttihez képest a bevétel 121 százalékkal nőtt. Talán ennél is fontosabb, hogy a használat, vagyis a konkrétan kiaknázott kapacitás is megduplázódott, tehát a cégek nem csak a szerződéseket kötötték meg, hanem tényleg vittek fel a felhőbe számítási feladatot.

Szintén jól muzsikált az Enterprise Mobility platform, a felhasználó szervezetek száma 85 százalékkal, a telepített bázis pedig 2.5-szörösen nőtt, igaz, a pontos bevételi számokról egyelőre nem beszél a cég.

"Személyibb Számítás"

A változatos üzletágakat (nem vállalati Windows licencek, hardvergyártás, Xbox, Surface) a Microsoft a More Personal Computing kategóriába sorolja. A szegmens bevétele 9,29 milliárd dollár volt, ez konstans valután számolva 1 százalékos visszaesés - a bedőlő telefonos bevételeket ellensúlyozta a Surface és a keresés-hirdetés jó teljesítménye.

A Windows OEM-bevételek gyakorlatilag stagnáltak az egy évvel ezelőttihez képest, ez némileg meglepő annak fényében, hogy a PC-piac zsugorodása folyamatos. A szegmens profittermelő képessége viszont szépen emelkedett, 1,53 milliárdról 1,93 milliárdra, köszönhetően a költségek csökkenésének - a tavalyi számokat a Windows 10 bevezetését övező marketingkampány nyomta le.

Egészséges ütemben növekszik a Surface számítógépek eladásából származó bevétel, a tavaly elért 672 millió dollár után már 926 millióig kúszott az értékesítés. A termékcsaládot a várakozások szerint jövő héten újítja meg a vállalat, ami a következő hónapokra újra megtolhatja az eladásokat - tavaly ez történt, az ünnepi negyedévre szekvenciálisan megduplázódott a bevétel (1,35 milliárd dollárral).

Külön bontást kapott a "Gaming" szegmens, amely a negyedévet 1,9 milliárdos bevétellel zárta, ez az árfolyamhatást kiszűrve 4 százalékos esésnek felel meg. Ezt az Xbox árcsökkentése és az értékesített darabszám zsugorodása okozta. Ezzel együtt az Xbox Live aktív felhasználók száma 47 millióra, 21 százalékkal nőtt.

A Nokia-rémálom vége

A céget továbbra is kísérti a rossz emlékű okostelefonos kaland szelleme, a masszív értékcsökkenési leírás után a Nokia-felvásárlással megszerzett dolgozók elbocsátása is komoly teher a cég pénzügyein. A nyáron zárult pénzügyi évben a cég 1850 dolgozótól vált meg összesen (nagy részük az okostelefonos projekten dolgozott), a következő évre 2850 ember kirúgásával számol a cég, sok százmillió dolláros költséggel. A tevékenység jelentős részét végül átveszi a Foxconn és a Nokia új együttműködése, ezzel pedig immár véget ér a cég vesszőfutása - remélhetőleg.

A Microsoft telefongyártási jövőjéről a tőzsdefelügyeletnek leadott jelentés csak annyit közöl, hogy a "stratégia részeként a telefonjaink a vásárlói kategóriák szűkebb részét célozzák", a hardver és a szoftver egyedi kombinációja révén. "Ahogy várható volt, a telefonos stratégiánk megváltozása az értékesített darabszám és a kapcsolódó költségek esését okozta a 2016-os pénzügyi évben, és ennek a trendnek a folytatását várjuk 2017 folyamán is."

A telefonos részleg teljesítményéről annyit tudunk, hogy a bevétele 799 millió dollárral, 72 százalékkal esett vissza - ebből kiszámolható, hogy 1,1 milliárd volt egy évvel ezelőtt és 310 millió dollárra zuhant. Az ugyanakkor nem egyértelmű, hogy ebből mennyi az okos- és a "buta" telefon, a Lumiák forgalmára ezért nem lehet tippelni ebből, darabszámot pedig a cég nem közölt.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról