Szerző: Hlács Ferenc

2016. október 20. 11:00

Mától minden új Tesla önvezető hardvert kap

Minden, az önvezető funkciókhoz szükséges hardverrel felszereli újonnan gyártott autóit Tesla, csak egy - igen borsos árú - szoftverfrissítés kell majd, hogy teljesen elengedhessük a kormányt.

Eddig is tudtuk, hogy a Tesla nagy összegben fogad az önvezető autókra, a vállalat ezzel nincs egyedül, az autógyártók egymást túllicitálva igyekeztek minél korábbi megjelenési dátumokat bejelenteni első, sofőr nélküli modelljeik kapcsán. A Tesla azonban most egy mozdulattal a teljes piacot megelőzte, legalábbis ami az autók hardverét illeti. A vállalat tegnapra ígért "váratlan" bejelentésén közölte, mától minden új, gyártósorairól legördülő modellt felszerel a teljes mértékben önvezető üzemmódhoz szükséges hardverrel.

Ez azt jelenti, hogy aki a mostantól gyártott Teslák közül vásárol, annak a későbbiekben már csak egy szoftverfrissítésre lesz szüksége, hogy teljes mértékben átengedhesse a volánt az autónak - legalábbis a cég ígérete szerint. A vállalat által leleplezett, frissített hardverpakk segítségével összesen nyolc kamera kerül az autóra, amelyek 360 fokban figyelik az autó környezetét, 250 méteres távolságig. A kamerákhoz egy tucat ultrahangos szenzor párosul, amelyek a "kemény" és "puha" tereptárgyakat is érzékelik a jármű körül, mindezeken túl pedig egy előre néző radar is jut az autókra, amely a ködön, masszív esőfüggönyön, sőt az előttünk haladó járművön is átlát. A szenzorokból érkező adatok feldolgozásáról egy Nvidia Titan GPU gondoskodik, a jármű fedélzeti számítógépe egyébként a cég szerint mintegy negyvenszer erősebb, mint a megelőző generációnál.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Igaz az új hardver számottevően fejlettebb mint az eddig elérhető Tesla modelleké, az azzal felszerelt autók (tehát mától minden új Tesla) első körben valamivel butábbak lesznek a már piacon lévő társaiknál, hiányozni fognak belőlük többek között az automata vészfék, az ütközésfigyelmeztetés és a sávtartás funkciók is. Ezeket a vállalat a megfelelő biztonsági validációt követően, több lépcsőben, szoftverfrissítésekkel juttatja el az autókra, egy sor teljesen új funkcióval együtt. A cég ígérete szerint ha nem is olyan mértékben mint az új modelleknél, de korábbi Teslákra is jut majd az újdonságokból.

Nem csoda, hogy a vállalat az autó "okos" funkcióit tekintve a korábbinál valamivel visszafogottabb stratégiát követ, miután idén már egy halálos baleset kapcsán is kétségbe vonták "Autopilot" fantázianevű vezetéssegítő rendszerének biztonságát, a német közlekedési hatóság pedig a rendszer nevének megváltoztatására kérte a céget, az ugyanis szerinte félrevezető, azt sugallja a vezetőknek, hogy a szoftvert bekapcsolva már nem is kell az útra figyelniük - a hatóság az ország Tesla tulajdonosait levélben is figyelmeztette az ezzel kapcsolatos veszélyekre.

A vállalat, hogy önvezető rendszerét veszélytelenül tudja "élesben" tesztelni, azt "shadow mode-ban" vagy "árnyékmódban" már bekapcsolja az új autókon. Ebben az üzemmódban a jármű ugyanúgy figyeli és elemzi a környezetét, mint ha már teljes értékűen működne, de nem lép közbe a vezetés során, csupán feljegyzi, mikor milyen műveletet hajtana végre. A Tesla az így gyűjtött adatokat elemezve csiszolja majd útra készre a rendszert. Az autógyártó legújabb vásárlói azonban jobb ha nem dörzsölik előre a kezüket, az alvó önvezető funkciók felébredését várva, a kormányt átvevő szoftver ugyanis nem jár majd alanyi jogon az autók birtokosainak - azért a jármű árán felül a Techcrunch értesülési szerint nem kevesebb mint a 8000 dollárt kell majd kicsengetniük.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról