:

Szerző: Hlács Ferenc

2016. szeptember 15. 15:22

Megtorpant az Android Wear

Nem dob piacra az év hátralévő részében új okosórát az LG, a Huawei és a Lenovo - nem csak a felhasználók, a gyártók is kivárnak a gyengén teljesítő piacon.

A fékre taposott az Android Wear, jelentősen gyengült a Google viselhető eszközökre szánt rendszerét futtató, őszi okosóra-hullám. A CNET-nek nyilatkozva a Lenovo szárnyai alatt működő Motorola, az LG és a Huawei is megerősítette, kimarad az idei nyár végi-őszi körből, és az év hátralévő részében már nem ad ki új okosórát. Bár az IDC legutóbbi, idén júliusban közzétett kutatása szerint az Apple-t leszámítva a nagyobb gyártók nőni tudtak a piacon, a lendületet a vállalatok kevésnek ítélték ahhoz, hogy idén ismét új okosórát mutassanak be - tavaly ezzel szemben mindhárom gyártó színeiben láthattunk az IFA-n új viselhető eszközöket.

A piac persze ezzel együtt nem maradt teljesen parlagon, noha a legfrissebb készülékgenerációban az Android Wear elvesztette dominanciáját: az elmúlt hetekben csak az ASUS-tól láthattunk egy a rendszerrel érkező új készüléket, a ZenWatch 3-at - a piac két másik, frissen debütált szereplője már a gyártó saját szoftverével dolgozik. Ahogy azt az elmúlt években megszokhattuk, a Samsung idei Gear S3 modelljét is Tizen szoftverrel szerelte fel, a múlt héten debütált, második generációs Apple Watch-on pedig természetesen a cupertinói cégtől ismert watchOS legújabb verziója fut.

Az érezhetően komótosabbra vett tempó a vásárlók érdeklődésének hiányát is tükrözi, az okosórák, bár már több éve a piacon vannak, még mindig nem tudták egyértelműen igazolni létjogosultságukat, legalábbis ami funkcióikat illeti. Divatkiegészítőként ugyanakkor egyre inkább megállják a helyüket, az idei modellek sok elődjükkel ellentétben ugyanis már szinte megszólalásig hasonlítanak a hagyományos órákra, persze a kijelzőt leszámítva - a készülékek gyakran az okostelefonokéval vetekedő, borsos ára ugyanakkor ezen a téren is nagyban megnehezíti az elterjedésüket.

Az Android Weartől való távol maradás egyébként érthető lépés - sőt kvázi az egyetlen, ha a gyártó meg akarja különböztetni termékét a piacon lévő többi, egymásra sokszor megszólalásig hasonló okosórától. A Motorola-Huawei duó mindenesetre valószínűtlen, hogy saját platform fejlesztésébe fogna, nulláról elkezdeni egy hasonló fejlesztést az egyébként is kétes jövőjű piacon túl nagy kockázat lenne. A két gyártó egyelőre tehát kivár, leghamarabb a 2017-es CES-en számíthatunk majd tőlük új viselhető eszközre. Az LG ezen a téren kivétel, tőle már láthattunk webOS-re épülő okosórát, így nem kizárt, hogy a cég a későbbiekben feltámasztja az irányvonalat.

Egyelőre mindenki előtt rejtély, hogy a piacnak mi adja majd meg a régóta várt kezdőlökést, vagy egyáltalán lesz-e ilyen, próbálkozásokból mindenesetre nincs hiány. Fitneszfunkciókkal a gyártók már minden valamire való eszközt kitömnek, jelenleg azonban úgy látszik ez kevés, hogy az okosórákhoz csábítsa az átlagos vásárlókat, akik sokkal inkább fordulnak a nagyságrendekkel olcsóbban elérhető fitneszkarperecekhez. Az eszközök terjedésében a rövid, jellemzően kétnapos akkus üzemidő sem segít, a felhasználók értelemszerűen nem akarnak karórájuk lemerülő akkuja miatt aggódni.

a címlapról