Szerző: Hlács Ferenc

2016. augusztus 10. 15:37

Leszámol a hirdetésblokkolókkal a Facebook

Nem lehet majd blokkolni a reklámokat és a felhasználókövetést a Facebook felületén, cserébe viszont több kontrollt kapnak a felhasználók afölött, hogy milyen hirdetéseket láthatnak.

Komolyan átalakul a hirdetések helyzete a Facebookon: a közösségi oldal bejelentette, a reklámblokkolók rohamos terjedésére válaszul kigyomlálja az irreleváns és zavaró hirdetéseket felületéről, és a felhasználók kezébe is nagyobb kontrollt ad a megjelenő reklámok kordában tartásához - ezzel párhuzamosan pedig saját hatáskörben megkerüli a blokkolószoftvereket és azok használói számára is megjeleníti majd hirdetéseit. Ugyanakkor hiába a nagyobb irányítás a megjelenített reklámok fölött, a Facebook továbbra sem engedi, hogy felhasználói az oldalon végzett tevékenységeik követésébe is beleszóljanak, vagy a cég adatkezelését valamilyen formában korlátozzák.

Szinte megoldás, szinte problémára

A vállalat tehát két oldalról támad: első körben a közösségi oldal hirdetési beállításain csiszolt, a "hirdetéstípusok" vagy "ad preferences" néven futó menüpont alatt megszabható, hogy milyen témakörökhöz kapcsolódó reklámokat nem akar semmiképp látni a felhasználó. A hirdetéseket a rendszer különböző kategóriákba rendezi, mint a tanulmányok, technológia, vagy épp a sport és természet, ezeken belül pedig szűkebb témakörök találhatók, utóbbi esetében például ilyen lehet az extrém sport, harcművészet vagy a téli sportok.

Amennyiben a felhasználó egyáltalán nem szeretne a szűkebb témakörök valamelyikéhez célzott reklámokat látni, ezen a felületen egyszerűen blokkolhatja azokat. Ugyanez a helyzet a különböző vállalatokkal is, a nagyobb témakörök alatt a különböző, az adott felhasználót targetáló cégek, márkák hirdetései is ott vannak, ezektől is lehetőség van a fentiekhez hasonló módon megszabadulni. Fontos megjegyezni, hogy ezzel a reklámok mennyisége egyáltalán nem csökken, csupán a tematikába nyer korlátozott beleszólást a felhasználó.

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori

Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Égbe révedő informatikusok: az Időkép-sztori Mi fán terem az előrejelzés, hogy milyen infrastruktúra dolgozik az Időkép alatt, mi várható a deep learning modellek térnyerésével?

Bár a felhasználók így jóval nagyobb szabadságot kapnak a hirdetések szűrése kapcsán, a Facebook nem bízza a véletlenre a dolgot, és teljesen kiiktatja az egyenletből a blokkolókat, amelyeket az egyben használhatatlanná tesz felületén - noha ennek pontos módjáról a cég vonatkozó bejelentésében nem beszélt.

A lépést a Facebook azzal igyekszik indokolni, hogy számos hirdetésblokkoló, élükön a területet uraló Adblock Plusszal, a megfelelő összeg ellenében átengedi szűrőin az egyes vállalatok reklámjait, a Facebook a fenti posztban expliciten kimondja, hogy bár több megkeresést is kapott hasonló szoftverek üzemeltetőitől, azokat rendre elutasította.

Noha a nem kívánt reklámok az új beállítási lehetőségeknek hála jó részt eliminálhatók, sokan a különböző hirdetésblokkolókat nem is elsősorban a reklámok eltüntetésére, sokkal inkább a felhasználókövető megoldások kiiktatására használják. Ezt a Facebook frissen bejelentett kezdeményezése nem teszi lehetővé, a közösségi oldal továbbra is szorgosan gyűjtögeti, és használja fel a felhasználóinak tevékenységére vonatkozó információkat, ráadásul miután a cég a blokkolókat már teljesen megkerüli, úgy néz ki az adatgyűjtés kijátszására nem is lesz mód.

Van az a pénz

A reklámok átengedése egy megjelölt összegért már többször kavart komoly vitákat a területen, a leghangosabb az említett Adblock Plus nevéhez köthető, a cég már régóta kivételez a "nem túl tolakodónak ítélt" reklámokkal - és persze azokkal amelyek gazdái eleget fizetnek. Az ABP által átengedett hirdetések listája ennek megfelelően folyamatosan bővül, akit érdekel a terjedelmes lajstrom, azt itt böngészheti végig. Az Adblock Plus egyébként az utóbbi időkben egy másik kezdeményezésével is nagyban megosztotta a közönséget, nem csak a hirdetők, de a blokkolószoftverek felhasználóinak oldalán is. A cég májusban jelentette be, hogy a területen már ismert Flattrrel karöltve, alternatív bevételi forrással, olvasói adományokkal "segítené" a kiadókat (miután a hirdetésektől megfosztotta őket), az így befolyó pénzből pedig magának is félretenne egy részt.

Érthető tehát, hogy a Facebook aggódik: a különböző blokkolómegoldások felhasználóinak száma ugyanis meredeken emelkedik, a PageFair nyár eleji felmérése szerint az okostelefonos felhasználóknak már mintegy ötöde blokkolja a reklámokat. A terjeszkedés a fejlődő régiókban leggyorsabb, világszerte pedig összesen már közel félmilliárd felhasználó él hasonló szoftverekkel.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról