Szerző: Gálffy Csaba

2016. április 22. 09:30

Betartják a sebességkorlátokat az új Fordok

Új technológiával vértezi fel európai modelljeit a Ford, az autók beépített elektronikája képes lesz automatikusan betartani a sebességkorlátozásokat. A funkciót bekapcsolva az autó a megengedett sebességre lassul.

Európában is elrajtol a Ford új generációs sebességtartó automatikája, az Intelligent Speed Assist. A megoldás lényege, hogy aktívan befolyásolni tudja a jármű sebességét a sebességkorlátoknak megfelelően, így a figyelmetlenségből (vagy egyszerű lustaságból származó) gyorshajtás ellen nagyon jó ellenszernek bizonyulhat.

"A sofőrök nincsenek mindig tudatában, hogy éppen gyorshajtást követnek el, sokszor csak akkor jönnek rá, hogy túl gyorsan mentek, amikor a büntetés már a postaládában landol, vagy megállítja őket a rendőr" - mondta Stefan Kappes, a Ford autós biztonsággal foglalkozó középvezetője a BBC-nek még tavaly, a rendszer első bemutatásakor. A megoldás lényege tehát, hogy csökkenti a sofőr számára a vezetéssel járó kognitív terhelést, így a sebességkorlát helyett fókuszálhat a forgalmi helyzetre.

Új felfogásban

A Ford által most szériagyártásba elhozott új képesség igazából csak felfogásában új, de abban viszont úttörő lehet. Sebességtartó automatika, illetve adaptív sebességtartó rendszerek már évek óta vannak az autókban, ezek a különböző forgalmi viszonyokhoz igazítják a jármű sebességét - például az előttünk haladóhoz. Ugyanígy a táblákat felismerő kamerás rendszerek is régóta szerepelnek az extralistákon, azonban eddig e két rendszert (legalábbis tudomásunk szerint) még egy gyártó sem kombinálta ilyen formában, mint a Ford most. A rendszer egyébként az autós navigációval is képes együtt dolgozni, ha az a járműben telepítve van, ilyenkor a térképes adatbázisban található sebességkorlátokat is figyelembe tudja venni, nem csak a látható táblákat.

01:25
 

The car that could spell the end for speeding tickets

Még több videó

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A gyártó közlése szerint az ISA működése teljesen opcionális, vagyis annak működése a kormányról aktiválható, a gázpedál lenyomásával pedig automatikusan ki is kapcsol, teljesen visszaadja az irányítást a sofőrnek. A rendszer egyébként nem használja a fékeket a lassításhoz, helyette a motor teljesítményét szabályozza a befecskendezett üzemanyag-mennyiség korlátozásával (magyarán motorfékkel operál).

Csak az első lépés

Az önvezető autók széles körben csak évtizedek múlva terjednek el - erre most mérget vehetünk (és a fejlesztésben élen járó cégek sem ígérnek mást). Emiatt adott a feladat, hogy addig a meglévő autókat lássuk el minél több és minél hatékonyabb vezetést segítő automatikával, amelyek a repetitív és (lássuk be) unalmas feladatokat veszik le a sofőr válláról. Ma már azon a szinten jár a gépi látás, a különböző forgalmi mintázatok felismerése, a GPS-technológia és a mobilinternet, hogy sok esetben a gépek már jobb döntést tudnak hozni, mint az ember - például vészfékezési helyzetekben vagy a relatív sebességek pontos felmérésében. Ezek bevezetése már évek óta tart, fokozatosan pedig az legkisebb-legolcsóbb autókban is helyet kaphatnak majd az ilyen megoldások.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról