Szerző: Gálffy Csaba

2016. március 23. 12:30

Kooperatív felhasználókövetést kínál az Adobe

Eddig csak a legnagyobb rendszerek tudták hatékonyan követni az eszközt váltó felhasználót. Az Adobe új kooperációs platformja a kis szereplők felé nyitna.

Új, a felhasználók hatékonyabb követésére szolgáló megoldást mutatott be az Adobe a héten zajló Adobe Summit rendezvényén. A szolgáltatásként igénybe vehető Marketing Cloud Device Co-op az Adobe Marketing felhős megoldásának lesz része, lényege, hogy a kisebb szereplők számára is megkönnyíti a felhasználók követését azok különböző eszközei, PC-k, tabletek, okostelefonok között.

A felhasználókövetés lényege, hogy a célzott hirdetések nem csak egy weboldalon jelennek meg, hanem a böngészés során a felhasználóval maradnak. Ez alapesetben a letöltött sütikkel működik, a megközelítés hátránya azonban, hogy ha böngészőt vagy eszközt vált a felhasználó, akkor eltűnik a radarról. Az eszközök (és böngészők) közötti követés pont ezt oldja meg, ha az eszközöket (illetve az azon futó böngészőkben elhelyezett sütiket) sikerül egy felhasználóhoz rendelni, akkor folytatható a reklámkampány, illetve a konverzió is sokkal jobban mérhető (például ha mobilos reklám hatására PC-ről vásárol az ügyfél).

Az eszközök, appok, médiumok közötti felhasználókövetésre jellemzően két megközelítés létezik. Az első a bejelentkezési azonosítóhoz köti a felhasználót, vagyis például a Google vagy a Facebook annak alapján kötheti az eszközöket az emberhez, hogy honnan jelentkezik be a rendszerbe. Ez determinisztikus, vagyis egyértelmű, világos kötődést mutat. A második megközelítés probabilisztikus (valószínűségen alapszik), ekkor az algoritmusok a viselkedési mintázatából probálják azonosítani az egyedi felhasználókat, több-kevesebb sikerrel.

Az Adobe szerint azonban mindkét megközelítésnek komoly problémái vannak. A bejelentkezésalapú követés csak a legnagyobb webes szolgáltatóknak opció, amelyek tényleg univerzális beléptető rendszereket üzemeltetnek és hatalmas eléréssel rendelkeznek a felhasználók felé. A kisebb cégek, médiumok, hirdetők, startupok számára esélytelen ezt hatékonyan megvalósítani. A második, probabilisztikus megközelítés szintén akkor működik hatékonyan, ha nagy merítéssel dolgozunk, azonban a "találati" arány viszonylag alacsony még a legfejlettebb algoritmusok használata mellett is.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Az új fejlesztés a két megoldás pozitívumait igyekszik kombinálni. A Marketing Cloud Device Co-op révén a kooperációban részt vevő cégek megosztják egymással az adataikat, így összedobható egy olyan méretű adatbázis, amely már a kisebb szereplők számára is elérhetővé teszi a determinisztikus megközelítés használatát. Tehát az egyik szereplő a közös login alapján két eszközt egy emberhez tud kötni, akkor ezt az információt megosztja a többi szereplővel is, amelyek saját hasonló adataikat dobják be a közösbe, így áll össze a nagy adatbázis.

A nyilvánvaló súlyos adatvédelmi aggályokat az Adobe azzal söpri le az asztalról, hogy az Adobe Marketing Cloud (a cégek részéről) opt-in jellegű, tehát a Co-op rendszerben való részvétel nem minden Adobe-partner számára kötelező. Ezen túl a rendszer személyes adatokat nem tárol az egyes felhasználókról, csupán egyetlen azonosítóhoz rendeli a felhasználó eszközeit. A Co-opban való részvételt a szereplőknek kötelező módon be kell írniuk az adatvédelmi irányelveikbe, a felhasználók pedig a Co-op oldalán egyes (vagy akár az összes) eszközt kivehetik a rendszerből.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról