Szerző: Gálffy Csaba

2016. február 11. 13:24

Twitter: itt a kezdet vége?

Alapjaiban gondolja át és újítja meg szolgáltatását a Twitter. A visszatért alapító végre felfedte a terveket, jön az algoritmikus idővonal, és néhány, a korai korszakból itt maradt csökevényt is kivágnak majd.

Új megoldásokkal és régi tartozások törlesztésével bővítené a felhasználók körét a Twitter. A stagnáló aktív felhasználói kör miatt pánikolnak a befektetők, a visszatért alapító-vezérigazgató Jack Dorsey viszont látni véli a probléma okát és felhasználóbarátabbá tenné a szolgáltatást. Nem lesz ez könnyű, megtartani a jelenlegi keménymagos felhasználókat úgy, hogy a kezdők számára is érdekes legyen a szolgáltatás - komoly kihívás előtt a Twitter.

Ez a gödör alja?

A cég pénzügyei szerencsére az elmúlt években egészségessé váltak, ezen a területen az előző vezetés egyértelműen sikeresnek tekinthető. A bevétel továbbra is gyors ütemben növekszik, a 710 millió dolláros negyedik naptári negyedéves forgalom 48 százalékos növekedés 2014 hasonló időszakához képest. Ezzel egyidőben a veszteség is zsugorodott, a 125 milliós mínusz helyett 2015 végén már csak 90 milliós mínuszt húzott be a cég, és már csak egy karnyújtásnyira van a nyereséges működés is.

Aggasztóbb (és indokolja az alcímet), hogy az aktív felhasználók számának növekedése teljesen megállt, az előző negyedévhez képest hajszálra azonos, 320 milliós bázist ért el a szolgáltatás, mintegy 65 milliót az Egyesült Államokban, és 255 milliót a nemzetközi színtéren. Éves szinten ez még mindig növekedés, 2014-hez képest 9 százalékkal nőtt a bázis, de ez csak azt jelzi, hogy a növekedési probléma immár krónikus.

Meredek tanulási görbe

A kommentátorok szerint (és a cég vezetése szerint is) a szolgáltatás okozza a növekedés stagnálását. A Facebookkal ellentétben a Twitter rengeteg tanulást és kezdeti erőfeszítést igényel a felhasználótól, amire legtöbben nem veszik a fáradtságot, és egyszerűen inkább otthagyják. A kritikus pont, hogy a felhasználók nehezen találják meg azokat a tartalmakat, amiért érdemes lenne visszajárniuk, és ha meg is találják, a Twitter lényegét adó beszélgetésekben nem tudnak részt venni.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Gatyába rázzuk a szolgáltatást - ígéri Dorsey a részvényeseknek küldött, de amúgy nyilvános levélben. A tervek szerint a cég végre kijavítja azokat a régi problémákat, amelyek még a szolgáltatás hajnalán kerültek a rendszerbe, azóta pedig rossz értelemben véve váltak hagyományává a Twitternek. Ide tartozik például, hogy nem mindegy, hogy a kukac elé teszünk-e pontot, vagy hogyan válaszolunk tweetekre. A hírhedt "kenu" problémát is javíthatja a cég, ez az a jelenség, amikor a felhasználó benne ragad egy beszélgetésben, és hiába szeretne kiszállni, folyamatosan kapja a válaszokat.

 

 

Egy klasszikus kenu - annyian ülnek a beszélgetésben, hogy a gondolatnak már nem marad hely.

Sokkal megosztóbb, hogy a Twitter egyik ikonikus jellegzetességét is "megjavítaná" a cég. A szolgáltatás hagyományosan nem használ semmilyen rendszerezést a tweeteknél, a "fal" egyszerűen a követett felhasználók tweetjeiből áll, fordított időrendben. Emiatt szokás a Twittert úgy jellemezni, mintha tűzcsapból próbálnánk inni - lehetetlen ugyanis minden üzenetet végigolvasni. A megközelítés úgy is értelmezhető, hogy a fontosság egyetlen mérőeszköze a frissesség - ezzel szeretne szakítani a Twitter.

Az új, most bevezetett funkció ugyanis átrendezi az idővonalat (így, timeline-nak hívják a Twitteren a "falat"). A rendezési elv a tweetek fontossága - retweetekben, like-okban, kattintásokban mérve. Az algoritmus részleteit a cég nem ismertette, így nem tudni, hogy pontosan mit súlyoz a rendszer. A lényeg, az új logika szerint fontosság, és nem időrend szerint listáz a rendszer, a régi nézethez a szokásos módon, a frissítés gesztussal (a lista "túlhúzásával") lehet visszatérni. Az új idővonal egyelőre opt-in, tehát a felhasználó kapcsolhatja be magának a beállítások között, később azonban alapértelmezetté is válhat. A funkció tegnap óta elérhető globálisan, így itthon is azonnal bekapcsolható, mind az iOS-es, mind az Androidos appban, mind a webes felületen.

Az új algoritmus nem egészen új, korábban a cég már bevezetett egy hasonló megoldást, amely kiemelte a legfontosabb tweeteket, ez akkor ugrott fel, ha az appot hosszabb ideje nem nyitottuk meg, jellemzően reggel. Ez a nézet a legtöbb interakciót hozó tweeteket listázta, valami hasonló épül be most organikusan a Twitter idővonalába.

Magyarországon a lakatok uralkodnak

Míg a Twitter az Egyesült Államokban és néhány nyugat-európai országban (különösen a briteknél) a közbeszéd egyik fontos médiuma lett, Magyarországon csak szubkulturális jelentőséggel bír, erre utal a rengeteg lakatos (nem-publikus) fiók, amelyeket kizárólag magánbeszélgetésekre használnak. Nálunk a Twitter helyett a Facebook lett a közszereplők (néha botrányos) megnyilvánulásainak terepe, ott írnak bejegyzéseket a politikusok, sportolók, médiaszemélyiségek, és ott alakulnak ki a beszélgetések is.

Vannak persze magyar és magyarországi Twitter-felhasználók, jellemzően olyanok, akik munkájuknál fogva szorosabban követik a nemzetközi diskurzusokat. Az újságírók mellett a programozók, designerek tartoznak ide, akik szeretnének napirenden lenni a szakmai újdonságokkal. Ez nem véletlen, a Twitteren erős a szakmai tartalom, az adott terület néhány véleményvezérét (fontosabb fejlesztőket például) érdemes követni, itt egészen másféle anyagok, megosztások kerülnek be a keringésbe, mint Facebookon.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról