Szerző: Asztalos Olivér

2016. február 11. 09:30

USA: nem kell sofőr az autókba

Fontos momentum lehet az önvezető autók fejlődésének történelmében az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet legújabb állásfoglalása. A kifejezetten a Google kérésére összeállított anyag már sofőrként ismeri el a vállalat által kifejlesztett rendszert, ugyanakkor még számos kérdés vár tisztázásra.

Megfelelően kidolgozott autópilóta rendszer is betöltheti jogilag a sofőr szerepét, a közúti forgalomban való közlekedéshez nem feltétlenül szükséges humán jelenlét, áll az NHTSA, azaz az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet (National Highway Traffic Safety Administration) legújabb állásfoglalásában. A felügyelet a Google egy novemberi, az autóirányító rendszerüket részletező beadványára küldött válasza alapvetően befolyásolhatja az önvezetők autók jövőbeni fejlődését, illetve ezzel együtt azok terjedését.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

"Az NHTSA a Google kontextusának megfelelően értelmezte, illetve elismerte az önvezető rendszert mint az autó jogi értelemben vett sofőrét. Elfogadjuk a Google azon álláspontját, mely szerint a szóban forgó gépjárműveknek nem feltétlenül kell tartalmazniuk az elmúlt nagyjából 100 év tradíciójának megfelelő értelemben vett sofőrt." - olvasható a közlekedésbiztonsági felügyelet közleményében.

A Google önvezető autóinak egyes prototípusai bár jelenleg is róhatják at utakat, de azoknak minden esetben tartalmazniuk kell egy emberi sofőrt is, illetve ennek megfelelően a gépjárműveket a szokásos kezelőszervekkel, kormánnyal és pedálokkal is fel kell szerelni, hogy szükség esetén át lehessen venni felettük az irányítást. A Google ugyanakkor aggodalmát fejezte ki, a vállalat álláspontja szerint egy önvezető autó esetében inkább veszélyt jelentenek a klasszikus kezelőszervek, amennyiben a sofőr nem megfelelően veszi át az irányítást, az akár balesetet is eredményezhet.

Az NHTSA állásfoglalása bár fordulópontot jelent, mindez csupán a kezdet, hisz ennek megfelelően egy teljesen új, az önvezető autókra alkalmazható szabályozásra lesz szükség. Ebben akár a már említett klasszikus kezelőszervekre vonatkozó meghagyások is szerepelhetnek, illetve a rendszernek megfelelően további, jelenleg még kötelező biztonsági rendszerek alakulhatnak át. Egy másik példa a jelenleg még minden esetben kötelező, a keréknyomás csökkenését jelző műszerfali lámpa, mely az önvezető rendszerekkel szintén okafogyottá válhat, illetve átalakulhat.

Az amerikai közlekedési minisztérium januárban jelentette ki, hogy nem állnak a fejlődés útjába, hajlandóak az önvezető autóknak megfelelően módosítani, illetve kiegészíteni a jelenleg érvényben lévő szabályozást, a biztonság kérdését az első helyen kezelve. A minisztériumnak többek között még olyan alapvető felvetéseket is tisztáznia kell mint a baleset kérdése, pontosan kire mikor és hogyan hárulhat felelősség.

Eközben a Google hasonló okokból a londoni közlekedési szervekkel is előrehaladott tárgyalásokat folytat, ahol egyelőre az amerikai szabályozásnak megfelelően, kizárólag egy humán sofőr jelenlétében közlekedhetnek önvezető járművek. Amennyiben pozitív eredménnyel zárulnak az egyeztetések, úgy hamarosan akár Európában is hódító útjukra indulhatnak az önvezető gépjárművek.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról