Szerző: Voith Hunor

2016. február 3. 12:32

Elkelt a SwiftKey

A Microsoft újabb mobilos nagyágyút vesz. A népszerű billentyűzet önálló termék marad, de a mögötte álló technológia Microsoft-termékekbe is bekerül.

Ma reggelre a Microsoft és a SwiftKey is megerősítette a Financial Times (FT) által tegnap este megszellőztetett hírt: a redmondi vállalat megveszi az egyik legnépszerűbb mobilos billentyűzetalkalmazást, természetesen - ahogy ez ilyenkor lenni szokott - a londoni székhelyű fejlesztőcsapattal együtt. A vételár befektetői körökből származó nem hivatalos információk szerint mintegy 250 millió dollár, a tranzakció pedig teljes egészében készpénzes.

A 2008-as alapítású SwiftKeynek jelenleg 150 alkalmazottja van, fennállása során 21,5 millió dollár kockázati tőkét vont be - főleg befektetési alapoktól, de korai finanszírozói között a híresen techbolond angol színész, Stephen Fry is ott volt. A cég által feljlesztett billentyűzetalkalmazás ma már több százmillió mobileszközön van jelen, több androidos gyártó a Google billentyűzete mellett vagy helyett ezt is előre telepíti.

Ugyan a SwiftKey rendkívül népszerű, és az app a "betanítási időszak" után tényleg meglepően hatékonyan képes a felhasználók keze alá dolgozni, az FT információ szerint igazán jól monetizálni a mai napig nem sikerült a terméket. Az eleinte egyszeri licencdíjas app két éve freemium modellre váltott, azaz ingyenesen lehet letölteni és az alapfunkciókat használni, alkalmazáson belüli vásárlásokkal pedig személyre szabni, bővíteni. A cég sosem közölt pénzügyi eredményeket, és eddig belsős szivárogtatások sem voltak, így nem tudni, hogy állt a SwiftKey szénája az akvizíció előtt. A negyedmilliárdos vételár viszont több szempontból is meglepően alacsony.

Egyrészt a szolgáltatásban az évek alatt óriási adatbázis halmozódott fel azok révén, akik a feltöltési funkciókat nem kapcsolták ki (és valószínűleg ők vannak többségben). Bár a Microsoftnak is van saját mobilos billentyűzete, sőt, a Word Flow a vállalat mobilpiaci stratégiájának megfelelően idén Androidra és iOS-re is megjelenik, annak eddigi felhasználói köre meglehetősen csekély a SwiftKeyéhez képest. A SwiftKey alapító szerint appjuk használói eddig százezer évnyi gépelést töltöttek fel a szervereikre mintegy száz különböző nyelven - el lehet képzelni, a Microsoftnak micsoda aranybánya lehet egy ilyen adatbázis a Cortana-alapú üzleti intelligencia és keresési termékei fejlesztéséhez, de akár az Office helyesírás-ellenőrzője is profitálhat belőle.

Másrészt a SwiftKey elismerten az egyik, ha nem a legfejlettebb prediktív szövegbeviteli technológiával rendelkezik (fejlesztői és felhasználói vélemények alapján egyaránt), ez került Stephen Hawking kommunikációs rendszerébe is, amit egyébként többségében az Intel tervezett. Ez szintén a Microsoft üzleti intelligencia, digitális asszisztens és kereső fejlesztéseinél jöhet nagyon jól, ezen a területen ugyanis hatalmas a verseny, és okos, célzott felvásárlásokkal nagyot lehet lendíteni a fejlődés ütemén.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Harmadrészt nagy az aktív, folyamatosan új és hasznos adatokat generáló felhasználói tábor, így a termék életben tartásával - ugyanis a SwiftKey marad önálló appként - a felvásárlással megszerzett adatbázis nem csak egyszeri, statikus alapként kerül a Microsofthoz.

Információs (meta)platform, mint mobilpiaci stratégia

Arról, hogy a Microsoft mobilos stratégiája már egy ideje nem a windowsos mobileszközök körül forog, már több alkalommal is írtunk. A felvásárlási láz kezdetekor (Acompli) és az iOS-es, androidos Office-alkalmazások előtérbe tolásakor még csak sejteni lehetett, mára pedig egyértelművé vált: a vállalat egy átfogó információs, produktivitási platformmal szándékozik jelen lenni a mobilos ökoszisztémában, nem a Windows révén. Ezt az irányt már Satya Nadella is megerősítette, az ütem és kivitelezés pedig lenyűgöző, főleg a régi, csigalassúságú Microsofthoz képest.

A vállalat a felvásárlásokkal (a már említett Acompli, Sunrise Calendar, Wunderlist, most a SwiftKey) és saját fejlesztéseivel egyöntetűen a fenti célt szolgálta, mindvégig a nagyobb képet tartva szem előtt. A Windows 10 Mobile ugyan létezik, de szerepe a hivatalos kommunikáció és a fenntartani kívánt látszat ellenére marginalizálódott. Ahogy Nadella is mondta, a mobil nem csak a telefonról, az operációs rendszerről szól - sőt, (különösen a Microsoftnál) egyre inkább nem arról szól.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról