Szerző: Voith Hunor

2015. szeptember 17. 13:30

Még idén elindulhat a Facebook at Work

A közösségi oldal vállalati kommunikációs platformnak szánt változata reklámoktól mentesen, freemiumként kerülhet piacra. A szűk körű, zárt bétateszt az év eleje óta folyik, a Facebook szerint jelenleg mintegy száz vállalatnál folyik a tesztelés.

A Facebook még januárban jelentette be a munkahelyi kommunikációs platformnak szánt Facebook at Work zárt bétatesztjének elindítását. A fogyasztói közösségi média és kommunikáció piacát meghódító cég ezzel egy vállalati piacra próbál betörni, a korábbitól eltérő, hirdetésmentes üzleti modellel.

Ugyan a Facebooknak ebben a szektorban nincs tapasztalata, cégen belül a munkahelyi felhasználásra optimalizált változatot alkalmazottai évek óta használják, és a piac ismert szereplőivel (például Microsoft Yammer, Slack, SAP Jam) van egy hatalmas előnye: a sima Facebook ismertsége miatt minimális oktatás és szervezeti ellenállás mellett, nagyon gyorsan bevezethető. A fejlesztést egyébként az a Lars Rasmussen vezeti, aki korábban a Google hasonló célú, de bebukott próbálkozásáért, a Wave-ért felelt.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

A bétateszt elindulása óta nem sokat lehetett hallani a Facebook at Workről, de amennyi a kiválasztott cégektől kiszivárgott, túlnyomóan pozitív fogadtatás benyomását keltette. A termékért felelős vezető, Julien Codorniou most néhány újabb részlettel szolgált a Facebook vállalati kezdeményezéséről a Re/code-nak adott interjújában. Codorniu elmondta, hogy a Facebook at Worköt jelenleg több mint száz cégnél bétatesztelik, és közülük többnél még csak most kezdenek szélesebb munkavállalói kört is bevonni használatába. Ezekben az esetekben a számbeli ugrás akár meglehetősen nagy is lehet, a Codorniu által példaként említett két vállalatnál (Heineken és Linio) a következő hetekben az eddiginél tízszer többen kezdik majd munkára is használni a Facebookot.

Azonnal bevethető

A termékfelelős szerint a pontos üzleti modell még mindig nincs kőbe vésve, de az biztos, hogy a vállalati ügyfeleknek nem kell majd a sima Facebookon megszokott (és a cég fő bevételi forrásaként szolgáló) hirdetéseket kerülgetnie. Ehelyett a Facebook a freemium modellt fogja bevetni, így az alapszolgáltatások ingyenesek lesznek, de valószínűleg már egy kisebb cég esetében is lesznek olyan funkciók, melyek a térítésmentes opcióban nem fognak szerepelni, viszont a Facebook at Work igazán hatékony használatához szükséges lenne rájuk. Kíváncsian várjuk a különböző csomagokat, a mostanában hatalmas lendülettel terjedő Slacknél például 8 dollár (per fő per hónap) a legolcsóbb előfizetés, és ehhez még nem tartozik külső archiválási lehetőség vagy 7/24-es támogatás ezekért már kétszer többet kell fizetni. Ehhez képest a Microsoft a Yammert (vállalati használatra) mára teljesen integrálta az Office 365 előfizetésekbe, és például a havi 15 dolláros Business Premium előfizetésnek csak egy szolgáltatása a Yammer az Office alkalmazások, a Delve, a OneDrive, a Skype for Business stb. mellett.

Képzés nélkül

Ahogy fentebb említettük, a Facebook at Work egyik legnagyobb előnye az, hogy gyakorlatilag a (szinte) mindenki által már jól ismert webes és mobilos felületet használja, persze a vállalati felhasználáshoz szükséges változtatásokkal. Ez pedig hatalmas fegyvertény, mert majdnem nullára csökkenti a bevezetés költségét és az új, komplex rendszerekkel szembeni mindenkori ellenállást.

A változásmenedzsment mindig az egyik legkritikusabb pontja a rendszerbevezetéseknek, ha pedig egy olyan munkaszervezési és kommunikációs platform kerül be egy cégbe, mellyel szinte teljesen megegyezőt egyébként is használnak az alkalmazottak magáncélra, az "perdöntő" előnyben minősülhet a versenyben. A Facebook nagyon jó érzékkel apellál erre, viszont egy jelentős akadályt is le kell küzdenie: A liberális adatvédelmi gyakorlat a konzumer piacon némi negatív sajtóvisszhang árán ugyan, de elmegy, a vállalati szektorban azonban a hasonlót az ügyfelek nem tolerálják.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról