Szerző: Voith Hunor

2015. augusztus 31. 13:32

Az Ubernél landolt az ismert autóhacker páros

Charlie Miller és Chris Valasek éveken át demonstrálta az autóipar IT-biztonsági gyengeségeit. Szeptembertől az elképesztő ütemben növekvő Uber kutatás-fejlesztési részlegén fognak dolgozni.

Kisebb bombát robbantott azzal az Uber, hogy leszerződtette az autóipari IT-biztonság két, neves és elismert szakemberét. A Reuters információi szerint a közösségi fuvarszervező cég ma fogja hivatalosan bejelenteni Charlie Miller és Chris Valasek csatlakozását, de Miller Twitteren a hírügynökség írására reagálva már megerősítette az értesülést. Az Uber lépése a komoly tapasztalat és szakértelem megszerzése mellett egyértelmű jelzés is az autógyártók felé: A jövő önvezető autóinak biztonsága nem csak rajtuk, és az elmúlt évek alapján rendkívül foghíjas tudásukon fog múlni. Miller a Twittertől, Valasek az IOactive-tól igazol át az Uberhez.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak

Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Nagy pénz, nagy szívás: útravaló csúcstámadó IT-soknak Az informatikai vezetősködés sokak álma, de az árnyoldalaival kevesen vannak tisztában.

Charlie Miller és Chris Valasek hosszú évek óta dolgoznak együtt azért, hogy ráirányítsák az autók súlyos IT-biztonsági sérülékenységeire (sőt, inkább durva hiányosságaira) a figyelmet. A két szakember két éve már demonstrálta, hogy távolról lehetséges beavatkozni egy autó működésébe, bár ehhez akkor még annak előzetes "megbütykölésére", fizikai beavatkozásra volt szükség. Idén júliusban viszont ilyesmire már nem volt szükség, Millerék a bemutató tárgyaként szolgáló Jeep Cherokee-tól több mint 7 kilométerre lévő házból vették át az irányítást a jármű felett. A globális negatív hírverés a Chryslert nagy nyomás alá helyezte, a gyártó végül úgy döntött, hogy a hiba által érintett közel másfél millió modellt visszahívja - szoftverfrissítésre.

 

Charlie Miller a 2013-as budapesti Hacktivityn is előadott a témában.

Önjáró autók - kitől és mikor?

A két biztonsági szakember az Uber nemrég létrehozott kutatás-fejlesztési részlegénél fog dolgozni, a hihetetlen ütemben növekvő (és agresszív piaci magatartásának köszönhetően rengeteg ellenséget szerző) vállalat szóvivője szerint "egy vezető biztonsági programon". Ez a részleg szívta fel a Microsoft közelmúltban leépített Bing térképszolgáltatása mintegy százfős mérnökgárdáját is (számos szellemi tulajdon és műszaki eszköz mellett), az év elején pedig több tucat kutatót csábított el a híres Carnegie Mellon Egyetemtől - utóbbi hatásaként fellépő emberhiány miatt az intézményben az önvezető autókkal kapcsolatos kutatás akkor majdnem teljesen leállt.

Az Uber a korábban kiszivárgott információk szerint a Nokia HERE térképdivíziójára is pályázott, a finn vállalat azonban végül egy német autógyártók által alkotott konszernt választott vevőnek. Az Audi, a BMW és a Daimler nagyon erős lobbitevékenységet folytatott a német és a finn kormánynál is azért, hogy a rendkívül értékes technológia ne kerüljön a Google, az Apple vagy az Uber kezébe - azok ugyanis a jelek szerint a jövőben a hagyományos autógyártók első számú riválisaivá léphetnek elő önvezető autóikkal. A Google és az Uber ezirányú fejlesztéseit egyáltalán nem rejti véka alá (főleg a keresőóriás nem), az Apple pedig titkolja ugyan, de egyre több jel és kiszivárgott információ mutat arra, hogy az úgynevezett Project Titan célja ugyanez.

Az autóipar nagy öregjei pedig joggal félthetik pozícióikat - a Tesla már megmutatta, hogy a sikeres piacra lépésnek ma már nem feltétele a több évtizedes autótervezési és -gyártási tapasztalat.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról