Szerző: Voith Hunor

2015. július 6. 17:28

Kína odacsaphat az okostelefonos bloatware-nek

Hivatalosan is pert indított a Sanghaji Fogyasztóvédelmi Bizottság a Samsung és az Oppo ellen, mert a gyártók egyes okostelefonjain hatalmas mennyiségű előre telepített, a felhasználók által eltávolíthatatlan alkalmazás van.

Egy kínai fogyasztóvédelmi szervezet, a Sanghaji Fogyasztóvédelmi Bizottság közérdekű pert indított a Samsung és az Oppo ellen, miután elmondásuk szerint rengeteg panaszt kaptak a gyártók egyes készülékeire előtelepített, sok esetben utólag, a felhasználó által eltávolíthatatlan alkalmazások miatt. Bár a jogvédő szervezet a panaszok miatt 20 különböző készüléket vizsgál, az androidos téren erősen fragmentált kínai piacon vélhetően a dél-koreai óriással és egy jelentősebb belföldi gyártóval igyekeznek példát statuálni.

Az eljárások a Samsung Galaxy Note 3 és az Oppo Find 7a miatt indultak, melyeken a szervezet rengeteg előtelepített alkalmazást talált. Ez persze egyáltalán nem meglepő, az androidos okostelefonokat kicsit jobban ismerők tisztában vannak vele, hogy egy új készüléken már az első bekapcsolás után is több tucat app várja őket – akadnak gyártói, sőt, szolgáltatói alkalmazások is.

Toxikus vezetők szivárványa

Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

Toxikus vezetők szivárványa Az IT munkakörülményeket, a munkahelyi kultúrát alapjaiban határozzák meg a vezetők, főleg ha még toxikusak is.

A vád szerint csak a kisebbik baj a sok, kérés nélkül telepített app, a nagyobb – és a perek alapjául is szolgáló – probléma azzal van, hogy a kéretlen szoftverek által elfoglalt tárhelyet a felhasználók nem tudják felszabadítani az appok eltávolításával. Samsungot egyébként az elmúlt években sok támadás érte amiatt, hogy készülékeire túl sok kéretlen, saját szoftvert pakol, a vállalat ezért mostanra – például az általunk is tesztelt Galaxy S6 esetében is – visszafogta magát. A jogvédő szervezet azt szeretné elérni, ha a bíróság kötelezné a gyártókat a felhasználók előzetes (vásárlás előtti) tájékoztatására és könnyen elérhető eltávolítási lehetőségek biztosítására.

A jogvédő szervezet az ellen is kifogást emelt, hogy több app a felhasználók tudta és beleegyezése nélkül használati információkat gyűjt és azokat harmadik félnek továbbítja. A Shanghai Daily információi szerint a bíróság a múlt héten mindkét ügyet befogadta, a két érintett vállalat egyelőre nem nyilatkozott – a kínai lap szerint az ügy elindítását követően két hét áll rendelkezésükre az első válaszlépés megtételére.

Mi számít bloatware-nek?

Jó kérdés, hogy az előtelepített alkalmazások közül mi kapjon bloatware minősítést. Tény, hogy a telefongyártók sokszor átesnek a ló túlsó oldalára, és a megkülönböztethetőségre és egyediségre való törekvés során annyira átszabják és teleszemetelik a standard Androidot, hogy az egyértelműen a felhasználói élmény és a tárhelykapacitás rovására megy. Ugyanakkor ha a bloatware definíciójának nem része az utólagos eltávolíthatatlanság, akkor ezt akár a mobilos Office-ra is rá lehetne húzni – pedig a Microsoft pont a gyártói megállapodások útján próbál új felhasználókat szerezni szolgáltatásai számára.

Ugyanakkor az is valószínű, hogy a felhasználók többségét nem érdekli az előtelepített alkalmazások mennyisége, az inkább zavarja őket, ha az egyedi, alapban widgetekkel, hírolvasóval és egyebekkel turbózott felület miatt a sebesség csökken. Az elégedetlen vásárló hosszú távon pedig a gyártóknak sem jó, és ahogy ezt a HTC vagy a Samsung példájából is láthatjuk, és erre előbb-utóbb a negatív visszajelzésekből ők is rájönnek – a piac ezen a téren tehát képes az önszabályozásra.

Nagyon széles az a skála, amin az állásinterjú visszajelzések tartalmi minősége mozog: túl rövid, túl hosszú, semmitmondó, értelmetlen vagy semmi. A friss heti kraftie hírlevélben ezt jártuk körül. Ha tetszett a cikk, iratkozz fel, és minden héten elküldjük emailben a legfrissebbet!

a címlapról